Wednesday, November 22, 2017

JIKA HARGA MINYAK RM2 50 3 BULAN BERTURUT TURUT, KERAJAAN AKAN CAMPUR TANGAN

Kerajaan BN Berjaya Stabilkan Harga Minyak

Minggu lepas ramai yang menjadi pakar ekonomi segera di Facebook dan Whatsapp bila minyak RON95 naik 7 sen. Bermacam macam teori keluar dan diperbincangkan. Lebih hangat dari perbincangan dalam Dewan Rakyat.

Namun segala yang panas itu hanyalah bertahan selama 2 hari sahaja, selepas itu diam balik. Semua pakar ekonomi itu menjadi pakar gambar pula bila semua sibuk menafsirkan apa maksud di sebalik lawatan Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamid ke hospital menziarahi Anwar Ibrahim.

Pakar pakar ekonomi pembangkang di Facebook tidak membawa isu harga minyak ini ke mana mana pun. Semalam, dalam satu kenyataan media, Kementerian Kewangan telah menyatakan bahawa kerajaan akan masuk campur dan akan mengenal pasti langkah bersesuai­an sekiranya harga runcit RON95 dan diesel mele­bihi RM2.50 seliter secara berterusan selama tiga bulan.

“Kerajaan prihatin dan memahami kesan kenaikan harga minyak di pasaran dunia yang kini telah mencecah lebih AS$60 (RM249) setong. Berdasarkan kepada trend kenaikan harga minyak mentah dunia sejak kebelakangan ini, kerajaan akan mengenal pasti langkah bersesuaian bagi mengurangkan impak kenaikan itu,”  menurut kenyataan Kementerian Kewangan.

Dua minggu berturut turut, harga minyak naik 7 sen dan menjadi RM2.38 seliter pada minggu lepas. Hakikatnya, sejak diperkenalkan penetapan harga minyak mingguan ini sejak 6 April 2017, sudah 12 kali harga minyak turun sebanyak 74 sen. Manakala sejumlah 20 kali harga minyak naik sejumlah 82 sen. Jika dihitung kembali ianya baru mahal 8 sen berbanding harga sebelum penetapan harga mingguan ini.

Diulangi kembali, baru 8 sen. Beruang Biru sebelum ini ada mengulas apakah kenaikan harga minyak ini amat amat menekan rakyat? Mana lagi penting, beri subsidi BR1M atau beri subsidi minyak? Baca ulasan ini,

https://beruangbiru1.blogspot.my/2017/11/beri-subsidi-br1m-atau-subsidi-minyak_16.html#.WhOYsnlx3IU

Jangan mudah beremosi dan marah sebelum mengira dengan habis satu persatu. Menurut data Persatuan Automotif Malaysia (MAA), sehingga 30 Jun 2017, jumlah kenderaan di jalan raya berjumlah 28,181,203 juta unit. 

Terdapat 13,288,797 juta kereta dan 12,933,042 juta motosikal yang didaftarkan, serta 185,035 kenderaan perkhidmatan awam (PSV) termasuk bas, teksi dan kenderaan sewa persendirian. 

Di negara kita ini, sejumlah 760,000 tong minyak mentah digunakan sehari. Ini bermakna bahan bakar digunakan dalam sehari adalah 760,000 x 159 = 120,840,000 liter sehari. Kalau diberi subsidi 1 sen untuk seliter, maka kerajaan perlu membayar RM1,208,400 untuk 1sen.

Kalau 10 sen subsidi, bermakna bagi sehari kerajaan kena bayar RM12,084,000. Bagi tempoh setahun, RM1,208,400 x 365 hari = RM441,066,000 bagi satu sen, Jika 10 sen jumlahnya akan jadi RM4.41billion.

Kalau beri subsidi 50 sen seliter, jumlahnya akan menjadi RM22 billion atau hampir separuh dari jumlah peruntukan pembangunan dalam Bajet 2018. Nilai RM22 billion ini adalah sama dengan nilai jumlah keseluruhan eksport “crude oil” Malaysia pada tahun 2016.

Hanya untuk subsidi minyak habiskan RM22 billion. Semua orang dapat subsidi minyak ini, termasuklah yang naik kereta mewah, Buggati Veyron, Bentley, Jaguar dan Porshe Cayanne. Lebih baik beri subsidi tersasar kepada mereka yang memerlukan sahaja, bukan mereka yang anggap BR1M sebagai rasuah dan dedak.

Datuk Seri Johari Abdul Ghani, Menteri Kewangan II dalam satu forum pada Ahad lepas menyatakan kerajaan BN pusat masih memberi subsidi kepada rakyat berjumlah RM86 billion secara keseluruhannya.

“Untuk pengetahuan tuan-tuan semua, subsidi secara langsung yang diberikan oleh kerajaan kepada rakyat adalah sebanyak RM26 bilion. Ia diberikan melalui pelbagai skim subsidi. Manakala subsidi secara tidak langsung yang diberikan oleh kerajaan pula berjumlah RM60 bilion” kata Datuk Seri Johari.

Seorang pelajar sekolah di Malaysia masih mendapat subsidi kerajaan berjumlah RM700 sebulan manakala di universiti pula subsidi kerajaan untuk 670,000 orang pelajar di IPTA adalah berjumlah RM1,700 sebulan. Pemberian subsidi sebegini lebih tersasar dan dapat ke tangan mereka yang benar benar memerlukan.

Jika hendak dihabiskan RM22 billion kepada minyak sahaja ianya bukan satu langkah yang bijak dan produktif untuk ekonomi negara. Venezuela minyaknya adalah yang paling murah di dunia, namun pembangunan ekonomi di Venezuela adalah negatif dua belas peratus.

Hari ini, kerajaan Malaysia sudah berjaya mencari penyelesaian tentang harga minyak. Harga minyak di negara ini masih di tangga ke-17 termurah di dunia. Kerajaan sudah menyatakan akan masuk campur jika harga minyak melebihi RM2.50 sen secara berterusan selama tiga bulan.

Pembangkang sekarang tidak lagi janji hendak turun harga minyak macam dahulu. Mereka cakap hanya mahu stabilkan harga minyak sahaja. Buat apa lagi percaya kalau tukar kerajaan maka harga minyak boleh stabil atau turun. Itu hanya janji yang belum tentu ditepati.

Kerajaan yang ada sekarang sudah terbukti dan berjaya stabilkan harga minyak pada kadar yang berpatutan untuk rakyat Malaysia.

Tulisan :
Beruang Biru
BB668, Selasa
21 November 2017.

JIKA HARGA MINYAK RM2.50 3 BULAN BERTURUT-TURUT, KERAJAAN AKAN CAMPUR TANGAN

Kerajaan BN Berjaya Stabilkan Harga Minyak

Minggu lepas ramai yang menjadi pakar ekonomi segera di Facebook dan Whatsapp bila minyak RON95 naik 7 sen. Bermacam macam teori keluar dan diperbincangkan. Lebih hangat dari perbincangan dalam Dewan Rakyat.

Namun segala yang panas itu hanyalah bertahan selama 2 hari sahaja, selepas itu diam balik. Semua pakar ekonomi itu menjadi pakar gambar pula bila semua sibuk menafsirkan apa maksud di sebalik lawatan Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamid ke hospital menziarahi Anwar Ibrahim.

Pakar pakar ekonomi pembangkang di Facebook tidak membawa isu harga minyak ini ke mana mana pun. Semalam, dalam satu kenyataan media, Kementerian Kewangan telah menyatakan bahawa kerajaan akan masuk campur dan akan mengenal pasti langkah bersesuai­an sekiranya harga runcit RON95 dan diesel mele­bihi RM2.50 seliter secara berterusan selama tiga bulan.

“Kerajaan prihatin dan memahami kesan kenaikan harga minyak di pasaran dunia yang kini telah mencecah lebih AS$60 (RM249) setong. Berdasarkan kepada trend kenaikan harga minyak mentah dunia sejak kebelakangan ini, kerajaan akan mengenal pasti langkah bersesuaian bagi mengurangkan impak kenaikan itu,”  menurut kenyataan Kementerian Kewangan.

Dua minggu berturut turut, harga minyak naik 7 sen dan menjadi RM2.38 seliter pada minggu lepas. Hakikatnya, sejak diperkenalkan penetapan harga minyak mingguan ini sejak 6 April 2017, sudah 12 kali harga minyak turun sebanyak 74 sen. Manakala sejumlah 20 kali harga minyak naik sejumlah 82 sen. Jika dihitung kembali ianya baru mahal 8 sen berbanding harga sebelum penetapan harga mingguan ini.

Diulangi kembali, baru 8 sen. Beruang Biru sebelum ini ada mengulas apakah kenaikan harga minyak ini amat amat menekan rakyat? Mana lagi penting, beri subsidi BR1M atau beri subsidi minyak? Baca ulasan ini,

https://beruangbiru1.blogspot.my/2017/11/beri-subsidi-br1m-atau-subsidi-minyak_16.html#.WhOYsnlx3IU

Jangan mudah beremosi dan marah sebelum mengira dengan habis satu persatu. Menurut data Persatuan Automotif Malaysia (MAA), sehingga 30 Jun 2017, jumlah kenderaan di jalan raya berjumlah 28,181,203 juta unit. 

Terdapat 13,288,797 juta kereta dan 12,933,042 juta motosikal yang didaftarkan, serta 185,035 kenderaan perkhidmatan awam (PSV) termasuk bas, teksi dan kenderaan sewa persendirian. 

Di negara kita ini, sejumlah 760,000 tong minyak mentah digunakan sehari. Ini bermakna bahan bakar digunakan dalam sehari adalah 760,000 x 159 = 120,840,000 liter sehari. Kalau diberi subsidi 1 sen untuk seliter, maka kerajaan perlu membayar RM1,208,400 untuk 1sen.

Kalau 10 sen subsidi, bermakna bagi sehari kerajaan kena bayar RM12,084,000. Bagi tempoh setahun, RM1,208,400 x 365 hari = RM441,066,000 bagi satu sen, Jika 10 sen jumlahnya akan jadi RM4.41billion.

Kalau beri subsidi 50 sen seliter, jumlahnya akan menjadi RM22 billion atau hampir separuh dari jumlah peruntukan pembangunan dalam Bajet 2018. Nilai RM22 billion ini adalah sama dengan nilai jumlah keseluruhan eksport “crude oil” Malaysia pada tahun 2016.

Hanya untuk subsidi minyak habiskan RM22 billion. Semua orang dapat subsidi minyak ini, termasuklah yang naik kereta mewah, Buggati Veyron, Bentley, Jaguar dan Porshe Cayanne. Lebih baik beri subsidi tersasar kepada mereka yang memerlukan sahaja, bukan mereka yang anggap BR1M sebagai rasuah dan dedak.

Datuk Seri Johari Abdul Ghani, Menteri Kewangan II dalam satu forum pada Ahad lepas menyatakan kerajaan BN pusat masih memberi subsidi kepada rakyat berjumlah RM86 billion secara keseluruhannya.

“Untuk pengetahuan tuan-tuan semua, subsidi secara langsung yang diberikan oleh kerajaan kepada rakyat adalah sebanyak RM26 bilion. Ia diberikan melalui pelbagai skim subsidi. Manakala subsidi secara tidak langsung yang diberikan oleh kerajaan pula berjumlah RM60 bilion” kata Datuk Seri Johari.

Seorang pelajar sekolah di Malaysia masih mendapat subsidi kerajaan berjumlah RM700 sebulan manakala di universiti pula subsidi kerajaan untuk 670,000 orang pelajar di IPTA adalah berjumlah RM1,700 sebulan. Pemberian subsidi sebegini lebih tersasar dan dapat ke tangan mereka yang benar benar memerlukan.

Jika hendak dihabiskan RM22 billion kepada minyak sahaja ianya bukan satu langkah yang bijak dan produktif untuk ekonomi negara. Venezuela minyaknya adalah yang paling murah di dunia, namun pembangunan ekonomi di Venezuela adalah negatif dua belas peratus.

Hari ini, kerajaan Malaysia sudah berjaya mencari penyelesaian tentang harga minyak. Harga minyak di negara ini masih di tangga ke-17 termurah di dunia. Kerajaan sudah menyatakan akan masuk campur jika harga minyak melebihi RM2.50 sen secara berterusan selama tiga bulan.

Pembangkang sekarang tidak lagi janji hendak turun harga minyak macam dahulu. Mereka cakap hanya mahu stabilkan harga minyak sahaja. Buat apa lagi percaya kalau tukar kerajaan maka harga minyak boleh stabil atau turun. Itu hanya janji yang belum tentu ditepati.

Kerajaan yang ada sekarang sudah terbukti dan berjaya stabilkan harga minyak pada kadar yang berpatutan untuk rakyat Malaysia.

Tulisan :
Beruang Biru
BB668, Selasa
21 November 2017.

TERIMA KASIH TOK DET

Saya terbaca sebaran poster kenyataan Dato Seri Mahdzir Khalid, Menteri Pendidikan Malaysia. Beliau berpesan supaya pada hari keputusan UPSR diumumkan, tidak perlu diadakan majlis khas meraikan pelajar cemerlang 6A sedang ratusan calon murid UPSR lain hanya memerhatikan dengan perasaan diri mereka tidak dihargai.

Betapa saya merasai pengalaman 'getir' itu sebelum ini. Bukan sebagai murid. Tetapi sebagai bapa.

Pada hari itu, subuh lagi isteri sudah berpesan,
"Abang, nanti jangan lupa datang sekolah. Zulfa ambil UPSR hari ni."

Saya hanya angguk dan senyum. Mana mungkin saya lupa.
Kali pertama dalam hidup anak sulung menerima keputusan peperiksaan besar.

Pagi itu, saya ke pejabat dulu. Rakan sepejabat pelik melihat saya masih berlegar-legar di meja.
"Encik Ammar tak pergi ambil result anak?"

"Relakslah. Bukannya keputusan keluar terus. Menteri umum dulu, baru result boleh ambil."
Terus menyambung kerja-kerja yang sedang menunggu.

Henfon berpusing di meja diiringi deringan lagu lembut.
"Abang, dah gerak dari ofis belum?"

"Belum. Baru nak gerak." Sambil menolak kerusi merapat ke meja.

"Result dah boleh tengok online. Tapi Ryn tak berani nak tengok. Kalau abang nak tengok, tengoklah. Tapi jangan beritahu Ryn."

Lif dari tingkat 7 turun ke B1 hari itu terasa sangat perlahan. Jantung berdegup lain dari biasa. Detak dan berombak seperti berlari.

Ya, saya gugup.

Zulfa sederhana saja di sekolah. Dari darjah 1 hingga 6, sering juga berpindah kelas. Pernah merasai kelas tertinggi semasa darjah 5, tetapi turun ke kelas kedua untuk menghadapi UPSR.

Tiada apa yang istimewa pada pencapaian. Jarang dia menerima anugerah akademik. Tetapi saya tidak boleh menyangkal seperkara. Dia anak rajin dan tak banyak soal. Diminta belajar, dia belajar. Diminta menolong kerja di rumah, dia menolong.

Walaupun akademik sederhana, tidak pernah saya rasa mahu memarahi Zulfa.

Dalam perjalanan balik dari sekolah selepas KAFA, dia akan tertidur kepenatan di dalam kereta.
Sampai saja di rumah, terus mandi dan menyelesaikan kerja-kerja sekolah tanpa disuruh.
Tiba maghrib, dia berhenti solat sendiri.
Selepas makan malam, sambung semula menyiapkan kerja sekolah.

Ada hari, apabila tiada kerja sekolah, dia menilik jadual belajar di dinding dan terus membuat latihan dalam buku aktiviti. Tanpa suruh.

Ada masa, dia minta saya mengajar apa yang sukar dia fahami. Tanpa sedar, kadang-kadang saya tertidur atas katilnya. "Abah, Zulfa nak tidur." Saya melihat jam dinding, pukul 12 malam.

Hari minggu, dia selalu memujuk rayu minta untuk belajar di rumah kawan. Jika tidak diizin, monyok sepanjang hari.

Bukan kami tak sokong, tetapi jarak rumah ke Putrajaya bukannya dekat. Rasanya, cukup setiap hari, abah mama berulang alik untuk kerja. Tidak betah rasanya hari minggu masih memandu jauh.

Tapi rajuknya sebentar. Sedang kami leka, dia sudah di dalam bilik, belajar sendiri.

Untuk anak yang begini, apa lagi mahu saya paksa.

Lalu, fahami saja jika saya gugup pagi itu.

Sebagai bapa, saya boleh menerima apa saja. Dengan usaha Zulfa, saya tidak menyesal apa-apa. Saya sudah melihat prosesnya. Hasilnya hanya bonus bagi saya.

Tetapi dia. Bagaimana dia?

Bukankah di mana-mana pun orang berkata, usaha tangga kejayaan. Mudah fahamnya, berusaha, pasti berjaya. Jika sudah usaha, tetapi tidak berjaya?

Saya tinggalkan soalan itu begitu saja. Kerana berjaya itu luas tafsirannya.

Lagipun, beberapa minggu sebelum itu, Zulfa pernah berbincang hati ke hati dengan saya. Dia sudah usaha, dia terima saja apa keputusannya. Ketika itu saya sudah lega. Harapnya apabila hari itu tiba, dia benar-benar kota apa dikata.

Ikon Google Chrome di henfon saya sentuh dan biarkan 'loading'. Alamat url yang disebut isteri saya taipkan satu persatu. 'Enter'. Paparan telah tersedia. Masukkan no. IC dan angka giliran, keputusan dipaparkan.

Lama saya duduk dalam kereta yang enjinnya telah dihidupkan. Sungguh saya tidak kecewa. Tidak. Saya sedang mencongak-congak bagaimana mahu berhadapan Zulfa. Apa yang saya lihat terpapar di skrin sudah saya redhakan. Sekarang ini, ayat apa mahu saya ucapkan nanti.

"Abang, guru besar belum balik dari pejabat PPD untuk ambil keputusan. Tapi Ryn dengar 'result online' dah keluar. Abang dah tengok?"

"Dah." Perlahan dan bergetar. Isteri, dari intonasi saja sudah terbaca di hati apa yang saya cuba sampaikan dari getar itu.

"Allah bang..." Itu saja yang terungkap dari mulut isteri selepas saya didesak untuk memberitahu keputusannya. Aneh juga wanita bergelar ibu. Satu masa dia berpesan seperti tak mahu peduli. Tidak lama dia pula mendesak untuk mengetahui.

Ketika itu, saya seperti baru memahami apa perasaan seorang doktor yang sudah tahu pesakitnya menghidap kanser tahap 4 dan didiagnos sukar untuk diubati lagi. Perasaan mahu mengkhabarkan berita itu, seperti pedih menoreh dada.

Dari jauh, saya mendengar pengumuman nama anak-anak bertuah yang memperoleh 5A. Menaiki tangga menuju dataran sekolah, terhidang di hadapan saya deretan anak-anak yang sedang duduk beratur menunggu nama masing-masing dipanggil.

Saya mencari kelibat Zulfa dan menangkap dia sedang bergelak ketawa mengusik rakan-rakan dalam barisan yang berada sedikit ke tengah.

Dia sedang enak ketawa dan hati saya pula sedang mendung. Dia masih belum tahu keputusan, sedangkan saya masih gagal menemui kata terbaik mahu diungkapkan.

Zulfa terpaling ke arah saya, melambai-lambai dan menunjukkan ibu jari tanda bagus. Itu keyakinan dia ketika itu.

"Ya Allah, teruji sungguh hati ini hari ini." Saya hanya mampu bersandar pada dinding.

Selepas menamatkan bercakap dengan ibu seorang pelajar, isteri datang merapati, "Bang, tengok Zulfa tu bang. Dia seronok lagi tu. Tak tahu apa. Kesiannya dia bang." Mata isteri mula berair.

Saya memerhati Zulfa dari jauh. Kepalanya terdongak-dongak menanti namanya dipanggil. Sesekali dia bertanya kawan hadapan, nama siapa yang disebut apabila tidak dapat mendengar dengan jelas. Kawan sekeliling yang tadi ramai, sudah mula bangun seorang demi seorang meninggalkan dia. Yang dapat 4A sudah. Yang dapat 3A sudah. Sedang diumum mereka yang 2A. Dia mula gelisah.

"Allah, Allah, Allah..." Itu saja mampu saya dalam hati. Kau takkan mampu untuk pandang wajah dia yang sedang menanti itu.

Zulfa memandang saya dari tempat duduknya. Kali ini, pandangannya tidak seceria dan bercahaya seperti awal tadi. Dia seperti sudah mengagak sesuatu. Jika kau pernah lihat wajah anak yang sedang bersalah, itulah wajah Zulfa ketika itu. Cuma kali ini, dia tidak salah, dia tidak berbuat apa dosa pun. Dan itu yang menyebabkan airmata seorang ayah hampir tumpah.

Sebaik saja slip peperiksaan bertukar tangan, barulah wajah putih tadi mula merah. Saya membiarkan saja dia memilih bahu siapa yang mahu dipinjam. Ternyata bahu yang diperlukan adalah ibu. Berlaku drama airmata yang kehilangan skrip. Tiada sebarang kata-kata, hanya pelukan penuh emosi hiba.

Saya berjaya mengawal 'ego' seorang lelaki pada pagi itu hanya untuk menanti akhirnya airmata itu tumpah pada waktu berdoa selepas solat maghrib berjemaah.

"Ya Allah, kami bersyukur dengan apa yang telah engkau rezekikan kepada kami ya Allah. Selepas segala usaha, jika ini yang kau berikan pada kami, penuhkan hati kami dengan rasa cukup ya Allah. Tidak ada kuasa yang mampu memberi bahagia melainkan engkau ya Allah.

Tanpa dirancang, saya berpaling ke belakang dan menitipkan doa khusus untuk Zulfa ketika itu.

Ya Allah, Zulfa sudah berusaha sebaiknya ya Allah. Dia sudah redha dengan hasil yang diperolehi ya Allah. Kau kuatkanlah hatinya ya Allah. Jangan kau padamkan api semangatnya yang mahu terus menimba ilmu-Mu ya Allah.

Sesungguhnya, kami sangat LEMAH ya Allah.... "

Sebut saja perkataan LEMAH, serentak itu juga, jatuh habis airmata yang dari pagi diempang. Saat itu, sebagai bapa, betapa saya sedar, sekalipun kau manusia boleh berusaha tanpa batas masa, menghimpun segala kepandaian manusia, merancang strategi 'pasti berjaya', apabila akhirnya Allah putuskan begitu, maka begitulah! Kau tidak akan berdaya. Kau selemah-lemah manusia.

Lama saya terhenti. Jelas ada esak tangis juga di belakang saya. Ya, ego manusia jatuh. Mana lagi mahu meminta pertolongan jika bukan dari-Nya.
Saya serahkan sepenuhnya urusan untung nasib persekolahan anak saya seterusnya pada Allah.
Ketika itu, baru terasa betapa nikmatnya hati yang bulat sepenuhnya, lillahi taala.

>>>

Alhamdulillah... Selepas satu tahun, saya mula nampak mengapa Allah menyusun apa yang berlaku sedemikian rupa. Di sekolah menengah, Zulfa sangat berbeza dari dia yang saya kenal di sekolah rendah sebelum ini. Potensinya dicungkil dalam pelbagai bidang. Mendapat rakan-rakan sekolah yang bagus akhlak. Dia seperti tidak terkesan langsung dengan apa yang berlaku tahun sebelumnya. Saya lega.

Cukuplah sekali itu. Saya memang berharap keputusan peperiksaan tidak lagi diumumkan sedemikian rupa. Serahkan saja keputusan peperiksaan mengikut nama kepada anak murid dan biarkan mereka membaca sendiri keputusan mereka. Mana yang keputusannya cemerlang, sekolah boleh raikan dalam satu majlis khas buat mereka kemudian dari itu. Tidaklah murid lain yang menunggu terpinga-pinga.

Tidak mahu lagi ada bapa atau ibu lain yang merasai apa yang saya rasa.

Siapa rakan di KPM, sampaikan salam pada YB Menteri. Saranan beliau saya hargai.

Nukilan:
Ammar Kamilin
Tidak kuat melihat anak-anak berduka.

Tuesday, November 21, 2017

JIKA HARGA MINYAK RM2.50 3 BULAN BERTURUT-TURUT, KERAJAAN AKAN CAMPUR TANGAN

Kerajaan BN Berjaya Stabilkan Harga Minyak

Minggu lepas ramai yang menjadi pakar ekonomi segera di Facebook dan Whatsapp bila minyak RON95 naik 7 sen. Bermacam macam teori keluar dan diperbincangkan. Lebih hangat dari perbincangan dalam Dewan Rakyat.

Namun segala yang panas itu hanyalah bertahan selama 2 hari sahaja, selepas itu diam balik. Semua pakar ekonomi itu menjadi pakar gambar pula bila semua sibuk menafsirkan apa maksud di sebalik lawatan Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamid ke hospital menziarahi Anwar Ibrahim.

Pakar pakar ekonomi pembangkang di Facebook tidak membawa isu harga minyak ini ke mana mana pun. Semalam, dalam satu kenyataan media, Kementerian Kewangan telah menyatakan bahawa kerajaan akan masuk campur dan akan mengenal pasti langkah bersesuai­an sekiranya harga runcit RON95 dan diesel mele­bihi RM2.50 seliter secara berterusan selama tiga bulan.

“Kerajaan prihatin dan memahami kesan kenaikan harga minyak di pasaran dunia yang kini telah mencecah lebih AS$60 (RM249) setong. Berdasarkan kepada trend kenaikan harga minyak mentah dunia sejak kebelakangan ini, kerajaan akan mengenal pasti langkah bersesuaian bagi mengurangkan impak kenaikan itu,”  menurut kenyataan Kementerian Kewangan.

Dua minggu berturut turut, harga minyak naik 7 sen dan menjadi RM2.38 seliter pada minggu lepas. Hakikatnya, sejak diperkenalkan penetapan harga minyak mingguan ini sejak 6 April 2017, sudah 12 kali harga minyak turun sebanyak 74 sen. Manakala sejumlah 20 kali harga minyak naik sejumlah 82 sen. Jika dihitung kembali ianya baru mahal 8 sen berbanding harga sebelum penetapan harga mingguan ini.

Diulangi kembali, baru 8 sen. Beruang Biru sebelum ini ada mengulas apakah kenaikan harga minyak ini amat amat menekan rakyat? Mana lagi penting, beri subsidi BR1M atau beri subsidi minyak? Baca ulasan ini,

https://beruangbiru1.blogspot.my/2017/11/beri-subsidi-br1m-atau-subsidi-minyak_16.html#.WhOYsnlx3IU

Jangan mudah beremosi dan marah sebelum mengira dengan habis satu persatu. Menurut data Persatuan Automotif Malaysia (MAA), sehingga 30 Jun 2017, jumlah kenderaan di jalan raya berjumlah 28,181,203 juta unit. 

Terdapat 13,288,797 juta kereta dan 12,933,042 juta motosikal yang didaftarkan, serta 185,035 kenderaan perkhidmatan awam (PSV) termasuk bas, teksi dan kenderaan sewa persendirian. 

Di negara kita ini, sejumlah 760,000 tong minyak mentah digunakan sehari. Ini bermakna bahan bakar digunakan dalam sehari adalah 760,000 x 159 = 120,840,000 liter sehari. Kalau diberi subsidi 1 sen untuk seliter, maka kerajaan perlu membayar RM1,208,400 untuk 1sen.

Kalau 10 sen subsidi, bermakna bagi sehari kerajaan kena bayar RM12,084,000. Bagi tempoh setahun, RM1,208,400 x 365 hari = RM441,066,000 bagi satu sen, Jika 10 sen jumlahnya akan jadi RM4.41billion.

Kalau beri subsidi 50 sen seliter, jumlahnya akan menjadi RM22 billion atau hampir separuh dari jumlah peruntukan pembangunan dalam Bajet 2018. Nilai RM22 billion ini adalah sama dengan nilai jumlah keseluruhan eksport “crude oil” Malaysia pada tahun 2016.

Hanya untuk subsidi minyak habiskan RM22 billion. Semua orang dapat subsidi minyak ini, termasuklah yang naik kereta mewah, Buggati Veyron, Bentley, Jaguar dan Porshe Cayanne. Lebih baik beri subsidi tersasar kepada mereka yang memerlukan sahaja, bukan mereka yang anggap BR1M sebagai rasuah dan dedak.

Datuk Seri Johari Abdul Ghani, Menteri Kewangan II dalam satu forum pada Ahad lepas menyatakan kerajaan BN pusat masih memberi subsidi kepada rakyat berjumlah RM86 billion secara keseluruhannya.

“Untuk pengetahuan tuan-tuan semua, subsidi secara langsung yang diberikan oleh kerajaan kepada rakyat adalah sebanyak RM26 bilion. Ia diberikan melalui pelbagai skim subsidi. Manakala subsidi secara tidak langsung yang diberikan oleh kerajaan pula berjumlah RM60 bilion” kata Datuk Seri Johari.

Seorang pelajar sekolah di Malaysia masih mendapat subsidi kerajaan berjumlah RM700 sebulan manakala di universiti pula subsidi kerajaan untuk 670,000 orang pelajar di IPTA adalah berjumlah RM1,700 sebulan. Pemberian subsidi sebegini lebih tersasar dan dapat ke tangan mereka yang benar benar memerlukan.

Jika hendak dihabiskan RM22 billion kepada minyak sahaja ianya bukan satu langkah yang bijak dan produktif untuk ekonomi negara. Venezuela minyaknya adalah yang paling murah di dunia, namun pembangunan ekonomi di Venezuela adalah negatif dua belas peratus.

Hari ini, kerajaan Malaysia sudah berjaya mencari penyelesaian tentang harga minyak. Harga minyak di negara ini masih di tangga ke-17 termurah di dunia. Kerajaan sudah menyatakan akan masuk campur jika harga minyak melebihi RM2.50 sen secara berterusan selama tiga bulan.

Pembangkang sekarang tidak lagi janji hendak turun harga minyak macam dahulu. Mereka cakap hanya mahu stabilkan harga minyak sahaja. Buat apa lagi percaya kalau tukar kerajaan maka harga minyak boleh stabil atau turun. Itu hanya janji yang belum tentu ditepati.

Kerajaan yang ada sekarang sudah terbukti dan berjaya stabilkan harga minyak pada kadar yang berpatutan untuk rakyat Malaysia.

Tulisan :
Beruang Biru
BB668, Selasa
21 November 2017.

MAHATHIR MENGAMUK

*PPBM Bakal Diharamkan, Mahathir Mengamuk Di KDN!* #TolakPakatanHarapan #LawanDAP #Perjuangan4All

Mahathir dalam misi menyelamatkan Malaysia kononnya hari ini menyerbu pejabat Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya kerana tidak berpuas hati dengan kenyataan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) yang mana parti beliau iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia boleh diharamkan kerana melanggar perlembagaan parti.

Parti Mahathir ini berhadapan kemungkinan pendaftarannya dibatalkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) kerana melakukan tiga kesalahan yang melanggar perlembagaan parti iaitu tidak mengadakan mesyuarat tahunan, menubuhkan sayap pemuda dikenali sebagai Armada dan menangguhkan mesyuarat agung tanpa peruntukan dalam perlembagaan parti.

Kenyataan jabatan itu berhubung istilah Armada dibuat berdasarkan rujukan perlembagaan PPBM sendiri yang hanya menunjukkan kewujudan istilah 'Pemuda' dan bukannya Armada.

Pada 14 September lalu PPBM menyambut ulang tahun pertama penubuhannya sedangkan dalam masa yang sama parti tersebut berdepan dengan risiko diharamkan. Adalah menjadi satu bahan jenaka bila mana menyambut ulang tahun pertama dalam masa yang sama akan dikuburkan sebelum menempuhi pertempuran yang sebenar.

Jelasnya disini pada 22 tahun memerintah Mahathir sendiri tidak benar benar menguasai cara penubuhan parti itu dan operasinya. Dalam perkara ini Mahathir bukanlah satu satunya individu yang sewajarnya menguruskan parti itu lantaran ketidak upayaan beliau yang dalam usia yang tua, Akan tetapi masalah ini seharusnya dipertanggungjawabkan kepada presiden dan timbalan partinya yang lemah dan tunggang terbalik.

Sebelum ini PPBM membuat ‘road tour’ seluruh negara mengutuk, mengeji dan memaki kerajaan memerintah untuk meraih sokongan rakyat akan tetapi hari ini parti sendiri tungang langang dan bakal diharamkan kerana kesilapan mereka sendiri.

Apa yang jelas kini, Muhyiddin dan Mukhiz hanya diam menikus menunjukkan mereka hanya pandai cakap sahaja selainnya diletakkan dia atas kepala bapak Mukhiz! -daengselili.blogspot.my/2017/11/ppbm-bakal-diharamkan-mahathir-mengamuk.html?m=1

Monday, November 20, 2017

MAHATHIR YANG GAGAL

Negara Malaysia Tidak Gagal, Yang Gagal Sebenarnya Adalah PPBM

Laporan Bank Negara Malaysia pada 17 November 2017 menyatakan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar, KDNK Malaysia adalah pada kadar 6.2% pada suku ketiga tahun 2017. 

Pencapaian 6.2% ini menjadikan Malaysia antara negara yang merekodkan pertumbuhan ekonomi yang tertinggi di dunia pada tahun ini.  Bermaksud dasar dan perancangan ekonomi yang dibuat oleh kerajaan BN pusat  sekarang ini berada di landasan yang betul. 

Semasa pembentangan Bajet 2018 di Parlimen pada bulan lepas, Datuk Seri Najib ada menyindir pembangkang yang selalu sangat menuduh Malaysia sebagai sebuah negara yang gagal dan bankrup. Pembangkang di Malaysia ini seronok sangat hendak lihat negara ini jadi bankrup dan gagal.

Datuk Seri Najib sebut rizab negara sekarang lebih USD$100 billion, Jika hendak dibandingkan dengan hanya USD$21 billion pada tahun 1997. Dengan jumlah rizab USD$21 billion pun Malaysia tidak bankrap, apatah lagi dengan jumlah rizab yang ada pada masa sekarang ini. “Sekarang hendak kata bankrup?” kata Datuk Seri Najib.

Itu belum lagi dikira yang hilang RM32 billion. Kemudian Datuk Seri Najib sebut “senyap je pembangkang?”.  Lagilah senyap pembangkang bila melihat laporan terbaru mengenai statistik ekonomi negara yang dikeluarkan oleh Bank Negara ini. Apa yang mereka jaja selama ini bahawa Malaysia hendak gagal dan bankrup sudah terbukti hanya dakyah palsu semata mata. 

Sampai data Bank Dunia pun mereka sanggup selewengkan semata mata hendak menuduh Malaysia negara yang hendak bankrup. Negara hendak bankrup apa kalau penuh orang beratur menyerbu IKEA baru yang dibuka di Tebrau?. Apakah tanda tanda negara ini hendak bankrup bila jualan kereta baru MyVi yang baru mendapat 6,000 tempahan dalam masa seminggu. 

Apakah ini tanda rakyat negara ini tiada duit dan ikat perut bila rakyat Malaysia berbelanja RM100 juta membeli belah di Lazada pada 11 November 2017. Rakyat Malaysia menderita sangat kerana naik minyak 7 Sen tetapi 10 juta barang di Lazada ditinjau setiap minit oleh rakyat Malaysia.  

Ada 1,400 transaksi jual beli setiap minit di Lazada dan antara barang yang dibeli adalah TV bernilai RM13,499. Ini tanda tanda rakyat Malaysia susah? Rakyat Malaysia sanggup bertumbuk bila beratur hendak membeli kasut Adidas NMD Hu Trail Pharrel Williams berharga RM900 sepasang. Bukan bertumbuk berebut makanan tetapi bertumbuk hendak beli kasut mahal. Ini yang berlaku di Malaysia. 

Semua tanda tanda ini menunjukkan bahawa rakyat Malaysia bukanlah seperti yang digambarkan oleh pembangkang. Negara paling murah minyaknya di dunia iaitu Venezuela, pertumbuhan ekonominya adalah (-12%).

Pertumbuhan ekonominya adalah negatif dan berada dalam kedudukan yang paling bawah dalam pertumbuhan ekonomi dunia. 

Buat apa berbangga dengan kedudukan nombor satu minyak paling murah di dunia jika pertumbuhan ekonomi negara adalah pada kadar negatif dan paling rendah sekali di dunia. 

Menurut data Bank Dunia, kadar pertumbuhan ekonomi 6.2% yang dicapai Malaysia adalah lebih baik berbanding Singapura negara jiran hanya mencatat 2.5%. Lebih baik dari Thailand 3.7%, Jerman 2.1%, Russia 1.8%, Perancis 1.6%, Jepun 1.5%, United Kingdom 1.7% dan Turki 5.1%.

“Angka 6.2 peratus itu menunjukkan satu perkembangan yang sihat. Walaupun dunia amnya menghadapi masalah peningkatan harga barang dan sebagainya, hubungan yang jitu antara ketiga-tiga faktor ini menjadikan Malaysia antara negara yang merekodkan pertumbuhan ekonomi yang tertinggi di dunia pada tahun ini” kata Prof. Dr. Zulkornain Yusop, Presiden Putra Business School Universiti Putra Malaysia (UPM).

Bloomberg dalam satu artikelnya bertajuk “Malaysian Economy Expands at Fastest Pace in More Than 3 Years” pada 17 November 2017 turut menyatakan Malaysia adalah satu tempat terbaik untuk ekonomi di Asia Tenggara pada tahun 2017.

Bloomberg juga turut memujji pemotongan cukai dan pembayaran bonus yang diumum oleh Datuk Seri Najib dalam Bajet 2018 akan meransang perbelanjaan pengguna pada tahun 2018.

Ini bukan kali pertama cara pengurusan ekonomi Malaysia dipuji dan dijadikan contoh oleh orang luar, malah kaedah BR1M yang diperkenalkan Datuk Seri Najib turut dipuji oleh 35 orang pakar ekonomi di United Kingdom. Mereka ini pakar ekonomi sebenar bukannya pakar ekonomi “mee segera’ yang tumbuh bagaikan cendawan di Facebook pada hari ini.  

Sudah terbukti, Malaysia yang diterajui oleh kerajaan BN pusat tidak gagal ekonominya, yang gagal adalah parti politik yang sering menuduh negara ini hendak gagal dan bankrup. Parti PPBM sekarang ini sebenarnya yang gagal dan tidak berada di landasan yang betul. 

Bukan main lagi jaja cerita ada 6 juta orang hendak daftar jadi ahlinya masa awal hendak tubuh parti dahulu. Bukan main lagi cerita ada 1.2 juta tandatangan hendak "Selamatkan Malaysia". Mana pergi semua itu?

Realitinya hari ini,  mesyuarat cawangan pun tidak boleh. Hanya 12 orang sahaja hadir mesyuarat di peringkat pusat. Ini sebenarnya tanda kegagalan. Parti bunga sebenarnya yang gagal. 

Tulisan :

Beruang Biru
BB666, Isnin
20 November 2017

Saturday, November 18, 2017

BRIM ATAU SUBSIDI MINYAK..JOM FIKIR..

Beri Subsidi BR1M Atau Subsidi Minyak?

Dalam pembentangan Bajet 2018, kerajaan telah umumkan peruntukan RM3.9 bilion untuk subsidi barangan dan pengangkutan termasuk gas memasak, tepung, minyak masak, subsidi elektrik dan tol.

Manakala RM1.6 billion untuk subsidi petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG). BR1M adalah jumlah yang paling besar diberikan iaitu sejumlah RM6.8 billion daripada keseluruhan RM9.56 subsidi yang ada dalam Bajet 2018.

Jumlah pemberian BR1M ini adalah 71% daripada semua jumlah subsidi yang lain. Ini bermaksud pemberian subsidi dalam bentuk BR1M adalah kaedah subsidi yang terbaik untuk dinikmati oleh rakyat yang benar benar memerlukan bantuan.

Jumlah BR1M yang diberikan meliputi 7 juta orang. Ada tiga kategori penerima BR1M iaitu kategori pertama, rakyat yang berpendapatan di bawah RM3,000 akan mendapat RM1,200 berbanding RM1,000 sebelum ini.

Kategori kedua adalah yang berpendapatan RM3,000 hingga RM4,000, menerima BR1M sejumlah RM900 berbanding RM800 sebelum ini. Manakala kategori ketiga pula adalah bagi individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000, BR1M akan dinaikkan daripada RM400 kepada RM450.

Mana lebih penting? Subsidi minyak petrol atau beri subsidi kepada barang barang dapur? Tentulah lebih penting gas memasak, tepung, minyak masak dan elektrik. Setiap hari digunakan untuk mengisi perut. Minyak petrol orang tidak makan dan minum setiap hari. Isi perut bagi penuh lebih utama dari bagi minyak kenderaan penuh.

Minyak petrol isi penuh boleh tahan dalam seminggu. Harga RON95 bagi pemilik Viva kalau diisi penuh adalah RM2.38 sen x 36 liter, sama dengan RM85.68. Harga RON95 , RM2.38 seliter kalau diisi dalam kereta Myvi 1.3 (40 liter) adalah sejumlah RM95.20 sen. Jika naik 7 sen baru jadi kosnya RM2.80 seminggu.

Kalau naik kereta Proton Saga FLX 1.3 (40 liter), jika disi penuh minyaknya sama harga seperti kereta Myvi. Kalau seminggu kos kenaikkan pemilik kereta Myvi dan Proton Saga FLX hanya RM2.80. Jadi jika setahun jumlahnya akan jadi RM2.80 x 48 minggu iaitu RM134.40.

Hanya RM134.40 sahaja, kerajaan beri BR1M lebih banyak lagi berbanding RM134.40 ini. BR1M diberi RM1,200 setahun, ada lagi baki RM1,065.50. Boleh belanja lagi untuk beli rokok dan macam macam lagi. Kalau beli rokok tidak cukup duit BR1M itu.

Kalau “heavy smoker” hisap tiga kotak Dunhill 20 sehari. Harga sekotak Dunhill ini adalah RM17 sekotak. Jadi untuk ‘heavy smoker’, sehari habis sejumlah RM17 x 3 kotak, RM51. Setahun akan jadi RM18,615.

Kalau hisap Dunhill sekotak untuk tiga hari, jumlah bulanan kosnya akan jadi RM510. Setahun akan jadi RM6,120. Lebih mahal rokok dari minyak, namun orang beli juga rokok biarpun harganya terus naik. Harga minyak ada juga turun naik. Harga rokok tidak pernah turun, namun tidak ada yang marah sebab harga rokok naik.

Hidup akan tertekan kalau naik kereta Bugatti Veyron yang “full tank” minyak 80 liter. Kalau sudah naik Buggati Veyron, takkan isi minyak RON95? Mestilah isi minyak RON100 yang harganya RM2.80 seliter. Jadi kalau penuh tangki jumlahnya akan jadi RM224 sekali isi.

Hidup juga akan tertekan kalau naik kereta Porshe Cayenne yang “full tank” minyak adalah 85 liter. Kereta Porshe Cayenne ini juga akan guna minyak RON100 dan bukannya RON95. Sekali isi minyak penuh jadi RM238. Hidup akan tertekan kalau isi minyak kapal layar yang mewah.

Namun di Malaysia ini, tidak ramai yang naik Bugatti Veyron dan Porshe Cayenne atau kapal layar, ramai yang naik Viva atau motorsikal. Sekali isi minyak motorsikal yang tangkinya 2.5 liter dengan minyak RON95 baru RM5.95 sen.

Jika naik 7 sen, kos kenaikan adalah 2.5 liter x 7 sen = 17 sen. Murah lagi 17 sen dari caj plastik di negeri Selangor yang nilainya 20 sen.  Mana lebih kerap? Isi minyak penuh tangki atau masuk kedai kena caj plastik 20 sen?

Jangan mimpilah kalau tukar kerajaan maka kerajaan yang baru naik itu akan turunkan harga minyak. Plastik 20 sen pun mereka tidak mansuh, tol 50 sen pun mereka tidak mansuh, inikan pula hendak turunkan harga minyak.

“Kita ambil maklum mengenai peningkatan harga minyak. Kalau daripada peningkatan ini kita dapat lebihan, mungkin boleh sumbangkan kepada golongan berpendapatan rendah terutama yang terima BR1M. Kemungkinan besar kita boleh tingkatkan BR1M dengan jumlah sedikit lebih,”  kata Datuk Seri Johari Abdul Ghani, Menteri Kewangan II dalam parlimen semalam.

Lebih baik tingkatkan BR1M, beri kepada rakyat yang memerlukan. BR1M yang ada sekarang kalau dihitung betul betul sudah pun atasi kos kenaikan bahan bakar yang berlaku. Mana ada kerajaan yang beri subsidi tersasar sebegini baik kepada rakyatnya, hanya di Malaysia sahaja.

Harga minyak di Malaysia adalah yang ke-17 termurah di dunia. Antara lima negara teratas yang murah minyaknya adalah Venezuela, Turkmenistan, Algeria dan Iran. Lihatlah di mana kedudukan ekonomi negara negara ini. Berapa kadar pengangguran di negara ini dan pertumbuhan ekonomi di negara yang murah harga minyaknya ini.

Apakah sesuatu negara itu berjaya dari segi ekonomi jika harga minyaknya terlalu murah? Jawapannya, tidak. Pembangkang pun setuju hendak teruskan BR1M, bermaksud subsidi BR1M adalah lebih baik daripada beri subsidi kepada harga minyak.

Rakyat yang benar benar memerlukan akan dapat BR1M. Kalau bagi subsidi minyak secara pukal, orang yang naik Bugatti Veyron dan Porshe Cayenne pun dapat juga. Subsidi melalui BR1M lebih baik berbanding subsidi harga minyak.

 
Tulisan :
Beruang Biru
BB662, Khamis
16 November 2017

Wednesday, November 15, 2017

RUPA GUAN ENG TAPI BABI

Kes Rasuah : Lim Guan Eng Usah Berdalih Lagi

Kalau Mahathir boleh digelar sebagai pakar "U Turn", Guan Eng pula boleh digelar sebagai pakar putar belit.

Semalam, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah menuduh bahawa kerajaan persekutuan tidak menghulurkan sebarang bantuan kepada Pulau Pinang bagi mengatasi masalah banjir, termasuk bantuan kepada mangsa bencana.

Malah, beliau menuduh sehingga kini belum ada sebarang pengumuman bantuan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, selepas lawatan beliau ke Pulau Pinang pada 7 November lalu.

Agaknya Guan Eng terlupa atau buat-buat lupa mengenai 60 kontena yang diberikan oleh Kelab Putera 1Malaysia atas inisiatif UMNO yang diterajui Datuk Seri Najib.

Sumbangan yang diberikan dengan pantas ialah tilam, bantal, susu bayi dan kit penjagaan kebersihan yang diedarkan secara berperingkat bermula 8 November lepas.

Itu bantuan awal. Jika Najib tidak prihatin, beliau tidak turun padang melawat mangsa banjir di negeri itu. Begitu juga dengan timbalannya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang menjawab panggilan telefon Guan Eng pada pukul 3 pagi untuk meminta bantuan tatkala Pulau Pinang sedang ditenggelami air.

Guan Eng boleh bagi bunga tanda terima kasih kepada Azmin Ali kerana sumbang satu juta. Guan Eng tidak mahu beri bunga pada Datuk Seri Najib dan Datin Seri Rosmah sebagai tanda terima kasih?

Apa yang Datuk Seri Najib bantu berkali ganda daripada itu. Takkanlah Datuk Seri Najib hendak sumbang bantuan masuk dalam tabung parti DAP?

Duit terkumpul dalam tabung DAP adalah RM6.18 juta. Namun yang disumbang hanyalah RM5 juta sahaja. Mana lagi RM1.18 juta? Seleweng?

Kemudian Guan Eng buat tuduhan macam macam pada Datuk Seri Najib. Ternyata tuduhan itu hanya untuk mengalihkan perhatian apatah lagi hari ini, Guan Eng akan masuk mahkamah bagi pengurusan kes rasuah beliau dan ahli perniagaan, Phang Li Koon.

Guan Eng dituduh dalam dua pertuduhan rasuah membabitkan penukaran status tanah daripada zon pertanian kepada zon perumahan serta pembelian lot tanah serta sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

Guan Eng didakwa mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan Seksyen 165, Kanun Keseksaan.

Li Koon, ahli perniagaan itu pula didakwa Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibacakan bersama Seksyen 165 kanun sama kerana bersubahat dengan Guan Eng berhubung pembelian banglo berkenaan.

Justeru bagi melarikan diri daripada kecaman dan kritikan orang ramai terhadap kes rasuah berkenaan, Guan Eng mula berdolak-dalih dalam bab bantuan banjir ini supaya rakyat akan benci Barisan Nasional (BN).

Apatah lagi sebelum ini beliau mendakwa tuduhan yang dikenakan ke atasnya adalah bermotifkan politik. Jadi dengan mengaitkan isu banjir, itu sekurang-kurangnya ia boleh mengalihkan isu rasuah yang dialami oleh beliau ketika ini.

Sedangkan sebelum ini, Najib telah meluluskan 13 projek tebatan banjir bernilai RM1 bilion di Pulau Pinang.

Sepatutnya, kerajaan DAP Pulau Pinang yang bertanggungjawab menguruskan pembangunan negeri dengan melaksanakan projek-projek untuk mengatasi banjir bukannya mengharapkan bantuan kerajaan pusat dan menyalahkan kerajaan BN.

Jika semasa pembentangan Bajet 2018, bukan main mereka menyerang dan membidas Perdana Menteri, tetapi kini mengharapkan pula dana daripada kerajaan pusat untuk membantu.

Semalam, 59 orang ahli parlimen pembangkang tolak Bajet 2018 di parlimen. Kalau sudah tolak Bajet 2018, jangan terhegeh hegeh pula hendak minta bantuan kerajaan pusat selepas ini.

Nasib baik kerajaan pusat dibawah pimpinan Najib berlapang dada dan memberikan bantuan sewajarnya kepada penduduk di Pulau Pinang, walaupun negeri itu diperintah oleh DAP.

Namun jika amaran pakar-pakar dan badan bukan kerajaan (NGO) terhadap pembangunan di kawasan lereng buruk dan kawasan tinggi tidak dipedulikan, maka banjir dan tanah runtuh akan tetap melanda Pulau Pinang.

Guan Eng jangan berdalih mengakulah kesalahan sendiri. Dalam isu rasuah ini kita tengok apa pula putar belit Guan Eng.

Tulisan :
Beruang Biru
BB658, Selasa
14 November 2017

Tuesday, November 14, 2017

BILA ORANG MATI PUN DAPAT UNDI

DAP Bukan Lagi Sebuah Parti Demokrasi

Nama penuh DAP adalah “Democtratic Action Party” atau “Parti Tindakan Demokratik”. Matlamat pertama dalam Perlembagaan DAP tertulis ayat ini “menubuhkan konsep demokrasi sosial di Malaysia”. Nilai demokrasi inilah teras utama penubuhan DAP sejak 11 Oktober 1965 lagi. 

Semalam, selepas pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat,CEC diadakan di Pusat Konvensyen Ideal, Shah Alam, nilai demokrasi yang selama ini dijadikan teras utama DAP itu lebur. 

Tiada demokrasi lagi dalam DAP. Yang tinggal hanyalah Dinasti Kit Siang. Pada pemilihan semalam, hanya 54 peratus sahaja atau 1,356 orang daripada nama 2,514 perwakilan yang hadir. 

Seramai 1,334 orang atau 46% tidak hadir. Separuh dewan kosong. Ada penyakit besar sedang berlaku kepada sesebuah parti bila separuh daripada ahli parti tidak hadir. 

Undi yang diterima pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang ialah 1,199 undi.  Sejumlah 157 orang yang hadir pun tidak mengundi Kit Siang.  Dari segi peratusan, jumlah 1,199 ini jika dikira seluruh perwakilan DAP yang ada iaitu 2,514 orang, hanyalah 47.6% sahaja.

Ini bermaksud Kit Siang hanya dapat 47% sahaja kepercayaan daripada seluruh perwakilan yang ada dalam DAP. Tidak sampai pun separuh.

Anak beliau, Lim Guan Eng pula dapat 1,180 undi . Seramai 176 orang yang hadir pun tidak undi Guan Eng. Mereka ada yang lebih rela undi Karpal Singh daripada mengundi Guan Eng yang masih hidup.

Jumlah 1,180 undi ini hanyalah 46.9% daripada keseluruhan perwakilan DAP. Bermakna krisis keyakinan terhadap Guan Eng amat teruk. Oleh kerana itulah terdapat 15 orang bekas ahli DAP membantah Guan Eng bertanding dalam CEC.

Guan Eng hendak bertanding buat apa? Esok, 14 November 2017 dia akan masuk mahkamah untuk dibicarakan mengenai dua kes rasuah yang belum selesai lagi. Sewajarnya Guan Eng selesai dulu kes rasuah di mahkamah.

Kalau semua perwakilan hadir, sebenarnya belum tentu dua beranak ini menang dalam pemilihan CEC semalam. Dalam pemilihan berkenaan, turut menerima undi ialah bekas Pengerusi DAP, mendiang Karpal Singh turut menerima 43 undi walaupun sudah meninggal dunia.

Difahamkan nama Karpal iaitu calon nombor 21 diletakkan dalam senarai calon kerana mengikut peraturan ROS yang mahu nama semua calon sama seperti pemilihan yang dibatalkan sebelum ini. 

Undi yang diterima oleh Karpal ialah bukti ada perwakilan DAP tidak yakin dengan pengurusan CEC ketika ini sebaliknya masih percaya dengan orang yang sudah meninggal dunia dan bukannya anak beranak Lim. 

Dengan Setiausaha Agung perasuah masih kekal dan pemimpin yang sudah tua dan gagal juga masih kekal, tidak ada ruang langsung untuk perubahan dalam DAP. 

Kit Siang kekal sebagai Ketua Parlimen DAP, iaitu jawatan yang paling berkuasa berganding dengan Guan Eng anaknya. Walaupun, Ahli Parlimen DAP-Cheras, Tan Kok Wai dilantik Pengerusi DAP yang baru menggantikan Karpal, yang berkuasa sebenarnya ialah Kit Siang. 

Sebagai Ketua Parlimen, di situlah Kit Siang boleh mengarahkan semua wakil rakyat DAP yang ada. Inilah jawatan yang mempunyai kuasa yang sebenar di parlimen, bukannya Tan Kok Wai. Jawatan yang ada pada Tan Kok Wai hanyalah jawatan wayang semata mata.

Lihatlah di mana kedudukan Kit Siang dalam parlimen berbanding Tan Kok Wai. Jika terjadi pakatan sulit antara DAP dengan Mahathir, Kit Siang yang pergi berurusan bukannya Tan Kok Wai. Kit Siang yang akan jadi Timbalan Perdana Menteri menurut perjanjian sulit itu, bukannya Tan Kok Wai.

Tan Seng Giaw pula digantikan dengan Gobind Singh Deo. Lihatlah di twitter Tan Seng Giaw, beliau seolah olah hendak menyuarakan sesuatu bila memetik  sajak dan puisi dari Shanghai dan Parsi. Ada maksud tersirat yang hendak Seng Giaw berikan kepada perwakilan DAP di twitternya? Siapa tahu?

Dalam pentadbiran DAP, Guan Eng dan Kit Siang yang paling berkuasa. Organisasi DAP ini sama seperti apa yang ada dalam Pakatan Harapan (PH). Dalam Pakatan Harapan pun, Kit Siang adalah ketua sebenar yang mengatur pergerakan politik pakatan itu. “Top dog” sebenar dalam DAP dan Pakatan Harapan adalah Kit Siang.

Demokrasi sudah terkubur dalam DAP. Hanya yang kekal berkuasa adalah diktator Kit Siang selama 52 tahun. Nama DAP sudah boleh ditukar kepada “Dictator Action Party” bukan lagi “Democratic Action Party”.

Tulisan :
Beruang Biru
BB656, Isnin
13 November 2017

Saturday, November 11, 2017

PELUANG BELAJAR KE UNIVERSITI AL AZHAR MENERUSI PUSAT STAM PINTAR

Tawaran Kemasukan Tahun 2018
🎓 *PUSAT STAM PINTAR (PSP)*
_(Persediaan ke Universiti Al-Azhar)_

Kini impian anda dan anak-anak anda memasukki Universiti Al-Azhar di Mesir peringkat Sarjana Muda (B.A. Syariah/Usuluddin/Bahasa Arab) bakal menjadi kenyataan. Universiti agama terulung dan ijazahnya diiktiraf di seluruh dunia.

🔻Tiada had umur.
🔻Asrama lelaki & ppuan disediakan.
🔻Asas atau kelulusan Bahasa Arab tidak perlu ketika memohon.
🔻Mula pengajian 1.1.2018
🔻Peperiksaan STAM mula 25.10.2018
🔻Yuran RM350/bulan _(pengajian & asrama)_ + Yuran Pendaftaran.
🔻Masuk Universiti Al-Azhar pada Julai 2019.
🔻Ke Universiti Al-Azhar dan penempatan di Mesir diuruskan.

Untuk memohon, sila hantarkan *nama, umur, kelulusan* dan *alamat* saudara saudari tuan puan dengan WhatsApp ke *+60193523355 (PSP/DIAFA Travel)*. Sekian, terima kasih.

🎓 *PUSAT STAM PINTAR (PSP)* ,
19A, Bangunan UDA Ampangan,
Seremban, Negeri Sembilan.
☎ *019-352 3355*

Thursday, November 9, 2017

BILA CINA DAP BERKUASA

USUL PERKASA MAHKAMAH SYARIAH SELANGOR DITOLAK SPEAKER PARTI DAP

Usul untuk memperkasakan dan memperkukuhkan Institusi Mahkamah Syariah Negeri Selangor telah ditolak oleh Speaker Dewan Undangan Negeri dari parti DAP, Hannah Yeoh daripada dibahaskan.

Berdasarkan surat rasmi bertarikh 6 November 2017, Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Permatang Datuk Sulaiman bin Abdul Razak yang telah mencadangkan satu usul untuk memperkukuhkan Institusi Mahkamah Syariah Negeri Selangor dari segi struktur dan bidang kuasa perundangan termasuklah aspek infrastruktur dan tenaga manusia selaras dengan peruntukan Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor 1959.

Akan tetapi, usul ini ditolak oleh Speaker Dewan sejajar dengan pendirian parti DAP yang menolak sebarang pemerkasaan Mahkamah Syariah.--MENARA.MY

PENANG MENANGIS

PENANG MENANGIS.. ANGKUH BAWA PETAKA.???

Mutakhir ini kita digemparkan dengan berita duka sahabat dan rakan kita di Penang. Bermula dengan tanah runtuh yang mengorbankan 11 nyawa dan selepas 2 minggu sekali  lagi kita dikejutkan dengan berita bencana banjir yang telah meragut 7 nyawa.

Bencana  alam merupakan perkara yang tidak mampu kita elakkan. Tetapi harus diingat bahawa setiap kerosakan dan kemusnahan alam ini pastinya dari tangan-tangan manusia sendiri. Itu satu kenyataan yang harus kita terima dengan hati yang terbuka.

Pada Oktober lepas, dalam keangkuhan seorang Ketua Menteri Bukan Muslim dalam ceramahnya dengan sinis, menyatakan Pulau Pinang bukan sebuah negeri Taliban dengan maksud bahawa negeri mereka, bebas mahu melakukan apa saja yang mereka mahu lakukan termasuk meluluskan Pesta Arak Terbesar, di negeri mereka walhal mereka lupa bahawa Pulau Pinang masih merupakan negeri yang berada dalam Malaysia yang secara sah terpakai perlembagaan negara dalam bab Agama Rasmi Malaysia ialah Islam dan Duli Yang maha Mulia YDP AGONG merupakan Ketua AGAMA untuk Pulau Pinang.

Pada Mac 2017,  dalam satu sidang media di pejabat LGE sendiri,  mengeluarkan kenyataan berkaitan kegagalan Kerajaan Negeri Kelantan membina rumah mangsa banjir,  yang telah memakan masa 3 tahun dan menamakan Kerajaan Kelantan, sebagai sebuah kerajaan yang gagal yang dipimpin oleh pemimpin yang muflis.

Semua diatas merupakan sejarah atau rintitan yang berlaku melibatkan kenyataan angkuh seorang Ketua Menteri. AMBO tidak memuatkan sejarah dan tarikh Ketua Menteri ini memaki hamun Kepimpinan Negara, seperti Najib dan Menteri-Menteri Kabinet kerana terlalu banyak serangan mereka termasuk pencacai yang dibayar,  untuk menjatuhkan kerajaan yang ada hari ini dengan segala bentuk fitnah dan rekasisa kegagalan kerajaan pusat tanpa henti setiap detik dan masa.

Hari ini AMBO bukan mahu berpolitik, dalam keadaan Penang sedang menangis dan bukan pula, mahu menjadi benteng kepada Kerajaan Kelantan, yang diserang bekas sekutu mereka (DAP) tetapi AMBO cuba untuk berkongsi soal prinsip dan tanggungjawab sebuah kerajaan yang berkuasa di pusat, untuk melihat masalah dan bencana yang melibatkan rakyat tanpa kompromi untuk  terlibat atau menghulurkan bantuan. Pembangkang tidak mampu lagi menggunakan hujah Kerajaan BN menganaktirikan negeri-negeri pembangkang kerana sejarah telah membuktikan dengan jelas akan tanggungjawab yang tak pernah gagal atau dilepaskan sewenangnya demi membantu rakyat.

Najib dilabelkan dengan istilah Perompak tetapi dipeluk dan menangis LGE menerima setiap sen bantuan yang telah diumumkan untuk membantu Penang.Mungkin hasil “ROMPAKAN” itu halal untuk LGE atau untuk mereka.Datin Seri Rosmah difitnah setiap sudut tetapi disambut dengan mesra isteri LGE demi menjayakan lakonan kononnya mereka berpolitik cara matang. Siapa yang berpolitik matang sebenarnya.???

Dengan kata lain yang AMBO boleh kongsikan ialah PEMBANGKANG,  merupakan sebuah kerajaan yang gagal memerintah dalam apa jua keadaan. Tak kira Kelantan atau Penang bila melibatkan rakyat, telah terbukti gagal dan mereka hanya memandang enteng soal kebajikan rakyat malah mereka berterusan berpolitik dalam keadaan rakyat berduka.
Wan Azizah hanya membawa sorang juru kamera yang berada dibelakang sebuah kenderaan pacuan 4 roda dan mengambil gambar terbaik untuk disebarkan tanpa bertemu walau seorang mangsa banjir. Bergegas ke KL untuk berkumpul dan berarak dari Parlimen ke Dataran Merdeka, untuk mengingati 1000 hari Anwar terpenjara. Anwar lebih penting dari petaka yang berlaku di Penang. Anwar lebih penting dari keadaan hiba rakyat berlapar dan kesejukan tanpa tempat tidur.

Soal politik lebih penting kepada mereka. Soal membantu rakyat lepaskan kepada Kerajaan Pusat. Menteri yang berada didalam Malaysia tanpa tugas di luar negara semuanya sampai menghulurkan bantuan dan meluluskan peruntukan mengikut porfolio masing-masing. Tetapi pemimpin pembangkang hanya perlu memuat naik status berada di kawasan banjir tanpa menghulurkan apa pun bentuk bantuan.

Semua ini keadaan sebenar yang AMBO sendiri berada dibeberapa kawasan di Penang. Walau apa pun kelemahan dan kegagalan pembangkang yang jelas dimata rakyat yang mereka sendiri nampak tapi mereka masih lagi cuba mencari setiap kesalahan kecil kerjaan pusat untuk dituturkan.Sikap tidak bersyukur, rakyat Penang dengan bantuan yang datang dari kerajaan pusat mungkin salah satu sebab kifarah Allah terhadap mereka. Betullah istilah yang AMBO gunakan diatas,  permulaan bicara AMBO bahawa kerosakan dan kemusnahan itu dari tangan-tangan manusia sendiri. Tangan yang mengundi DAP untuk sebuah kerajaan... Tangan yang menyokong mengangkat bendera dan menaikan setiap helai kain rentang hasutan sehingga tertubuhnya Kerajaan DAP di Pulau Pinang.

“Kifarah Allah”...atau ada diantara pembaca mahu menafikan hakikat ini... Bencana itu salah satu bentuk kemurkaan dan kifarah Allah kepada ummatnya. Untuk sedar dan bermuhasabah akan keterlaluan dan ketelanjuran dalam keghairahan kononnya perjuangan rakyat tetapi akhirnya kamu rakyat yang teraniaya.

Bah Selut 2014 Kelantan merungkai betapa rakus dan jahat penerokaan hutan sehingga menyebabkan banjir besar tidak dapat disangkal lagi. Rakyat tersentak terkesima akan apa kebenaran yang berlaku.AMBO sendiri yang memaparkan betapa kritikal penarahan bukit dan penebangan hutan tanpa selenggara seawal 2012 bersama-sama rakan lain tetapi ketika itu kami dilihat pencipta fitnah kepada sebuah kerajaan ulama tetapi kebenaran itu bukan tiada tetapi ianya hanya berselindung seketika sebelum menjelmakan kebenaran sejati yang tanpa boleh dinafikan oleh sesiapa.. AMBO dan rakan berpegang kepada prinsip itu menjadi lilin membakar diri untuk menanti kebenarannya muncul dan akhirnya rakyat mengetahui betapa bukit dan tanah dihulu Kelantan gondol di rompak lebai bersemutar.

AMBO mengharapkan rakyat Penang merupakan rakyat negeri kedua yang akan memahami sebuah kerajaan hipokrasi dan temberang hanya untuk kuasa poket mereka dan survival politik semata.

Insya allah…

AMBO

19 SAFAR 1439

Wednesday, November 8, 2017

HARAP PUAK2 PEMFITNAH NI PULAK DIHANYUT BANJIR

UNTUK SEBARAN SEGERA
KENYATAAN MEDIA
Oleh Datuk Seri Panglima Abdul Rahman Dahlan
Menteri di Jabatan Perdana Menteri

8 November 2017

1. Merujuk kepada sebuah pesanan yang tular di dalam perkhidmatan pesanan Whatsapp dan juga media sosial sejak petang kelmarin kononnya sebuah amaran kepada rakyat Sabah, ahli parlimen dan ADUN Sabah berkenaan projek Saluran Paip Gas Trans Sabah (TSGP)

2. Pesanan tersebut mendakwa bahawa Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Najib Abdul Razak telah memajak blok minyak dan gas di pesisir pantai Sabah kepada China untuk mendapatkan pinjaman bernilai RM100 billion.

3. Ini merupakan penipuan yang jelas dan terancang yang didalangi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab yang akan mendapat manfaat daripada kemarahan dan ketidakpercayaan rakyat Sabah terhadap kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan.

4. Untuk menjawab penipuan ini, pemilik merangkap pemaju kepada projek ini adalah Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER) sebuah syarikat milik penuh Kementerian Kewangan Malaysia, manakala China Petroleum Pipeline Bureau merupakan kontraktor kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pelaksanaan (EPCC) bagi projek tersebut.

5. Walaupun projek ini akan dibiayai melalui pinjaman daripada Export and Import (EXIM) Bank of China, tidak ada kebenaran di dalam dakwaan bahawa jumlah pinjaman mencecah RM100 billion dan blok minyak dan gas di Sabah telah dipajakkan kepada China sebagai syarat untuk mendapat kelulusan pinjaman tersebut.

6. Jumlah pinjaman yang sebenarnya ialah RM4.53 billion yang merangkumi kos projek tersebut dan pinjaman tersebut akan dijamin oleh kerajaan persekutuan. Dengan jaminan tersebut, SSER tidak perlu memajakkan apa-apa aset minyak dan gas Malaysia kepada China.

7. Hal berkaitan tanah adalah di bawah bidang kuasa negeri seperti mana tertakluk di dalam perlembagaan. Tanpa penglibatan dan kerjasama di antara kedua-dua buah kerajaan, projek ini tidak boleh diteruskan. Ini membuktikan tuduhan bahawa tiada penglibatan dan perbincangan di antara kerajaan persekutuan dan kerajaan Sabah berkenaan projek ini tidak benar sama sekali.

8. Bahan binaan, peralatan dan buruh untuk membina saluran paip ini akan diperolehi daripada dalam dan luar negara sama seperti projek-projek infrastruktur yang lain seperti MRT dan ECRL.

9. Dengan projek infrastruktur tenaga ini, Sabah akan mampu untuk naik di dalam nilai bekalan dan menambah nilai untuk komoditi dan bahan mentah tempatan seterusnya mengurangkan kebergantungan kepada industri awalan dan mencipta pekerjaan untuk rakyat Sabah di pelusuk negeri serta meningkatkan pendapatan mereka.

10. Rakyat Malaysia mesti sentiasa berhati-hati dengan berita-berita yang tidak disahkan kesahihannya daripada sumber-sumber yang tidak jelas yang hanya bertujuan melahirkan rasa tidak puas hati dan tidak percaya kepada kerajaan. Berkongsi tanpa menyemak fakta hanya akan mengeruhkan dan memburukkan lagi masalah berita palsu yang kita hadapi hari ini.

-Tamat-

BAJET PENIPU DARI MB PENIPU

Bajet Azmin Ali Yang Cuai, Ceduk & Cemerkap

Bajet yang dibentangkan oleh Menteri Besar Selangor, Azmin Ali pada hari Jumaat lepas adalah bajet yang cuai, ceduk dan cemerkap (tidak cermat). Banyak perkara yang Azmin bentang itu meniru apa yang telah dibuat oleh Barisan Nasional (BN) selama ini.

1. Bayaran Khas Tiga Bulan Gaji

Setiap tahun, kerajaan BN memberikan bonus kepada 1.6 juta kakitangan awam termasuklah pesara. Pengumuman inilah yang paling dinanti nantikan dalam setiap kali pembentangan bajet. Oleh itu, Azmin pun hendak ceduk juga idea ini dalam bajetnya di Selangor.

Tahun lepas, Azmin mungkir janji kerana kata mahu beri tiga bulan sebaliknya hanya dua bulan setengah sahaja. Tahun ini cakap beri tiga bulan tetapi yang sebenarnya beri sebulan sahaja.

Cakap beri tiga bulan, tetapi dua bulan katanya sudah dibayar. Beri kepada 17,000 kakitangan awam sahaja berbanding 1.6 juta yang dibuat oleh kerajaan BN pusat. Itu pun cakap tidak jujur.

2. Skim Insurans Percuma Kepada 10,000 Pesawah

Bila kerajaan BN memberi bantuan kepada pesawah padi sebanyak RM200 sebulanbagi tempoh tiga bulan pertama sementara menunggu hasil tuaian padi dalam Bajet 2018, Azmin Ali pun turut sama hendak ceduk idea ini.

Azmin Ali hendak beri insurans kepada 10,000 orang pesawah sahaja di Selangor. Skim Insurans ada syaratnya yang tersendiri, Azmin mahu beri polisi kepada pesawah atau tanaman pesawah yang rosak? Inilah hasil kerja Azmin yang cemerkap (tidak cermat), akhirnya nanti pesawah tidak akan dapat apa apa pun dari kerajaan negeri PKR-DAP Selangor ini. Hanya gula gula sahaja.

Selama ini pun, Kerajaan BN Persekutuan sudah  membelanjakan sebanyak RM39 juta setiap musim bagi peruntukan input pertanian kepada seluruh petani di Selangor.

3. Duit Marris RM2.9 Billion Hilang Ke Mana?

Duit Marris sejumlah RM2.9 billion yang diberi oleh kerajaan BN pusat sejak 2012 tidak direkodkan sebagai hasil bukan cukai dalam belanjawan. Duit ini diberikan kerajaan BN pusat mengikut  Perkara 109 (1) (b) Perlembagaan Persekutuan kepada kerajaan negeri Selangor untuk menyelenggara 16,679 kilometer jalan yang ada di Selangor.

Duit Marris ini diguna untuk tujuan lain? Lihat sendirilah keadaan jalan di Selangor. Banyak jalan berlubang, kualiti tar yang rendah dan sempit.

Bila disoal oleh Barisan Nasional, barulah kerajaan Azmin Ali keluarkan notis ralat membabitkan Butir-Butir Anggaran Bagi Tahun 2018 dalam bajet negeri Selangor mengenai hasil Marris ini. Ini bukti jelas, Azmin Ali cemerkap dan cuai dalam menyediakan bajet di Selangor.

4. Bajet Defisit 26 Peratus

Hendak tempelak kerajaan BN, tapi belanjawan negeri Selangor sahaja dirangka dengan merekodkan defisit setinggi 26 peratus. Jumlah defisit Bajet 2018 Kerajaan BN Persekutuan hanyalah pada kadar 14 peratus daripada keseluruhan peruntukan.

Menurut ADUN Sungai Panjang Budiman Mohd Zohdi, kerajaan negeri pimpinan Azmin hanya meneruskan polisi yang sudah sedia ada tanpa ada sebarang pembaharuan.

"Kadar peratusan jumlah defisit yang perlu ditangggung adalah jauh lebih tinggi daripada kerajaan Persekutuan iaitu peruntukan berjumlah RM3.12 bilion dengan defisit berjumlah RM820 juta," kata Budiman.
 
5. Lawatan Najib Ke Amerika

Dalam ucapan Bajet Selangor,  Azmin mengutuk lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ke Amerika dengan mengatakan kerajaan negeri Selangor tidak perlu pergi ke White House dan melutut di hadapan kuasa besar.

Kenyataan Azmin itu tidak betul. Najib dijemput  secara peribadi oleh Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump ke White House. Azmin hanya bawa pulang pelaburan RM446 juta dari Amerika dan RM3 billion sahaja dari China.

Jauh berbanding nilai pelaburan yang dibawa oleh Datuk Seri Najib. Dari Amerika sejumlah RM80 billion, manakala syarikat Malaysia pula diberi peluang berdagang puluhan billion di sana .

Di China pula sejumlah RM144 billion dibawa masuk. Kalau Datuk Seri Najib tidak tebas jalan buat hubungan baik dengan Amerika dan China, Azmin pun tidak dapat tumpang manfaat pelaburan itu.

6.  Skim Smart-Sewa Tiru BN

Skim menyewa dahulu sebelum mampu membeli rumah sendiri ini bulat bulat diceduk dari Barisan Nasional. Barisan Nasional sudah lama memperkenalkan skim rumah transit yang membantu golongan belia untuk menabung dan membeli rumah sendiri. Azmin ceduk dan namakan semula skim ini, padahal idea asalnya  dari Barisan Nasional.

7. Dokumen Belanjawan Isteri Tengok Dulu?

Azmin bentang Bajet Selangor pada hari Jumaat, 3 November di sebelah petang. Namun dokumen bajet negeri Selangor itu sudah dimuatnaik oleh isterinya, Shamsida di Instagramnya pada hari Jumaat, 3 November jam 8.02 pagi.

Apa jawatan isteri Azmin dalam kerajaan negeri Selangor? Shamsida semak dulu bajet negeri Selangor sebelum dibentang oleh Azmin Ali? Ini satu kecuaian dan sikap cemerkap yang tidak boleh dimaafkan sama sekali. Patutlah ada ralat banyak dalam ruangan hasil.

8. Cuba Tagih Undi Dari Peneroka Felda

Azmin cuba ceduk idea Barisan Nasional lagi bila mahu buat rumah untuk peneroka Felda. Apa yang Azmin sebut itu adalah janji lamanya. Azmin pernah janji  mahu membina 136 unit rumah berkembar setingkat berhampiran FELDA Sungai Tengi Selatan dua tahun lepas lagi.

Rumah tidak buat pun, bila dekat dengan pilihanraya buat janji lagi dalam bajet kerajaan negeri. Hakikatnya, kerajaan BN pusat sudah banyak membantu peneroka Felda di seluruh negara. Janji Azmin ini belum tentu lagi ditepati.

9. Bajet Pancing Undi Rakyat

Bagi Timbalan Pengerusi BN Selangor, Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan, beliau menegaskan bajet yang dibentangkan oleh Azmin tidak ada sesuatu yang istimewa pun.

"Tiada insentif baru, lebib buruk lagi menambah-nambah kepada beberapa insentif yang dilaksana kerajaan pusat macam ada strategi potong 'corner', kata ADUN Batang Kali itu. Bajet Azmin itu tidak menyeluruh dan banyak ceduk idea dari Barisan Nasional.

10. Mana Pendidikan Percuma dan Pemansuhan Tol ?

Dalam bajet alternatif 2018 yang dibentang oleh Pakatan Harapan, mereka menyebut dan berjanji hendak memberi pendidikan percuma di semua universiti di Malaysia. Mereka juga berjanji hendak hapuskan tol yang ada di Malaysia.

Hanya janji sahaja. Pakatan Harapan sedang berkuasa di Selangor dan Pulau Pinang, tidak ada pun dalam bajet di kedua dua negeri itu tentang pendidikan percuma dan pemansuhan tol. Cukup kontradiks sekali. UNISEL dan KUIS tidak memberikan pendidikan percuma di Selangor. Tol tol yang ada di Selangor masih lagi tidak dimansuhkan.

Usahlah rakyat terpedaya dengan janji janji manis pakatan pembangkang ini. Lihatlah apa yang sudah terjadi di Selangor dan Pulau Pinang, itulah hasilnya bila mereka menjadi kerajaan. 

Di Pulau Pinang lagi teruk, masalah parit dan banjir pun mereka gagal uruskan, itu pun ada hati hendak urus seluruh negara? Buat bajet pun cuai, ceduk dan cemerkap, ada hati hendak tawan Putrajaya. 

 
Tulisan :
Beruang Biru
BB651, Rabu
8 November 2017

BUNGA AKAN JADI PARTI HARAM

PPBM Akan Jadi Parti Haram Sama Seperti DAP

Memang benarlah telahan ramai orang, Mahathir memang tidak minat pun hendak menjaga parti baru seperti PPBM. Mahathir hanya tubuh parti baru kerana hendak bagi peranan kepada Muhyiddin sahaja. Akhirnya dalam PPBM bergaduh sakan sesama mereka. Ramai ahli keluar parti, ahli yang ada pun malu mereka hendak umumkan jumlahnya.

Terbaru, PPBM yang ditubuhkan pada 9 September 2016 bakal mengikut jejak langkah DAP menjadi satu lagi parti yang berstatus haram. Bukan sesiapa yang mengharamkan PPBM atau DAP, tetapi orang dalam parti itu sendiri yang memusnahkan parti mereka sendiri.

DAP sejak tahun 2012 hingga kini masih berstatus parti haram kerana enggan mengadakan pemilihan semulaJawatankuasa Tertinggi Pusat , CEC. Setelah 5 tahun, dan hampir hampir dengan pilihanraya umum, barulah DAP hendak buat pemilihan semula  CEC DAP yang dijangka diadakan pada 12 November ini di Pusat Konvensyen Ideal Shah Alam.

PPBM masih lagi enggan membuat Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) walaupun usia parti itu sudah menjangkau lebih setahun. Kenapa takut buat AGM? Takut ada ahli PPBM baling kerusi ? Takut ada ahli PPBM tanya soalan tentang kroni Mahathir, skandal Muhyiddin, soalan pasal Memali atau pasal hilang RM32 billion?

Ada kelompok ahli PPBM di Negeri Sembilan sudah marah dan merasakan parti itu kini sedang dalam masalah. Mereka mendesak agar AGM diadakan segera. Ahli PPBM di negeri berkenaan telah membuat aduan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) berhubung isu itu. Mereka kata ahli peringkat akar umbi keliru berkenaan kepimpinan di peringkat negeri kerana ramai yang mengaku jadi ketua.

Ikut peraturan, PPBM harus mengadakan AGM selewat-lewatnya 9 September lepas mengikut Akta Pertubuhan 1967 dan Peraturan-Peraturan Pertubuhan 1984. Pengerusi PPBM, Mahathir nampaknya buat ‘tidak tahu” sahaja dengan desakan ahli  ahli peringkat bawahan ini.

PPBM bakal menjadi parti haram jika melanggar peraturan yang telah ditetapkan. Mungkin Mahathir sengaja membiarkan PPBM jadi begitu supaya nanti bila sudah diharamkan, Mahathir akan tuduh kerajaan BN yang haramkan partinya. Padahal Mahathir sendiri yang mengharamkan PPBM, bukannya kerajaan. Ini jerat Mahathir.

Di Muar, PPBM cuba tipu ahli dengan mengadakan satu perhimpunan tetapi ia kemudian bertukar menjadi parti hari jadi. Ini kali pertama dalam sejarah politik Malaysia, mesyuarat agung boleh bertukar menjadi parti hari jadi.

"Setakat ini, kepimpinan PPBM telah mengadakan satu perhimpunan di Muar tetapi ia hanyalah sambutan hari jadi dan bukan mesyuarat agung seperti dikehendaki," kata Ketua Penerangan PPBM Bahagian Kluang, Arjuna Putra Ali

Bukan sahaja di Muar dan Negeri Sembilan, ada lagi 358 aduan bertulis diterima ROS daripada tujuh bahagian iaitu Bakri, Kluang, Sembrong, Ayer Hitam, Simpang Renggam, Ledang dan Batu Pahat mengenai kepincangan yang berlaku dalam PPBM ini.

Mahathir lebih rela ikut telunjuk DAP daripada jaga kepentingan PPBM. Menjaga DAP dan Kit Siang lebih penting bagi Mahathir dari menjaga PPBM. Oleh kerana itulah biarpun PPBM dilanda pelbagai masalah dalaman, Mahathir tidak pernah pun hendak selesaikan masalah itu. Mahathir biarkan sahaja.

Ramai pengasas PPBM telah umum keluar parti. Satu persatu terjun dari kapal PPBM yang disifatkan oleh bekas Ketua Serikandi PPBM, Anina Saadudin sebagai kapal yang dipenuhi oleh lanun, keldai, lembu dan anjing.

PPBM lumpuh di Baling, Dungun, Kerteh, Negeri Sembilan, Kuala Kangsar, Parit, Pandan dan beberapa tempat lagi. Berpuluh puluh orang keluar parti di bahagian bahagian. Setiausaha Kerja PPBM, Kamarul Azman Habibur Rahman pun sudah lama keluar parti bersama 821 ahli parti itu dari seluruh negara.

Sana keluar, sini keluar, berapa kerat sahaja ahli PPBM yang tinggal dan berapa ramai yang hendak hadirkan diri pada AGM jika diadakan. Mungkin ini antara penyebab kenapa Mahathir dan Muhyiddin enggan buat AGM.

Buat demonstrasi jalanan lebih penting bagi Mahathir dan PPBM dari buat mesyuarat agung parti. Bila buat mesyuarat agung parti kena keluar belanja banyak. Lebih baik buat demonstrasi, tidak payah keluar belanja. Hanya jual air liur kutip derma.

Parti Semangat 46 bertahan selama 8 tahun dari 1988 hingga Mei 1996. Parti PAN yang dipimpin Mat Sabu yang ditubuhkan sejak September 2015 pun boleh buat Mesyuarat Agung.

Nampaknya hayat PPBM yang ditubuhkan kerana kebencian dan niat mahu merampas kuasa oleh Mahathir ini tidak akan bertahan lama. Hayatnya lebih pendek berbanding parti Semangat 46 dan parti PAN. Mat Sabu lebih hebat menjaga parti politik berbanding Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz.

Bila PPBM sudah diharamkan nanti, Mahathir akan cakap ‘tidak tahu” sahaja. Mahathir akan salahkan ROS, samalah seperti kegagalan Pakatan Harapan membuat logo dan perlembagaan pada hari ini. ROS juga akan dipersalahkan. Padahal memang sengaja Mahathir hendak Pakatan Harapan dan PPBM kekal dengan status haram sama seperti DAP.

Tulisan :
Beruang Biru
BB650, Rabu
8 November 2017

Tuesday, November 7, 2017

ORANG MISKIN DI MALAYSIA

*ORANG ORANG MISKIN HARI INI*

_*Orang-orang miskin hari ini..*_
Hisap rokok Dunhill RM17 sekotak atau paling lekeh Chesterfiled yang sama harga dengan sekilo Ikan Kembung dimakan sekeluarga..

_*Orang-orang miskin hari ini..*_
Kusam bukan sebarang kusam, gaya lusuh 501 original. Melepak di Starbuck dan Coffee Bean di awal bulan, hujung bulannya di restoran-restoran mamak sehingga larut malam..

_*Orang-orang miskin hari ini..*_
Suka bergosip hal wang negara yang berbillion lesap di Facebook, Twitter dan WhatsApp dengan fon keluaran Apple atau pun Samsung edisi terkini sambil mengomen gambar-gambar selfie perempuan seksi di Instagram..

_*Orang-orang miskin hari ini..*_
Mereka tidak suka menonton TV3 atau RTM, tidak juga membaca Berita Harian atau Utusan Malaysia. Kata mereka, itu saluran propaganda kerajaan yang menindas rakyat bawahan seperti mereka. Bacaan mereka portal MalaysiaKini, Wall Street Journal atau Sarawak Repot. Mereka pelanggan Astro yang merungut harga petrol naik lagi minggu ini sebanyak 3 sen seliter..

_*Orang-orang miskin hari ini..*_
Memacu kereta keluaran Jepun atau Eropah..walau pun terpakai di negara asal, yang dibayar secara ansuran kepada bank selama 9 tahun yang kini sudah 3 bulan tertunggak..

Dan katanya negara ini banyak hutang dan bakal bankrap seperti Greece pada bulan September 2015 yang sehingga kini masih belum bankrap..

Mereka ini adalah orang-orang miskin di dalam negara yang kian ditawan oleh pendatang Indonesia, Myanmar, Nepal, Bangladesh dan Filipina..

Merekalah *Orang-orang miskin hari ini*..

Nukilan asal: Azman Hussin

Sumber: https://goo.gl/83Lv5R

BIAR DITUDUH GILA ASALKAN TIDAK JADI PEMABUK

Kerajaan Yang Dikata Gila Itulah Yang Datang Menolong

Sebulan yang lepas, Guan Eng kata kerajaan BN sebagai gila dan pemimpin BN sebagai tidak siuman. Selama tujuh minit Guan Eng berucap tidak kurang 20 perkataan 'gila' dan ' tidak siuman' terbit daripada mulutnya ketika Demo Kleptokrasi di Padang Timur, Petaling Jaya pada 14 Oktober 2017.

“Kita berhimpun di sini, kerana kita mahu Malaysia jadi ‘nobel’ balik, kita mahu Malaysia tidak mau dipimpin oleh satu parti pemerintah yang sudah gila” kata Guan Eng pada malam tersebut.

Selain itu, Guan Eng berkata lagi “Kalau mabuk dia boleh ubat balik, kalau sudah gila, tiada ubat boleh ubat sama dia”. Nampaknya Guan Eng mempertahankan lagi orang yang mabuk dan minum arak masa Oktoberfest. Malah menghina pemimpin BN sebagai gila yang tidak boleh diubat dan lebih teruk dari minum arak.

“Gila punya parti lah...yang gila dan tidak siuman..tidak ada hak untuk memerintah negara..kita buang sama dia..kita ganti dengan Pakatan Harapan” teriak Lim Guan Eng lagi ketika berucap dalam majlis tersebut.

Sehari selepas berucap kata kerajaan BN sebagai gila dan tidak siuman di Petaling Jaya, Guan Eng buat satu lagi kenyataan mempertahankan pesta arak, Oktoberfest yang dianjurkan di Pulau Pinang. Guan Eng kata Pulau Pinang bukan “negeri Taliban”

"Pelampau ini mungkin berjaya mengharamkan Oktoberfest di Selangor dan Kuala Lumpur, tetapi mereka tidak akan berjaya di Pulau Pinang. Pulau Pinang tidak berminat melarangnya, atau mengganggu kebebasan rakyat Malaysia. Kami bukan negara Taliban," kata Guan Eng mempertahankan pesta arak di Pulau Pinang.

Banjir yang berlaku di Pulau Pinang bukan banjir yang biasa. Apakah ini balasan kepada keangkuhan Guan Eng dan pesta arak? Air banjir itu berwarna coklat. Air itu bersalut lumpur.

Dari mana datangnya lumpur? Turun bersama dengan air hujan? Semua rakyat Pulau Pinang harus menyalahkan sikap rakus Guan Eng yang membenarkan semua projek projek mewah di lereng bukit.

Air itu dari projek mewah milik kontraktor kaya di lereng bukit. Siapa yang gadai tanah tanah di lereng bukit itu untuk dibangunkan? Hasil keseluruhan industri jual tanah oleh Guan Eng ini sudah bernilai RM16 billion. Orang kaya yang dapat untung, rakyat dapat banjir lumpur sahaja.

Elok sangatlah seorang wakil rakyat DAP dimaki dua hari berturut turut di Pulau Pinang kerana isu banjir ini. Wakil rakyat DAP pergi melawat dan selfie sahaja. Kemudian bila diminta tolong dan bantuan, mereka kata mereka tiada kuasa. Memang kena maki hamunlah dengan rakyat.

Wakil rakyat DAP tiada kuasa? Habis itu mahu minta tolong siapa? Guan Eng kata kerajaan yang ada di Putrajaya sudah gila dan tidak siuman.

Sekarang ini, bila ditimpa musibah dan bencana banjir di Pulau Pinang, siapa yang jadi ‘gila dan tidak siuman” di waktu malam menelefon pemimpin BN meminta bantuan? Guan Eng tidak telefon pun, kerajaan BN sudah bersiap siaga untuk membantu rakyat di Pulau Pinang.

Guan Eng telefon jam 3.00 pagi, bantuan datang sebelum itu lagi. Angkatan Tentera Malaysia menerusi pasukan pemantau 509 Askar Wataniah telah diatur gerak seawal jam 1.30 pagi lagi untuk membantu mangsa banjir di Pulau Pinang. Bilik gerakan dibuka diaktifkan jam 4.30 pagi untuk menyelamatkan mangsa mangsa banjir.

Semalam, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri turun melawat Pulau Pinang. Bukan main lagi Guan Eng memeluk erat Timbalan Perdana Menteri, kemudian makan nasi bersama sama di pusat pemindahan banjir.

Hari ini, Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri pula datang melawat mangsa banjir di Pulau Pinang. Guan Eng tunggu awal lagi di tangga kapal terbang untuk menyambut Perdana Menteri dan isteri. Kemudian bila Datin Seri Rosmah turun dari pesawat, terus Guan Eng bersalam dan memperkatakan sesuatu kepada Datin Seri Rosmah.

Dengan muka yang penuh sugul, entah apa yang disebut oleh Guan Eng kepada Datin Seri Rosmah. Inilah jiwa besar pemimpin pemimpin Barisan Nasional. Tidak pun menyimpan dendam terhadap orang yang menuduh mereka sebagai gila dan tidak siuman.

Bantuan kepada mangsa banjir dihulurkan tanpa mengira parti dan jumlahnya. Kalau hendak kira bantuan yang kerajaan Barisan Nasional salurkan, jumlahnya jauh berkali ganda lebih banyak dari hanya RM1 juta yang disumbangkan oleh Azmin Ali.

Dimana kawan-kawan Guan Eng yang lain? Di mana Mahathir? Dimana ayahnya Lim Kit Siang? Mereka sibuk dengan acara menyelamatkan orang lain di Sungai Buloh. Kroni Mahathir kaya raya, mana sumbangan mereka?

Akhirnya kerajaan Barisan Nasional juga yang datang membantu. Elok rakyat Pulau Pinang serah baliklah kerajaan negeri Pulau Pinang kepada BN dalam PRU14 nanti. Sudah terbukti kerajaan DAP gagal sepenuhnya menjaga rakyat di Pulau Pinang. 

Guan Eng kena minta maaf balik secara terbuka kepada pemimpin BN sebab cakap gila dan tidak siuman ini. Rakyat ternanti nanti permohonan maaf Guan Eng ini.

Tulisan :
Beruang Biru
BB648, Selasa
7 November 2017

Monday, November 6, 2017

JOM CHILLAX BERSAMA MB KEDAH

*CHILLEX BERSAMA RAKAN MEDIA SOSIAL*

Assalamualaikum W.B.T

Sukacita dimaklumkam bahawa saya berhasrat untuk mengadakan satu sesi “Chillex Hi-Tea” bersama rakan-rakan laman sosial media pada 11 November 2017 bermula jam 3.00 hingga 7.00 petang bertempat di Seri Mentaloon Alor Setar.

Sesi ini adalah terbuka kepada semua sahabat di laman-laman media sosial saya di FB, Instagram dan Twitter  yang selama ini telah mengikuti perkembangan saya agar dapat kita mengeratkan lagi ukhuwah dan silaturrahim yang terjalin sesama kita disamping dapat bermesra sambil bertukar-tukar pandangan.

Kepada sesiapa yang berminat sila hantarkan  butiran peribadi seperti nama penuh ,alamat dan nombor telefon untuk dihubungi di ruangan komen ataupun boleh "pm"(private message) saya.

(Tempat adalah terhad kepada 300 orang peserta yang terawal mengesahkan pendaftaran)

Bagi mereka yang telah menghantar maklumat peribadi sebelum ini, anda akan dihubungi pihak penganjur untuk pengesahan kehadiran.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi:

Asma :+601115047985
Mira   :+60194933975

Kehadiran anda semua amatlah saya hargai. Salam Muafakat Kedah.

#MuafakatKedah
#ChillexMBKedah

KERAKUSAN GUAN ENG PUNCA BANJIR TERUK

Guan Eng Punca Banjir Di Pulau Pinang

Sudah dua penggal kerajaan DAP mentadbir Pulau Pinang, masalah yang sama berulang lagi, iaitu banjir. Berulang buat kali ke 120. Kali ini yang paling teruk sekali.

Ketua Menterinya, Lim Guan Eng sampai menangis nangis meminta bantuan dari kerajaan Barisan Nasional (BN) di waktu malam. Kerajaan BN Pusat tetap membantu. Tidak pilih kasih dan tidak pinggirkan rakyat Pulau Pinang biarpun diperintah oleh parti berlainan.

Dulu masa negeri Kelantan banjir, bukan main lagi Guan Eng menyalahkan PAS di negeri itu.

“Beliau harus ingat, masalah banjir di Kelantan bukan kerana ada banjir tetapi puncanya kerana  100 ribu hektar, hutan simpan telah diratah dan ditebang.  Ini menyebabkan banjir jadi lebih serius. Selepas itu ada mangsa banjir 2014 masih belum dapat rumah,”  kat Guan Eng pada 9 Februari 2017.

Kali ini bila bencana banjir melanda Pulau Pinang, Guan Eng harus tampil akui kesilapan dan kelemahan dirinya. Bukan sekadar mengaku gagal menguruskan sistem peparitan, tetapi mengakui sepenuhnya apa yang telah berlaku di Penang.

Negeri Kelantan pun datang hulur bantuan dan duit lagi RM50,000 kepada mangsa banjir di Pulau Pinang. DAP sahaja yang masih ego. Enggan mengaku silap dan terima kasih kepada kerajaan BN dan pihak pihak lain yang datang membantu.

Pembangunan lereng bukit yang dibuat secara sesuka hati, laut yang ditambak tanpa perancangan, projek tebatan banjir yang gagal adalah antara punca kejadian banjir.

Tanah runtuh ragut nyawa 11 orang. Kilang haram di Sungai Lembu korbankan 7 orang. Banjir semalam 7 orang mangsa meninggal dunia, termasuklah warga emas.

Dalam pembentangan bajet, bukan main lagi Guan Eng umum hendak buat berbagai bagai projek di Penang. Tidak perlulah buat Kompleks Sukan sampai RM100 juta Pulau Jerjak, uruskan sistem parit dan banjir di Penang dulu. Itu lebih utama.

Dalam bajet 2018 Pulau Pinang, pejabat Guan Eng dan Pejabat Setiausaha Kerajaan disediakan peruntukan paling tinggi iaitu RM420.95 juta, untuk apa?

Bila banjir berlaku, kenapa Guan Eng tidak guna peruntukan itu? Baru dua hari lepas bentang bajet, takkan sudah habis peruntukan? Upahlah anggota sukarelawan yang pakai baju unggu itu.

Guan Eng hendak simpan buat apa duit berjuta juta itu kalau tidak guna untuk bantu rakyat?

DAP tidak perlu berlakon lagi hendak kutip derma dan tabung menggunakan akaun parti mereka. Entah entah hilang ke mana duit itu nanti.

Pada 15 Disember 2013, Guan Eng kata dalam Malaysiakini, dia akan menyelesaikan masalah banjir di Pahang dalam satu penggal sahaja jika diberi peluang tadbir Putrajaya.

4 November 2017, semua rakyat melihat sendiri bagaimana keupayaan Guan Eng kendalikan masalah banjir di Pulau Pinang. Memang wajarlah ada ahli parlimen DAP kena maki. Memang wajarlah ada pakcik naik motor memaki Guan Eng dan DAP

Guan Eng kena mengakulah. Usah terlalu ego. Dari meminta geng Red Bean Army menyebar cerita palsu mengenai kononnya gas masak hendak naik, sebar cerita palsu bodyguard ditarik balik, kutuk Datuk Seri Najib kerana ucapan di MCA, lebih baik Red Bean Army ini pergi tolong mangsa banjir di Penang.

Orang yang mereka kutuk dan kecam dengan berbagai gelaran itulah yang datang membantu bila banjir di Penang. Jangan ego sangatlah Guan Eng dan Kit Siang. Akuilah kegagalan anda.

Uruskan parit pun gagal, ada hati hendak tawan Johor dan Putrajaya. Berapa ramai yang perlu mati baru Guan Eng & DAP hendak sedar diri?

Tulisan :
Beruang Biru
BB647, Isnin
6 November 2017

Sunday, November 5, 2017

ALLAH SEDANG HUKUM KEANGKUHAN LIM GUAN ENG

LIM GUAN ENG: KENAPA MENANGIS?

1. Guan Eng tidak perlu menangis minta tolong TPM jam 3.30 pagi bila Pulau Pinang dilanda banjir teruk.

2. Walaupun dituduh sebagai kerajaan kleptokrasi. Guan Eng sebenarnya tahu Kerajaan BN tidak sezalim yang mereka cuba yakinkan kepada rakyat. Sebab itu dia sanggup call TPM di pagi buta. Nak tanya Guan Eng, ada TPM jawab “bo layan”.

3. Sebenarnya tanpa minta bantuan pun Kerajaan BN akan turun membantu. Tapi bila dah call pagi pagi buta tu, Guan Eng sebenarnya panik. Nak harapkan Tun M dan Mat Sabu, memang meninggallah jawabnya.

4. Sebab itu Guan Eng jangan suka sangat menyalahkan orang. Dalam satu video bertarikh 7.2.17 dia menuduh PAS gagal mengurus banjir di Kelantan. Kononnya banyak pokok ditebang untuk tujuan pembalakkan sebagai sumber pendapatan kerajaan negeri.

5. Guan Eng patut sedar diri. Jadi Ketua Menteri tidak sama dengan jadi Ahli Parlimen pembangkang. UBAHlah perangai tu. Jika tidak, sila meninggal.

Thursday, November 2, 2017

MAHATHIR DAH BUAT MACAM-MACAM TAPI SAYANGKAH DAP KAT MAHATHIR?

Demi Memujuk Hati DAP, Mahathir Sanggup Buat Apa Sahaja

Hadir konvensyen DAP, hadir pejabat DAP, tarik balik gelaran rasis Kit Siang dan anggap DAP bukan lagi "syaitan'. Mahathir sanggup buat apa sahaja demi memujuk hati DAP. 

Ingatkan tidak puas hati sebab tanah runtuh, rupanya ada sebab lain. Tidak puas hati dengan Mahathir rupanya. ADUN DAP Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu mendakwa kerjasama DAP dengan Mahathir menjadi punca mengapa beliau membuat keputusan mahu meninggalkan DAP.

“Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dipengerusikan Dr. Mahathir juga tidak mempunyai agenda yang jelas dan hala tuju yang boleh dipersoalkan. Sebenarnya gabungan DAP, PKR dan PAN sudah cukup baik dan tidak memerlukan penglibatan PPBM,” kata Teh Yee Cheu dalam satu sidang akhbar pada 1 November 2017.

Bukan Teh Yee Cheu sahaja yang membalun Mahathir, bekas bekas tahanan ISA semasa zaman Mahathir juga mengecamnya.

Mereka anggap Mahathir kini merapu banyak dan tidak layak bercakap soal kleptokrasi lagi. Kecaman terhadap Mahathir itu disuarakan dalam Forum Awam 'Sisi Cerita Saya' sempena tiga dekad Operasi Lalang yang diadakan pada 29 Oktober 2017.

"Sejak bersara, beliau asyik merapu saja setiap kali orang tanya mengenai Operasi Lalang yang dilancarkan pada 27 Oktober 1987.

Justeru, tiada istilah taubat dalam kamus Dr M (Tun Mahathir). Selepas 30 tahun, tiba-tiba beliau hanya tahu jawab 'eh, saya tak ingatlah apa yang terjadi'," kata Dr Kua Kia Soong, Penasihat Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

Nampaknya bukan Hadi Awang dan Nik Abduh sahaja yang desak Mahathir bertaubat, bekas tahanan ISA pun mahu Mahathir bertaubat.

Teh Yee Cheu dan Dr Kua Kia Soong dan bekas bekas tahanan ISA adalah aktivis yang punyai pengikut dan pengaruh tersendiri. Mereka menentang kuat hubungan Mahathir dalam DAP. Apa pilihan yang ada pada Kit Siang? Mahathir sudah beri derma RM1 billion, terpaksalah juga bersekongkol dengan Mahathir .

Bagi Mahathir pula, dia akan buat apa sahaja demi memujuk DAP agar tidak meminggirkannya. Parti PPBM tidak buat mesyuarat agung pada 9 September lepas tidak penting baginya. Biarlah majlis itu jadi hari jadi atau apa pun, itu tidak penting bagi Mahathir. Apa yang penting bagi Mahathir sekarang adalah hubungannya dengan DAP. 

PPBM jadi haram di sisi ROS pun Mahathir tidak kisah lagi. Berapa ramai ahli PPBM pun Mahathir tidak kisah. Ahli ahli PPBM hendak bergaduh sesama sendiri pun Mahathir tidak kisah. Paling penting dan utama bagi Mahathir adalah parti DAP sahaja. Lantaklah apa hendak jadi dengan PPBM pun. 

Terbaru, selepas dikritik hebat oleh bekas bekas tahanan ISA, Mahathir menyatakan dia rela dipersalahkan di atas seksaan yang dialami oleh tahanan berkenaan. Namun masih enggan memohon maaf secara terbuka kepada mereka. 

Untuk rekod, sebanyak 106 orang telah ditahan tanpa bicara manakala lesen penerbitan tiga buah akhbar ditarik balik semasa Ops Lalang diadakan pada 27 Oktober 1987.

Hanya kerana mahu memujuk hati DAP, Mahathir yang sudah masuk kem pembangkang, rela pula dipersalahkan. Beliau sanggup melakukannya demi DAP. 

Tapi untuk PKR, sehingga sekarang Mahathir tidak meminta maaf kepada Anwar Ibrahim dan keluarganya atas tuduhan liwat. Sampai Wan Azizah menangis nangis baru baru ini, pun Mahathir masih “buat bodoh” sahaja.

Dalam kes Anwar, Mahathir yang juga pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) menyifatkan ia sebagai satu “kejadian masa lalu”. Bila ditanya hal liwat ini, Mahathir merapu dan alih topik lain.

Sementara dalam isu Ops Lalang, Mahathir sekali lagi cuba mengelak diri dengan memberitahu bahawa  keputusan untuk menangkap seseorang bukan terletak di tangannya dan kononnya beliau sendiri pernah bertanya kepada polis sama ada ISA wajar dihapuskan atau tempoh penahanan dipendekkan menjadi setahun.

"Mereka (polis) tidak setuju," kata Mahathir dalam catatan terbaru di blog beliau. Mahathir mula reka cerita dan cakap merapu.

Jika Mahathir betul-betul serius, sudah lama beliau memansuhkan ISA. Namun beliau tidak berbuat demikian hingga digelar sebagai maha zalim dan maha firaun serta diktator.

Yang menggelarnya diktator itu pula kini duduk semeja dengan Mahathir iaitu Lim Guan Eng yang pernah menjadi mangsa tahanan Op Lalang itu. Hanya pada 2011, ISA dan Akta Buang Negeri 1959 telah dimansuhkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Datuk Seri Najib yang hapuskan ISA ini. Apa lagi yang hendak aktivis aktivis hak asasi ini hendak kata? Tentulah Najib lebih demokratik berbanding Mahathir. Usahlah bekas bekas tahanan ISA ini percaya dengan pujuk rayu dan helah Mahathir itu.

Diktator yang sebenar adalah Kit Siang dan Mahathir. Mereka berdua ini sudah ada perjanjian sulit  untuk kesenangan anak dan kroni mereka sahaja. Oleh itu, Mahathir akan sanggup buat apa sahaja untuk pujuk hati Kit Siang dan DAP.

 
Tulisan :
Beruang Biru
BB644, Khamis
2 November 2017

Wednesday, November 1, 2017

BERHENTILAH BERBOHONG MAHATHIR


RAKYAT GEMBIRA, MAHATHIR BERDUKA

Mohd Puad Zarkashi
MT UMNO. 1.11.17

1. Ego dan dendam peribadi adalah punca Tun M terus menyerang DS Najib walaupun terpaksa berbohong.

2. Terbaru mengenai bajet 2018. BRIM 2018 dicemuh sebagai gula gula untuk menggembirakan rakyat.

3. Mungkin Tun M masih obses dengan pendekatan lamanya “crony capitalism” iaitu “mengkayakan” beberapa individu dan individu kaya ini diharap akan mengagihkan kekayaan itu kepada orang lain.

4. Sedangkan BRIM adalah subsisidi bersasar yang meluas dan efektif berbanding subsidi petrol yang orang kaya pun dapat. Bayangkan duit BRIM berjumlah RM6.8 Bilion bukan sahaja membantu meringankan beban kos hidup rakyat tetapi akan merancakkan ekonomi domestik.

5. Dasar mengkayakan individu itulah punca  setelah 22 tahun memerintah Tun M masih obses untuk mencampuri urusan pentadbiran dua Perdana Menteri selepasnya.

6. Satu daripadanya ialah isu pembinaan “Jambatan Bengkok” yang dibatalkan oleh Pak Lah. Tun M mahu ia dibina semula oleh DS Najib.

7. Tidak lama setelah Najib menjadi Perdana Menteri, saya telah dihubungi oleh orang kanan Tun M iaitu Datuk Malik Mydin perenang sensasi negara yang berenang sejauh 32KM dari Dover England ke Calais Perancis. Pertemuan itu berlaku di Restoran Nasi Kandar Yassin Jalan Tunku Abdul Rahman.

8. Datuk Malik menyampaikan salam Tun M. Dia menjelaskan bahawa Tun M mahu berjumpa jawatankuasa Badan Perhubungan UMNO Johor yang diketuai oleh TS Ghani Othman. Saya adalah bekas Setiausaha Politik TS Ghani Othman dan juga bekas Ketua Penerangan UMNO Johor. Dia minta jasa baik saya untuk mengaturkan pertemuan tertutup itu.

9. TS Ghani setuju. Pertemuan itu diadakan di Hotel Pullman Putrajaya. Tetapi Datuk Malik menyampaikan pesanan Tun M, iaitu dia tidak mahu TS Shahril Samad hadir sama. Dia berdendam dengan Shahril. TS Shahril Samad dimaklumkan mengenai permintaan Tun M itu. Kecuali TS Muhyiddin dan Shahril Samad, semua Ketua Bahagian hadir termasuk Syed Hamid Albar dan Azalina.

10. Dalam pertemuan itu Tun M menyatakan dia telah berjumpa Datuk Najib dan meminta supaya membina semula jambatan bengkok yang dibatalkan oleh Pak Lah.

11. Tun M memaklumkan kepada kami, Najib tidak ada masalah dengan syarat orang Johor sendiri yang mahukannya. Justeru Tun M berharap UMNO Johor setuju dan ini boleh ditafsir sebagai sokongan penuh rakyat Johor kepada pembinaan semula jambatan bengkok.

12. TS Ghani berjanji kepada Tun M untuk membawa cadangan itu bagi mendapatkan persetujuan consensus dalam mesyuarat Perhubungan.

13. Tetapi ia tidak pernah dibincang dalam mesyuarat UMNO Johor dan secara tidak langsung UMNO Johor menolaknya. Antara puncanya, terdapat di kalangan ahli berpendapat jika diluluskan maka kontrak akan diberikan kepada syarikat sama Gerbang Perdana iaitu kroni Tun M.

14. Syarikat milik Datuk Yahya Jalil ini telah di bayar pampasan tinggi bila Pak Lah membatalkan projek tersebut. Sebab itu ia dianggap pembaziran kalau mahu disambung semula apatah lagi ia bukan lagi projek mendesak.

15. Lagi pun TS Shahril Samad sebagai Ahli Parlimen Johor Bahru pernah menyatakan, Johor Bahru lebih memerlukan projek perumahan rakyat dan mampu milik bukannya jambatan bengkok.

16. Maka bukan DS Najib yang menolaknya tetapi UMNO Johor yang tidak menyokong kerana ada keutamaan lain.

17. Justeru dasar crony capitalism Mahathir sebenarnya ditolak sendiri oleh rakyat Johor.

18. Ternyata Najib menggembirakan rakyat. Mahathir berduka kerana Najib tidak melayan dasar crony capitalism nya. Sebab itu dia berdendam dengan Najib.

19. Mahathir, berhentilah berbohong.

CAKAP PEMBANGKANG MACAM ORANG MABUK TODI

Mansuh Tol dan BR1M Bukti Percakapan Pembangkang Tidak Konsisten

"The only thing consistent about the opposition is they are always inconsistent," kata Datuk Seri Najib ketika membentang Bajet 2018. Ayat ini memang sesuai benar dengan sikap pembangkang, DAP-Pakatan Harapan.

Mereka bukan sahaja tidak konsisten dalam parti mereka sendiri malah dalam percakapan dan janji mereka kepada rakyat, mereka sering bertukar tukar pendirian. Semalam pun sama, Mahathir menyatakan ada plan B untuk  Pakatan Harapan, jika tidak boleh didaftar oleh ROS.

Plan B apa lagi? ROS hanya meminta logo baru ditukarkan. Mahathir berkata, pihaknya akan membuat logo dan simbol baharu dalam tempoh dua hari serta mengemukakannya kepada ROS. Ini kata kata Mahathir pada 28 Julai 2017. Kata dua hari boleh siap, sekarang bila sudah 100 hari, mengapa salahkan ROS pula?

Berjanji buat logo parti sendiri pun mereka boleh mungkiri, apatah lagi berjanji kepada rakyat. Samalah juga pendirian Pakatan Harapan ini mengenai BR1M. Dulu 
Mahathir kata ia adalah rasuah kerana guna duit untuk beli undi rakyat waktu pilihan raya.

Pendapat Mahathir turut disokong Menteri Besar Selangor, Azmin Ali yang setuju pemberian BR1M adalah rasuah. Pada 30 Disember 2016, Azmin kata BR1M adalah ibarat sogokan politik ketika itu berbeza pendapat dengan Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail yang berpendapat BR1M bukanlah rasuah. 

"Bagi saya BR1M adalah salah satu bentuk rasuah.. ia adalah salah satu cara sogokan.. Sogokan boleh dibuat dalam pelbagai. Kalau nak dikatakan bantuan untuk jana ekonomi, ia tidak mampu berbuat demikian, nilai RM600 boleh habis dalam dua hari," kata Azmin.

Sudahnya, dalam dokumen Bajet Alternatif Pakatan Harapan tempoh hari, mereka sepakat pula hendak laksanakan BR1M tapi dengan syarat tambahan yang amat mengelirukan. Tidak malu Azmin, sekarang Bajet Alternatif sudah tiru BR1M yang diperkenalkan Datuk Seri Najib sejak 2012 lagi.

Azmin dan Mahathir sudah “U TURN” pendirian mereka mengenai BR1M. Pada 30 Oktober 2017, Wan Azizah mendakwa 'pertambahan penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) membuktikan dasar ekonomi kerajaan gagal mengeluarkan rakyat daripada belenggu kemiskinan’

Kenyataan Wan Azizah mengenai BR1M ini menampakkan bahawa Ketua Pembangkang itu tidak melakukan ‘homework” langsung sebelum bercakap. Ketika awal diperkenalkan, BR1M hanya diberi kepada keluarga yang berpendapatan RM3,000 sebulan dan ke bawah.

Pada tahun 2013, syarat itu ditambah baik kepada individu bujang. Tahun 2014, pendapatan penerima BR1M dinaikkan kepada RM4,000. Maka ini sebabnya penerima BR1M bertambah. Jelas sekali apa yang Wan Azizah cakap itu tidak betul sama sekali. 

Selepas BR1M, pembangkang juga buat kenyataan berubah-ubah dalam hal memansuhkan kutipan tol. Sebelum ini di mana-mana ceramah politik mereka kritik kerajaan kerana banyak kutip tol di sana sini dengan tuduhan wang hasil kutipan tol akan digunakan untuk rasuah dan bukannya untuk rakyat. Zaman siapa yang buat banyak tol itu?

Dalam Bajet Alternatif, Pakatan Harapan menyatakan akan memansuhkan kutipan tol di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) dan tol  Jambatan Pulau Pinang jika mereka menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti. Tol di Sungai Nyiur Pulau Pinang pun sudah dua penggal DAP perintah, tidak dimansuhkan pun. “Lima kupang” pun tidak mampu hendak mansuh. 

Bagaimanapun, selepas pembentangan Bajet 2018, Wan Azizah kata pemansuhan empat plaza tol yang diumumkan kerajaan akan bebankan rakyat pula. Wan Azizah sudah ‘U Turn” mengenai janji mansuhkan tol.  

30 Oktober 2017, dalam Sinar Harian, Wan Azizah kata rakyat akan tanggung beban akibat pemansuhan empat tol seperti yang diumumkan kerana kerajaan tidak akan mengeluarkan kos untuk pemansuhan itu.

"Saya mohon jangan terburu-buru mengalu-alukan permansuhan empat tol ini” kata Wan Azizah. Sedangkan lima hari sebelum itu, ketika membentangkan Bajet Alternatif, Wan Azizah menyatakan bahawa Pakatan Harapan sedia memansuhkan tol.

Penyakit ‘U Turn” Mahathir sudah berjangkit kepada Wan Azizah nampaknya. Sudah tidak konsisten dan tidak tahu lagi apa yang mereka cakap dan janji kepada rakyat. Penyakit tidak konsisten ini amat merbahaya, bila bila masa sahaja pembangkang boleh tukar janji dan mungkiri janji.

Pembangkang buat janji itu untuk dapatkan undi sahaja. Satu undi pada PRU14 nanti bukanlah sesuatu yang boleh diperjudi. Tersilap undi boleh menyebabkan padah menanti.

Lebih lebih lagi bila mengundi kerana terpedaya dengan janji pihak Pakatan Harapan. BR1M dan pemansuhan tol ini bukti pembangkang tidak konsisten dalam berjanji. Barisan Nasional lebih konsisten dan boleh dipercayai berbanding pembangkang yang selalu mungkir janji.

Tulisan :
Beruang Biru
BB642, Rabu
1 November 2017