Thursday, November 24, 2016

RUU355 : SALAHKAH UMNO BEKERJASAMA DENGAN PAS???

Pelikkan bila UMNO dan PAS bekerjasama dalam menambahbaikkan undang-undang Islam ada orang ISlam yang marah. Sepatutnya sebagai seorang Islam, sokonglah undang-undang yang akan memberi impak positif ke atas umat Islam. Letaklah politik disebelah bila melibatkan kepentingan umat Islam. Jangan sampai mati dalam kesesatan




Saturday, October 15, 2016

BUAT APA JUMPA NAJIB..JUMPA MAHATHIRLAH!!!

Negro manalah yang puak-puak Anwar ni ambik suruh jadi lawyer. Kalau negro ni bijak, jumpalah Mahathir  dan tanya Mahathir Anwar melieat atau tidak. Maka akan terjawablah segala konspirasi yang telah membazirkan waktu dan duit rakyat Malaysia




Friday, September 2, 2016

MALAYSIA DAH BANKRUP!!!!!

Kalau ikut mahathir dengan daim, Malaysia dah bankrup dah tahun lepas 2015 lagi.. harap pembangkang dan ahli parti bunga-bungaan carilah modal lain..kih3




Sunday, August 28, 2016

NAK MENANG, TOLONG SHARE!!!


TOLONG SHARE!!!!
Melayu yg berumur 21 tahun..sila daftar segera. Mengundi adalah hak anda!!!
*Mohon sebarkan kpd semua pengundi2*
♡♡♡
Assalamualaikum... Sahabat2 Semua......
Pilihanraya dah dekat... mohon semua shbt2 bantu utk gandakan Daftar Pemilih Dengan Kaedah
1) Semakan Daftar Pemilih utk diri sendiri, Keluarga, Kawan2 dan Rakan2. Guna Link SPR utk semakan.. Tekan link INI untuk Semak.
Jika X tersenarai walaupun dah hantar ic, Kena Ambik inisiatif Pergi Pejabat POS@SPR untuk Daftar Sekali lagi, X usah Tanya kenapa nama saya x lekat lagi walaupun dah hantar ic... Mohon Sungguh2..PRU dah dekat!!!
Di bawah adalah contoh kalau daftar mengundi dekarang..tapi kalau yg tak daftar langsung..maki sampai meleleh air liur darah pun tetap tak boleh mengundi pd hari mengundi nanti!!!
*Jika pru bulan 3 2017, Mereka yg Daftar mengundi berakhir 30/9/2016 shj yg akan boleh mengundi*
Mohon Hebahkan

Saturday, June 18, 2016

KUALA KANGSAR, SUNGAI BESAR MILIK BN..INSYAALLAH!!!

Rakyat terutama orang Melayu semakin bijak menilai parti mana yang memberi khidmat yang terbaik selama ini. Barisan Nasional tidak pernah mengabaikan rakyat. Di bawah kepimpinan DS Najib rakyat dapat yang terbaik. Insyaallah semoga BN terus beroleh kemenangan!!!





Monday, May 9, 2016

BN MENANG BESAR DI SARAWAK

Kemenangan 72 kerusi di Sarawak membuktikan dakwaan Tun Mahathir, Muhyiddin, Mukhriz dan Shafie bahawa rakyat menolak Najib adalah tidak benar sama sekali. Sebaliknya rakyat menolak politik fitnah yang di bawa oleh Tun M dan sekutunya...

Tahniah Barisan Nasional diatas kemenangan selesa ini...



Monday, March 28, 2016

DAP SEDANG MENUJU KEHANCURAN....

Semua parti politik ada statistik PRU13 di tangan masing-masing dan semua tahu di atas kertas, PRU14 bakal milik PH dengan DAP mendominasinya. UMNO hanya bergantung kepada kuasa undi Melayu yang kembali memangkah UMNO atas kesedaran agama, bangsa dan negara. Sebaliknya jika pengundi Melayu  memangkah PH atas sentimen kebencian terhadap UMNO, tiada apa yg UMNO boleh lakukan untuk mengekalkan negara ini masih di bawah kekuasaan UMNO dan meneruskan Ketuanan Melayu. Namun ada satu lagi talian hayat UMNO untuk terus kekal memerintah negara ini adalah talian hayat dr Allah SWT pada hari mengundi kelak. Sebagaimana PRU13 lalu, tatkala pengundi Cina 99.9% memberi undi kepada PR DAP, Allah telah menjentik hati pengundi Melayu untuk memangkah UMNO BN yang akhirnya menyaksikan peningkatan undi Melayu telah menyelamatkan UMNO pada PRU13.

Namun adakah bantuan dari Allah akan datang sekali lagi semasa PRU14 nanti..??? Ya...PRU14 nanti Allah akan membantu UMNO malah lebih awal lagi, 2016 Allah sedang membantu UMNO dengan menghancurkan DAP. Lim Guan Eng selaku seorang Ketua Menteri yang cerdik pandai tentu boleh menjadikan kes Dr Khir Toyo sebagai rujukan semasa hendak membeli bangalow kontroversinya itu. Dengan dikelilingi barisan peguam yang hebat-hebat yang sudah tentu meraka akan menasihati lim guan eng agar tidak membeli bangalow daripada miss Phang yang mempunyai hubungan perniagaan dengan kerajaan negeri Pulau Pinang pada harga diskaun. Namun sudah sampai masanya barangkali Allah nak mendedahkan penyelewengan dan memberi pengajaran kepada lim guan eng. Allah telah mengerakkan hati lim guan eng untuk membeli juga rumah bangalow tersebut.

Kini pembelian bungalow tersebut pada harga diskaun telah mencetuskan kontroversi hebat. Pimpinan DAP yang sebelum ini sering kegembiraan bila fitnah dan adu domba mereka berjaya dilaksanakan ke atas pimpinan Najib..kini kelihatan pucat lesi nak menjawab dan mempertahankan lim guan eng. Kepimpinan DAP seolah-olah berhadapan dengan sesuatu yang amat dahsyat. Allah meletakkan kegusaran yang amat sangat di hati kepimpinan DAP sehingga mereka mengeluarkan kenyataan-kenyataan pembelaan yang seolah-olah memperkecilkan intelektual rakyat. Malah langkah drastik kepimpinan DAP yang telahpun bersidang dan telah membuat keputusan sendiri membebaskan lim guan eng dari pertuduhan rasuah melibatkan pembelian rumah bangalow tersebut kini menjadi bahan ketawa rakyat.

Jelas perancangan Allah Maha hebat..DAP yang cuba diperangi sedaya upaya oleh UMNO menjelang PRU14 2018 nanti  kini sedang menuju jalan kehancuran sebelum PRU14 2018. 2016 lagi Allah SWT telah membuka jalan dan terpulanglah kepada kebijaksanaan orang Melayu UMNO bagaimanacaranya hendak kambus bangkai DAP..sama ada cepat atau lambat...semuanya bergantung kepada kesedaran dan kebijaksanaan Melayu UMNO.



Saturday, March 26, 2016

TAMATNYA RIWAYAT POLITIK LIM GUAN ENG..?????

Kes serupa dengan kes Dr Khir Toyo. Kalau ikut atas buku Lim Guan Eng akan menerima nasib yang sama dengan Dr Khir Toyo iaitu hukuman penjara. Jadi kita tunggu dan lihat bagaimana sistem kehakiman negara melaksanakan keadilan atau Lim Guan Eng lebih hebat lagi...



Wednesday, March 16, 2016

PELIKKAN... TAPI TAK PELIK!!!!!

Kalau dirujuk kepada salasilah keturunan komunis jahanam ini jelas semua pemimpin tertinggi yang ada di dalam DAP ada pertalian darah dengan pembunuh orang Melayu, komunis Chin Peng. Yang menariknya adalah kebijaksanaan mereka mencatur DAP untuk mengambialih pemerintahan Malaysia. Segala perancangan dilakukan dengan sistematik dan sabar. Kepimpinan Melayu pula penuh dengan ketidaksabaran dan tamak haloba.... walaupun yang tinggal kerak sahaja lagi, kerak pun nak di telan juga....



Tuesday, March 15, 2016

DULU MELEKAT KAT OTAK...TIBA-TIBA RAMAI YANG BUAT-BUAT LUPA!!!!

Masih ingat kata-kata hebat dari pemimpin kita yang hebat ini...? tapi mengapa ramai yang mula buat-buat lupa dan bersekongkol dengan musuh Melayu Islam no 1..cina DAP!!!! Mengapa...???



Monday, February 29, 2016

TUN M PERNAH MENGINGATKAN PM SELEPAS BELIAU...

Tapi sayang Tun M sendiri terlupa apa yang telah beliau ingatkan pada PM, presiden UMNO selepas beliau. Kini Tun M sedang berperang dengan ingatan beliau sendiri....





Monday, February 22, 2016

DAP PERINTAH MALAYSIA 2018!!!

Ya..kita asyik bergaduh sesama sendiri..saling bunuh membunuh..tak mustahil DAP yang akan menang besar dalam PRU14 nanti dan seterusnya akan berkuasa sampai bila2..!!!
Kita tidak ada pilhan lain..2 tahun bukannya lama tapi jika bersatu masih ada masa untuk kita mengatur strategi kemenangan. Insyaallah!!!








Thursday, February 18, 2016

BILA CINA KENA SERANGAN GILA BABI SEMASA TENGAN MAKAN BABI!!!!

Gila sungguh puak cina DAP gila ni. Ada 2-3 ekog babi gila macam ni pun dah cukup buat negara huru hara. Otak dia di penuhi virus selsema babi kot!!!




DAP BANTAH MALAYSIA SERTAI LATIHAN TENTERA 20 NEGARA ISLAM & JAWAPAN DS HISHAMMUDDIN

Parti chauvinis DAP sekali lagi menyerlahkan sikap anti-Islam mereka. Dan apabila rakyat berkata DAP itu anti-Islam, dinasti Lim akan melenting marah dan menuding jari kepada parti lawan untuk menutup isu besar ini.
Yang terbaru ialah parti itu membantah keras Malaysia menyertai latihan peperangan dengan pasukan tentera dari 20 negara Islam di utara Arab Saudi. Kononnya, penglibatan Malaysia itu membazir.

Yang kurang inteleknya ialah kenyataan Lim Lip Eng DAP di bawah:
“Jelaskan motif dan tujuan penglibatan negara dalam konflik di rantau asing dan siapakah musuh-musuh yang mahu ditentang dalam operasi ketenteraan yang bakal berlangsung itu,” tegasnya dalam satu kenyataan media.
sumber

Saturday, February 13, 2016

PENYATUAN ORANG MELAYU MENJELANG PRU14

Alhamdulillah..tiada kata yang dapat diucapkan selain puji-pujian kepada Allah bila terbuka hati pemimpin-pemimpin Melayu untuk bekerjasama. Semoga ianya menjadi perintis kepada kerjasama Melayu untuk mengekalkan Tanah Melayu dalam genggaman Melayu



Monday, January 11, 2016

CARA MELAYU MENDIDIK ANAK

Ditakdirkan suatu hari nanti, apabila anak beliau membesar..tak kira siapapun yg memerintah hatta parti dan pemimpin yg di sukai oleh bapa si anak...anak ini tetap akan menjadi pemberontak...
Tindakan kurang bijak yang akan makan diri sendiri. Akhirnya yang rugi adalah bangsa Melayu.


Monday, December 21, 2015

CINA PENIPU DAPAT "MAKANAN"NYA

Cina tak pernah serik terus nak menjadikan Melayu sebagai mangsa. Jika sebelum ini peniaga cina lowyat menipu pembeli telefon bimbit Melayu sehingga menyebabkan Bukit Bintang huru hara seketika di langgar orang Melayu. Kali ini pula peniaga cina Plaza Kotaraya pula cuba menipu pembeli Melayu siap dikurung lagi. Terlampau sungguh peniaga cina penipu ini nak u
kaut untung..sekali lagi Melayu "langgar" tempat peniaga2 cina penipu ini. Sampai bila penipuan oleh peniaga cina ini akan berterusan dan Melayu pula akan bertindak balas atau adakah ini yg kaum cina mahukan..???

Video kat link bawah

https://www.facebook.com/fikri.najib.9/videos/1019069351476464/

Monday, December 7, 2015

APA CER...???

Senyap saja..tak ada khabar berita..banyak tu RM7.65 Billion...

Thursday, November 26, 2015

PENIPU NO 1 YANG PALING ORANG MELAYU SAYANG!!!!

Apa yang dia tak tipu dari pemilihan dalam parti sendiri sehinggalah janji-janji kepada rakyat. Janji nak hapus tol, takkan naikkan tarif air, tak naikkan cukai pintu..tapi semua tu tipu. Kaum cina sayang dia tak apalah sebab dah kaum sendiri, yang hairan tu orang Melayu..lagi kena tipu lagi sayang kat menatang ni...dah tertelan sup ekor babi kot!!!





Sunday, October 25, 2015

MARAH SEBAB TAK DAPAT BONUS KOT????






Apalah yg merapu sangat ketua-ketua cawangan ni. Pengikut Saifuddin Abdullah kot..?? Kalau pengikut Saifuddin Eloklah masuk PKR!!!

Saturday, October 24, 2015

[GEMPAR HARI INI] 13 cawangan Umno tuntut Najib undur


Saturday, October 24, 2015

BAJET 2016 : BAJET RAKYAT TERBAIK

Bajet rakyat terbaik...!!!




Friday, October 23, 2015

PENIPU BERGAJI LUMAYAN!!!!

Kerja tidur, lepas tu bangun menipu. tapi gaji lumayan!!!


Thursday, October 22, 2015

LAGI MAU TIPUUUU!!!

Tol yg 50 sen pun tak boleh hapus...manyak tipu ini cina cilake..!!!
Tapi melayu PR mesti mau sayang ini penipu!!



Monday, October 5, 2015

MALAYSIA TETAP HARAPAN PALASTINE

Tiada siapa yang mampu di harapkan untuk membela nasib rakyat palestine. hanya Malaysia yg tergambar di fikiran mereka..sebuah negara yg kerdil tapi berani...semoga Allah merahmati dan melindungi kedua-dua buah negara, Palestine dan Malaysia




Thursday, September 17, 2015

MELAYU TANYA BILA CINA NAK BUAT BERSIH 5.0????

Ini baru kebangkitan permulaan orang Melayu. Cina boleh buat bersih 5.0 kalau nak tengok kebangkitan Melayu yg sebenar!!!



M








sumber



Wednesday, September 9, 2015

DAPAT KUASA LUAR BIASA

Hebat..Mat Sabu seumpama mendapat kuasa luar biasa bila berada di bawah lindungan kuasa DAP. Begitu yakin Mat Sabu nak kuburkan UMNO. Sebab tu kot ramai yang nak berbaik dan bersahabat dengan cina DAP...



Tuesday, September 8, 2015

HIMPUNAN MARUAH MELAYU







Thursday, August 27, 2015

MAI KITA BELAJAQ PASAI MATAWANG DAN EKONOMI NEGARA SIKIT!!!

Cerita Di Sebalik RM Yang Tiada Siapa Ingin Tahu


Namun bagi yang belajar dan faham mengenai asas ekonomi, sebenarnya kejatuhan RM sahaja bukanlah suatu petanda kukuh untuk menyatakan Malaysia akan terjerumus mengalami krisis iktisas dalam masa terdekat.
Antara faktor lain yang perlu kita ambil kira adalah pertumbuhan KDNK negara, kadar eksport naik atau jatuh, kadar import tumbuh positif atau negatif, imbangan akaun semasa lemah atau kukuh, dan banyak sebab lagi.
Secara kebetulan sehari sebelum RM jatuh ke paras terendah, tidak ramai tahu mata wang jiran kita, Indonesia pun jatuh paling teruk dalam sejarah iaitu 14,000 rupiah bagi setiap AS$1, rekod terendah sejak 17 tahun.
Ini memaksa Presiden Indonesia, Joko Widodo memanggil mesyuarat tergempar di Istana Bogor yang dihadiri semua pakar ekonomi terbaik republik itu selain Menteri Kewangan dan Gabenor Bank Pusat Indonesia.
Ironi, tiada siapa pun waima pembangkang mengambil kesempatan bagi menyalahkan Bapak Jokowi yang kebetulan baharu sahaja melakukan rombakan jemaah Kabinet kurang setahun beliau menjadi presiden.
Sebaliknya mereka menyifatkan kejatuhan terburuk rupiah disebabkan faktor luaran yang bukan di bawah kawalan Indonesia sendiri biarpun hasil buminya mewah dengan sumber minyak, getah dan kelapa sawit.
Jika diperhatikan, kebetulan juga rupiah pernah jatuh paling dahsyat semasa krisis ekonomi pada 1998 iaitu 14,200 rupiah untuk AS$1 menyaksikan kebangkitan rakyat dan ‘tumbangnya’ allahyarham Presiden Suharto.
Walhal sebelum itu mata wang tersebut diniagakan 8,455 rupiah untuk AS$1 dan kebetulan tahun 1998 juga, ringgit merudum paling dahsyat iaitu RM4.70 bagi setiap AS$1 berbanding RM2.90 ketika zaman gemilangnya.
Perdana Menteri waktu itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad memecat timbalan beliau, yang juga Menteri Kewangan, Anwar Ibrahim kerana terlalu ikut ‘telunjuk’ nasihat Bank Dunia dan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).
Semua pasti tahu cerita ‘sejarah’ itu dan anehnya tiada siapa pun khususnya parti pembangkang mahu mengimbau kembali detik azab cemas era kejatuhan RM pada 1998 yang jauh lebih menakutkan berbanding zaman sekarang!
Adakah mereka terlupa, buat-buat lupa atau hipokrit demi kepentingan politik hanya kerana perasaan benci amat sangat pada BN yang memerintah dan sanggup menghasut rakyat terutama generasi muda turut sama marah?
Dalam hal ini penulis tertarik dengan pandangan seorang penulis ekonomi, Muhammad Nur Farhan disiarkan IRIS, sebuah institut pemikir tempatan yang terlibat dalam strategi penyelidikan pelbagai isu antarabangsa.
Bagi memudahkan pemahaman pembaca, dia membahagikan faktor kejatuhan RM kepada luaran dan dalaman yang amat jarang dikupas pemimpin pembangkang secara tuntas, bukan sekadar mengikut hati atau perasaan.
Faktor Luaran 1 – Kejatuhan Harga Minyak Dunia
rm1
Pada 2014, harga minyak dunia mengalami kejatuhan mendadak apabila pada Januari, ia berada pada paras AS$106 setong dan secara beransur-ansur mengalami kejatuhan sehingga ke paras AS$50 setong pada hari ini.
Kejatuhan harga minyak dunia juga adalah disebabkan oleh masalah permintaan dan bekalan yang mana terdapat lebihan minyak yang dihasilkan oleh negara pengeluar minyak dunia tetapi kurang pula permintaan.
Gergasi ekonomi dunia, AS dalam tempoh 5 tahun ini telah berjaya mengeluarkan minyak cukup untuk kegunaan domestik, lantas mengurangkan kebergantungan kepada OPEC sebagai badan pembekal utama minyak dunia.
Manakala ekonomi kedua terbesar dunia, China sedang mengalami situasi kelembapan ekonomi menyebabkan bekalan minyak dunia melebihi permintaan seterusnya menekan harga ke paras bawah dengan lebih teruk.
Apabila berlakunya kejatuhan harga minyak dunia, ia memberi impak negatif kepada matawang komoditi seperti ringgit yang bergantung kepada hasil pengeluaran bahan mentah sebagai sumber utama perbendaharaan negara.
Disebabkan Malaysia bergantung kepada hasil pengeluaran bahan mentah, terutamanya sumber petroleum maka nilai RM cenderung untuk bergerak selari dengan pergerakan harga minyak mentah antarabangsa.
Selain penurunan harga minyak, kejatuhan harga komoditi lain seperti minyak sawit mentah dan getah turun memberi kesan terhadap RM kerana Malaysia adalah pengeluar kedua terbesar dunia selepas Indonesia.

Faktor Luaran 2 – Jangkaan Kadar Faedah AS
rm2
Kadar faedah adalah salah satu dasar mata wang yang sering digunakan untuk mempengaruhi keseluruhan aktiviti dalam ekonomi bagi memastikan kadar permintaan dan bekalan mata wang berada pada paras yang stabil ideal.
Daripada carta di atas, kita dapat lihat bahawa kadar yang dikenakan oleh The Federal Reserves of US (The Fed) atau Perbendaharaan Persekutuan AS makin menurun dari 2006 dan pada 2009 kadarnya adalah hampir 0%.
Apa yang berlaku pada tempoh tersebut sebenarnya adalah salah satu tindakan yang diambil olehThe Fed untuk membangunkan ekonomi AS yang kebetulan sebelum itu lumpuh akibat Krisis Ekonomi Dunia pada tahun 2008.
Namun sampai hari ini, The Fed masih tidak menaikkan kadar faedah kerana data aktiviti ekonomi domestik AS tidak baik dan jika kadar naik secara tergopoh gapah akan menyebabkan ekonomi AS jatuh ke dalam krisis.
Sejak awal tahun ini, The Fed mula beri petunjuk untuk menaikkan kadar faedah menerusi analisis berkala situasi ekonomi AS dan membuat keputusan sama ada naik atau biarkan untuk satu tempoh yang belum diketahui.
Apabila The Fed memberikan petunjuk tersebut, maka pelabur dari luar AS yang sedang memegangEurope and Japanese low yielding bonds, akan beralih kepada bond AS kerana ia memberi pulangan yang lebih baik.
Ini menyebabkan hampir semua mata wang negara lain di dunia jatuh tetapi dolar AS pula semakin kuat. Justeru secara mudah, fenomena kejatuhan RM ini bukanlah disebabkan oleh faktor kelembapan ekonomi Malaysia.
Sebaliknya ia disebabkan oleh faktor rangsangan dari jangkaan kenaikan kadar faedah oleh The Fed. Persoalan samada The Fed akan benar-benar menaikkan kadar adalah soalan yang tidak diketahui jawapannya.
Ini kerana terdapat banyak faktor yang perlu diambil kira oleh The Fed, antaranya, jika kadar faedah naik, maka kos peminjaman di bank akan meningkat dan bakal menyebabkan operasi syarikat menjadi tidak kompetitif.
Ada juga kemungkinan kadar pengangguran semakin bertambah selepas kenaikan kadar faedah kerana syarikat akan menghadapi kenaikan dalam kos pengoperasian lantas mengambil tindakan untuk memberhentikan pekerja.
Setakat ini data kadar pengangguran di AS masih tiada tanda positif. Bursa saham AS juga akan terjejas kerana banyak syarikat di pasaran saham AS adalah Multinational Corporation (MNC) yang ada operasi di seluruh dunia.
Dengan eksport semakin tidak kompetitif, penganalisis Wall Street menjangkakan pendapatan MNC makin berkurangan. Apabila dolar AS kuat, ia menyebabkan eksport AS jadi mahal dan permintaan produk AS kurang.
Perbandingan antara negara Asia dengan Dolar AS – majoriti negara turut terkesan
RM3
Di sini jelas kita dapat lihat bahawa mata wang negara di Asia juga mengalami kejatuhan dan semua adalah negara yang ekonominya jauh lebih besar daripada Malaysia iaitu Jepun, Singapura, Korea Selatan dan Indonesia.
Secara ringkas, situasi yang dihadapi oleh Malaysia adalah sama seperti negara-negara lain kerana penyumbang terbesar kejatuhan mata wang RM adalah faktor luaran iaitu jangkaan kenaikan kadar faedah AS oleh The Fed.
Faktor dalaman – Fitch negative outlook
Credit rating agency adalah agensi bertanggungjawab menetapkan penarafan hutang dengan menentukan keupayaan penghutang bayar balik kredit dengan membuat bayaran berkala atau kebarangkalian untuk bankrap.
Terdapat tiga agensi penarafan kredit terbesar antarabangsa yang juga disebut The Big Threemembuat penetapan credit rating setiap negara di dunia selain menjadi rujukan The Fed iaituMoody’s, Standard & Poor dan Fitch.
Pada Julai 2014, salah sebuah agensi, Fitch telah membuat semakan semula rating outlook Malaysia daripada stabil kepada negatif. Antara punca utama adalah disebabkan oleh bajet defisit diamalkan oleh kerajaan Malaysia.
Ia telah mencecah 53.3% per KDNK pada hujung tahun 2012. Fitch berpendapat bahawa agak sukar kerajaan Malaysia mencapai target interim 3% defisit untuk tahun 2015 sekiranya tiada tindakan konsolidasi diambil.
Semakan semula Fitch terhadap outlook Malaysia membawa maksud secara tidak langsung bahawa ekonomi Malaysia tidak kukuh pada waktu itu dan boleh terdedah kepada risiko external shock atau kejutan luaran.
Kerajaan Malaysia kemudian mengumumkan untuk mengambil tindakan rasionalisasi subsidi dalam usaha untuk mencapai target defisit yang ditetapkan termasuk memperkenalkan sistem harga minyak secara apungan terkawal.
Ini bermakna harga runcit minyak diselaraskan mengikut purata harga minyak mentah pada bulan sebelumnya. Selain itu, kerajaan juga segera ambil langkah proaktif dengan membuat penyelarasan semula Bajet 2015.
Justeru pada Januari 2015,  pengurangan bajet kerajaan secara drastik sebanyak RM5.5 bilion telah diumumkan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak disebabkan oleh kejatuhan harga minyak dunia.
Hasilnya pada Julai 2015, Fitch mengumumkan bahawa outlook untuk Malaysia telah disemak semula daripada negatif kepada stabil disebabkan langkah rasionalisasi subsidi dan perlaksanaan GST oleh pihak kerajaan.
Dua tindakan pantas kerajaan Malaysia itu bakal menunjukkan kesan yang positif dan menyumbang kepada kestabilan ekonomi negara dalam jangka masa panjang, sesuatu yang tidak diketahui banyak pihak selama ini.
Sungguhpun Fitch memberikan negative outlook kepada Malaysia tahun 2014, dua agensi lain; Standard & Poors dan Moody’s berbeza pendapat dengan menyatakan outlook Malaysia masih lagi pada tahap yang stabil.
Sejauh mana impak yang dibawa oleh tindakan Fitch terhadap ramalan unjuran ekonomi Malaysia di mata pelabur asing tidak dapat ditentukan, namun penulis berkenaan berasa yakin impaknya hanya bersifat minimum.
Tambatan Matawang Ringgit kepada Dolar AS
Terdapat cadangan untuk menambat RM kepada dolar AS apabila melihat kadar tukaran mencecah angka RM4 untuk setiap AS$1, namun adakah cadangan itu sebenarnya dapat menyelesaikan masalah kejatuhan ringgit?
Apabila RM ditambat, ia tidak bermakna mata wang itu tidak akan jatuh lagi, tetapi ia akan menyebabkan Bank Negara Malaysia terikat mempertahankan RM daripada naik atau jatuh dengan melakukan transaksi jual dan beli.
Sekiranya mata wang kita semakin menaik berbanding mata wang luar, maka BNM pula ada tanggungjawab untuk menjual ringgit demi mengurangkan kesan kenaikan RM dan supaya RM kembali kepada harga asal tambatan.
Ini tidak menjadi masalah kerana BNM hanya perlu jual mata wang domestik. Namun apabila RM makin menurun seperti masa sekarang, BNM perlu mempertahankan tambatan ringgit dengan membeli banyak mata wang asing.
Ini menggunakan foreign reserves atau simpanan asing yang dimiliki BNM dan menguatkuasakancapital control atau kawalan modal. Realitinya pembelian menggunakan stok reserves akan menyebabkan masalah yang besar.
Ini kerana foreign reserves yang dimiliki oleh BNM akan susut dengan kadar yang amat pantas, bergantung kepada volatility tukaran mata wang asing. Maka kaedah tambatan RM nyata tidak praktikal buat masa ini.
Secara logik asasnya, pelaksanaan tambatan juga tidak perlu susulan ekonomi Malaysia masih lagi kukuh dengan kadar pertumbuhan suku kedua 2015 mencatatkan pertumbuhan sebanyak 4.9%, melebihi sasaran 4.5%.
Dengan kejatuhan RM, pasaran domestik akan terus menjadi pemacu kepada ekonomi negara selain menjadikan barangan eksport Malaysia ke seluruh dunia jauh lebih murah berbanding barangan import daripada AS.
Seperti yang dibincangkan di atas, faktor luaran sebenarnya yang lebih banyak mempengaruhi pasaran mata wang antarabangsa, jadi dengan cara tambatan RM, kita tidak pula menyelesaikan masalah asal kejatuhan ringgit.
Nilai rendah RM kini disebabkan oleh isu bekalan dan permintaan minyak dunia serta spekulasi isu kenaikan kadar interest oleh The Fed yang dijangka diumumkan pada suku ketiga dan keempat 2015. – Mynewshub/HAA

http://azmykelanajaya.com/cerita-di-sebalik-rm-yang-tiada-siapa-ingin-tahu

Wednesday, August 26, 2015

GEREJA DI BELAKANG BERSIH 4.0!!!

Jelas gerakan kristian adalah dalang di sebalik BERSIH 4.0



Friday, August 21, 2015

PRU14 PASTI SENGIT!!!!

Dengan isu RM2.6B semakin reda..timbul pula misteri RM7.65 Billion dan RM30 billion dalam syarikat RM2 oleh Azmin Ali, dijangkakan PRU 14 pasti sengit!!!









Monday, August 10, 2015

HADIAH UNTUK ASKAR MELAYU SEMPENA MERDEKA

cukup kurang ajar anak-anak komunis sekarang ni..





Sunday, August 9, 2015

BARU ADA HARAPAN..!!!

Mai ramai2 naik lori..lori penuh harapan yang dipandu oleh seorang ulamak harapan menuju ke negeri harapan..harapan baru..hehehe


Sunday, July 19, 2015

KATA HEBAT SANGAT..PEGANG EKONOMI NEGARA...!!!!

Baru Melayu nak tutup kedai hand Phone sajapun, Cina dah kelam kabut siap nak buat rumah terbuka di pusat penipuan terkenal Loyatt...

Kat media sosial puak Cina bangsat ni sembang kemaih sangat..siap tulis kalau depa tak ada , mundurlah Malaysia sebab orang Melayu tak ada kuasa ekonomi, tak pandai meniaga...

Sekali, Melayu boikot Loyatt puak cina ni dah terkucil...cukup2lah menipu selama ini...





Wednesday, July 1, 2015

ANTARA AIR DENGAN DUIT RAYA SEBULAN GAJI...???

Aidilfitri kian menjelma...duit raya sebulan gaji atau air mencurah-curah di dalam rumah....mana yang diidamkan...




Sunday, June 21, 2015

TU DIA..SAMPAI TARA TU...

Inilah akibatnya bila Melayu terus bersengketa...sampai paria pun konfiden yang depa boleh halau melayu dari Pulau Pinang..




Wednesday, June 3, 2015

KENANG BUDI DAP KEPADA ORANG ISLAM

Bukan orang PAS saja..semua umat Islam kenalah kenang budi DAP sebab banyak sangat jasa DAP kepada kita semua. sedihlah kalau kita tak kenang budi DAP...kan..kan...






Friday, May 29, 2015

SETAN KENA SAMAN

Akhirnya terbukti siapa yang setan sebenarnya...







Thursday, May 28, 2015

DAP CUBA SELUDUP BABI

Babi tak cukup umur yang cuba di bawa masuk oleh DAP bagi menghuru harakan negara...