Wednesday, January 25, 2012

DAH LA BODOH, SENGAL PLAK TU...

Bangga boleh hasut pelajar lain tak ambik exam dan KEPALA BAPAK dia pulak senyum suka..anak dia kepala otak ADVANCE...merosakkan pelajar-pelajar lain agar tak ambik peperiksaan AGAMA ISLAM!!!! Macam tu rupanya gaya pemikiran kumpulan-kumpulan songsang ni sebab tu bangga boleh robek lubang belakang!!!!


Ini betul-betul, bukan 'syok sendiri'
'Api' dalam diri Adam Adli Abdul Halim sudah berputik sejak dari usia 12 tahun lagi, apabila dia berjaya meyakinkan kira-kira 40 rakannya untuk menyertainya memboikot persekolahan selama seminggu.

NONEAktivis pelajar berusia 22 tahun itu mengimbas kembali bagaimana
Sekolah Kebangsaan Brickfields, tempat dia menamatkan pendidikan sekolah rendah, memaksa kanak-kanak menduduki peperiksaan akhir tahun selepas menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

"Selepas UPSR, pelajar Islam perlu menduduki peperiksaan Sekolah Agama... peperiksaan ini biasanya diadakan selepas UPSR.

"Selain itu, kita sepatutnya menduduki peperiksaan akhir. Jadi, saya bercakap dengan beberapa pelajar dan kami mengambil keputusan untuk tidak pergi ke sekolah selama seminggu," kata Adam dalam satu temubual dengan Malaysiakini.

Sambil ketawa, Adam berkata pihak guru mengadu kepada bapanya, yang ketika itu merupakan yang pertua persatuan ibu bapa dan guru sekolahnya

"Mereka memberitahunya apa yang saya telah buat, tetapi ayah saya hanya ketawa dan berkata kepada saya - pada usia ini, kamu telah buat sesuatu yang orang berusia 30 tahun pun, mungkin tak boleh buat."

Jadi, katanya, apabila dia digantung pengajian oleh pihak universiti baru-baru ini, ia dapat diterima oleh ibu bapanya.

Dan ketika itulah, dia sedar bahawa "ini adalah betul-betul... bukan hanya syok sendiri".


Sepatutnya guru menjadi contoh yang terbaik.

Kalau dulu, taraf guru besar sama seperti ketua kampung. Begitu tingginya darjat seorang guru.

Gelaran cikgu pula dibawa ke luar bilik darjah. Malah sampai guru menjadi tempat rujukan oleh orang kampung.

Bagi MyMassa, Adam Adli sememangnya tidak layak menjadi guru. Bukan kerana pencapaiannya yang hanya pointer 2.8 tetapi sikap seorang guru tiada dalam anak muda ini.

MyMassa rasa tindakan Adam yang membuka pekung di dadanya ini hanya akan menambah lagi imej buruk kepada institusi pendidikan. UPSI atau KPM perlu meningkatkan lagi syarat kemasukan ke kursus pendidikan supaya kerjaya sebagai guru bukan kerjaya pilihan yang terakhir. Hanya yang betul-betul mahu menjadi pendidik layak untuk mengikuti kursus tersebut.

*Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

SUMBER

2 comments:

  1. cemanar dia ni bleh lepas kat UPSI? mencemar UPSI betullah, sesuatu perlu dibuat bagi mengetatkan tapisan pengambilan pelatih agar mendapat guru pelapis yang benar-benar mahu memajukan anak bangsa, BUKAN SYOK SENDIRI!

    ReplyDelete
  2. Cinta_damai...yg pasti dia tak boleh jd cikgu...memang x boleh..

    ReplyDelete