Friday, June 1, 2012

INILAH RUPA PENCETUS PERISTIWA 13 MEI...PEMBUNUH ORANG MELAYU

HEEE PAKATAN RAKYAT, KAU ORANG NAK KE 13 MEI!!!



Pengungkaian, proklamasi-proklamasi Darurat oleh YAB PM, Datuk Sri Najib di Dewan Rakyat baru-baru ini digunakan sepenuhnya oleh Zulkifli Nordin MP Kulim Bandar Baharu untuk menelanjangi semaunya Lim Kit Siang dan DAP, parti yang didakwa oleh YB itu sebagai pencetus kepada peristiwa berdarah 13 Mei hingga merenggang dan memecahbelahkan orang-orang Melayu dan Cina di Negara ini.
Zulkifli Nordin yang diberikan laluan oleh Ibrahim Ali sewaktu MP Pasir Pas sedang membahaskan usul mengambil peluang secukupnya membelasah Lim Kit Siang dan DAP walaupun perbahasannya cuba disekat oleh Speaker Dewan Rakyat ketika itu dan semua MP DAP termasuklah rakan mereka daripada Pas dan PKR berdiam diri bila Zulkifli Nordin menyerang bertubi-tubi.
Tidak ada seorang pun wakil pembangkang bangun menyanggah hujah-hujah yang dilemparkan oleh MP Kulim itu dan seolah-olah mengakui segala kebenarannya.
Kepada yang buta sejarah, pendedahan dalam Dewan Rakyat yang dilakukan oleh Zulkifli Nordin itu harus membuka mata mereka tentang niat jahat DAP yang mahu menguasai negara ini dengan memperalatkan Pas dan PKR.
Malah orang Melayu terutamanya harus menyedari dengan segera taktik licik dan jahat DAP ini untuk menguasai Malaysia ini berpaksikan slogan mereka ‘Malaysian Malaysia’ dengan tidak membenarkan mereka terus dijadikan alat untuk dipecahkan kesatuan Melayu yang telah diikat kukuh sekian lama..
Melayu yang lupa sejarah terus sanggup membiarkan diri mereka dijadikan perkakas oleh DAP. Melayu yang hilang jati dirinya sudah mula rela menjadi barua DAP untuk menyerang sesama Melayu. Melayu yang semakin lupa Allah itu Tuhannya sudah mula bersedia untuk menerima agama-agama baru yang DAP sedang suntik ke dalam masyarakat hari ini.
Andainya pendedahan yang dilakukan oleh Zulkifli Nordin ini gagal diambil sebagai iktibar untuk mengelak penjajahan baru dalam Negara kita maka benarlah seperti yang sedang diperkatakan ini, Melayu akan diberi tanggungjawab sebagai Perdana Menteri sedangkan tangan-tangan DAP akan menggerakkannya, melayu hanya patung seperti yang sedang berlaku di Selangor dan pernah berlaku selama 11 bulan di Perak.
Di bawah ini saya perturunkan inti perbahasan Zulkfli Nordin di Dewan Rakyat baru-baru ini…:-
“Mohon mencelah Tuan Yang di-Pertua. Yang Berhormat Pasir Mas sedar atau tidak, apabila kita dengar tadi Yang Berhormat Ipoh Timur [LKS] bercakap seolah-olah beliau lupa apa yang beliau dan parti beliau lakukan yang menyebabkan Ordinan Darurat 1969, peristiwa 13 Mei berlaku.
Lim Kit Siang Dalang Peristiwa Berdarah!
Saya mahu baca semula Yang Berhormat sebab ada di kalangan kita di sini lupa atau buat-buat lupa setelah bersekongkol sekati dengan DAP parti racist dan cauvinis ini, dia lupa apa yang berlaku.
Saya mahu baca semula daripada Laporan MAGERAN, laporan rasmi yang dibentangkan menceritakan tentang peristiwa 13 Mei membawa kepada perisytiharan darurat tersebut adalah kerana kebebasan bersuara yang sudah di luar kawalan.
Tindakan racist yang melampau dan ini antara tindakan yang didalangi oleh Yang Berhormat Ipoh Timur dan parti beliau pada masa itu.
Saya mahu baca, biar rakyat dengar semula apa yang mereka kata pada tahun 1969 membawa kepada peristiwa 13 Mei. Slogan yang dibawa pada masa itu ialah ‘Malai Si’. ‘Malai Si’ ini maknanya “Mati Melayu”.
Kemudian kita lihat dalam himpunan-himpunan dan perarakan-perarakan yang mereka buat. Ini antara kenyataan yang mereka keluar pada 11 Mei, “Apa polis boleh buat, kita Raja. Buang sama polis Melayu” .
Pada 11 Mei di Jalan Bukit Bintang, “Mati Melayu, kemudian kita lihat dalam himpunan-himpunan dan perarakan-perarakan yang mereka buat. Ini antara kenyataan yang mereka keluar pada 11 Mei, “Apa polis boleh buat, kita Raja. Buang sama polis melayu”
Pada 11 Mei di Jalan Bukit Bintang, “Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan”.
Pada 11 Mei Jalan Changkat Dollah, “KL sekarang cina punya”. Pada 12 Mei Jalan Ipoh, Jalan Tunku Abdul Rahman, “melayu balik kampung, melayu sekarang tiada kuasa. Sekarang kita Cina sudah control.”
Di Jalan Khir Kampung Baru, depan orang Melayu ini kenyataan parti Yang Berhormat Ipoh Timur, “Melayu keluar…! Apa lagi duduk sini, kita hentam lu.., sekarang kita sudah ada kuasa…”.
Pada 12 Mei depan Balai Polis Jalan Pudu… “… semua Melayu kasi habis, kasi halau semua polis.”
Pada 12 Mei. Okey nanti kejap lagi. Saya hendak habiskan. Biar dia faham. “Apa ini Melayu, kita sudah perintah dia negeri, ini negeri bukan melayu punya, mata-mata lancau….!”
Pada 12 Mei Jalan Canvel, “Butuh Melayu, Malai si, pergi mati Melayu…”
Pada 12 Mei Jalan Bukit Bintang, “Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu kasi halau semua Melayu.”
Saya mohon bertanya Yang Berhormat setuju atau tidak dengan cadangan saya supaya Yang Berhormat Ipoh Timur [LKS] dan parti dia berani melakukan transformasi demokrasi yang matang ini.
Saya cabar Yang Berhormat Ipoh Timur antara dalang pencetus 13 Mei supaya ‘walk the talk’ menjadi anak jantan pertama minta maaf kepada rakyat Malaysia atas politik racist dan politik sempit yang dimainkan pada 1969.’ Ini adalah sebahagian yang saya sedut ucapan beliau di Dewan Rakyat.
Sekarang ini terpulang kepada kita…! Adakah kita bersedia untuk menjadi baru-barua Cina-Cina DAP yang sedang mahu menjadikan Malaysia ini seperti Singapura?
Bacalah bahasa yang mereka gunakan kepada orang-orang Melayu satu ketika dulu….! Adakah kita sanggup telan dan lupakan segala apa yang Cina DAP lakukan terhadap kita..? Terpulang kepada kita..

KRONOLOGI PERISTIWA 13 MEI 1969

Peristiwa ini berlaku berikutan pengumuman keputusan Pilihanraya Umum pada 10 Mei 1969.
Dr. Tan Chee Khoon dari parti Gerakan telah MENANG BESAR di kawasan Batu, Selangor. Beliau minta kebenaran polis untuk BERARAK meraikan kemenangan parti tersebut di S’gor yang menyaksikan 50:50 di S’gor. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar KL. Perarakan hingga ke Jln Campbell dan Jln Hale dan menuju ke Kg Baru. Sedangkan di Kg Baru, diduduki lebih 30,000 orang Melayu , berasa TERANCAM dengan kemenangan pihak pembangkang. Di sini letaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato’ Harun Idris.
Dikatakan kaum Cina yang menang telah BERARAK dengan mengikat PENYAPU kepada kenderaan mereka sebagai LAMBANG KEMENANGAN mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu (’MENYINGKIRKAN’) orang Melayu ke laut atau ke kampung-kampung. Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai maksud yang NEGATIF. Ada yang MENCACI dan MELUDAH dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi jalan.
Perarakan kematian Cina
Di Jinjang, Kepong, KEMATIAN seorang Cina akibat SAKIT TUA diarak sepanjang jalan dgn kebenaran polis. Namun perarakan kematian BERTUKAR menjadi perarakan kemenangan PILIHANRAYA dengan MENGHINA Melayu.
Pada hari Selasa 13 Mei, Yeoh Tech Chye selaku Presiden Gerakan memohon maaf di atas ketelanjuran ahlinya melakukan KEBIADAPAN semasa perarakan. Yeoh menang besar di kawasan Bukit Bintang, KL. Tapi permohonan MAAF sudah TERLAMBAT.



Rumah Menteri Besar Selangor
Orang MELAYU telah mengadakan PERARAKAN BALAS pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini. Hal ini adalah kerana perasaan emosi yang tinggi dan kurangnya kawalan dari ke2 pihak. Perarakan ini tidak dirancang.
Orang Melayu berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda Abdul Aziz di Kampung Baru, KL. Dato’ Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu CUBA mententeramkan keadaan. Rupa-rupanya, mereka yang berkumpul telah membawa SENJATA pedang dan parang pajang dan hanya menunggu ISYARAT lampu hijau dari Dato’ Harun Idris untuk MENGAMUK.
Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang KEBIADAPAN orang CINA TERSEBAR dan MELUAP LUAP. Jam 3 petang datang berita kejadian PEMBUNUHAN orang Melayu di Setapak, hanya dua km dari rumah Menteri Besar Selangor.
4.00 petang 2 penunggang motosikal CINA yang melalui Jalan Kampung Baru telah DIPANCUNG. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya DIBUNUH. Pemuda-pemuda Cina yang dikatakan dari (Parti Komunis Malaya) PKM dan kongsi-kongsi gelap telah BERTINDAK BALAS. Mereka MEMBUNUH orang-orang Melayu di sekitar KL. Rupa-rupanya orang Cina dan pemuda Cina ini LENGKAP dengan pelbagai SENJATA besi, tombak dan lembing berparang di hujung seperti dalam filem lama Cina.
RUSUHAN besar terjadi. Perintah DARURAT dikeluarkan, semua orang tidak dibenarkan keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar KL. Tentera dari Rejimen Renjer lebih awal dikerahkan menjaga keselamatan sekitar KL.
Rejimen Renjer
Anggota FRU semasa rusuhan 13 Mei berlaku. Pasukan FRU dikeluarkan dari Kampung Baru dan askar dari Rejimen Renjer ambil alih. MALANGNYA pasukan ini terdiri dari orangorang Melayu, Iban, Cina, India, Sikh, Gurkha dan lain-lain turut MENEMBAK orang MELAYU dan ini menyebabkan KEMARAHAN orang Melayu semakin MELUAP LUAP. Menurut laporan, KETUA pasukan Rejimen Renjer dikatakan berbangsa CINA.
Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru dan yang lainlain MENGAMUK merasakan diri mereka TERKEPUNG antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer. Beberapa das turut ditujukan ke ARAH rumah Menteri Besar Selangor.
Askar Melayu
Akhirnya Rejimen Renjer dikeluarkan dan DIGANTIKAN dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai di sekitar Kampung Baru, Jalan Tuanku Abdul Rahman masih terus terbakar. Pentadbiran diambil-alih oleh Askar Melayu. Malangnya beberapa askar Askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana. Ada yang berkata askar tersebut berpakaian preman.
Ramai orang Cina DIBUNUH dan dicampakkan ke dalam lombong bijih timah. Konon ada rakaman televisyen, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh. Bagaimanapun, sehingga sekarang, tiada bukti yang sahih mengenai rakaman ini.
Panggung Odeon
Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah BERTINDAK mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, KL. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina KELUAR dari panggung. Penonton MELAYU di panggung tersebut ramai yang MATI. Ini termasuklah 2 orang Askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang.
Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di KL yang turut menonton wayang di Odeon terkena TETAKAN di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup hingga sekarang. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang MELAYU mulai BERTINDAK BALAS, dan dikatakan kepala orang Cina yang DIBUNUH diletakkan di atas pagar .
Abdul Rafai Alias bersama rakan-rakannya dari Semenyih yang datang ke KL turut terperangkap dan terkejut dengan rusuhan kaum yang tidak disangka-sangka pada 13 Mei itu. Beliau turut melangkah-langkah mayat mereka yang telah terbunuh di atas jalan.
Khabar angin mengatakan TENTERA SABIL (baca; TS) dari Sungai Manik hendak datang ke Kampung Baru tetapi tersekat. Begitu juga dengan Tentera Selempang Merah dari Muar dan Batu Pahat tersekat dan disekat oleh polis di Balai Polis Kajang dan Cheras.
Ada 4 kiai di sekitar Kampung Baru mengedarkan air jampi dan tangkal penebat, iaitu ilmu kebal. Sesiapa yang memakainya menjadi kebal dan boleh terbang (baca; kesahihan cerita ini masih belum dapat dipastikan). Apa yang pasti, Askar Melayu juga telah menyelamatkan orang Melayu di Kampung Baru ketika itu. Mungin juga ramai yang pernah mendengar kisah PARANG TERBANG yang terbang dan MEMENGGAL kepala orang Cina.
Namun rusuhan kaum tidak terjadi di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Di Perak, Kedah, Pulau Pinang serta Perlis tidak ada sebarang pergaduhan. Negeri Johor dan Negeri Sembilan juga tidak terjadi apa-apa. Cuma ada sedikit di Melaka. Di Betong ada tembakan oleh PKM.
Ada yang menyifatkan bahawa pergaduhan ini sebenarnya adalah pergaduhan “POLITIK” dan bukanya perkauman. Kerana sebelum itu masyarakat melayu dan cina boleh hidup dalam keadaan yang HARMONI. Seperti dinyatakan pergaduhan x berlaku di negeri melayu kelantan, pahang dan kedah. Jika ia merupakan isu perkauman, pastinya hari ini tiada lagi orang cina di negeri-negeri tersebut kerana habis di bunuh oleh orang melayu.
Angka korban
Polis dan tentera sedang mengawal Panggung Odeon yang menjadi sasaran rusuhan. Angka rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah. Tapi ramai telah menganggar ramai lagi dibunuh. Sebuah thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley menganggar seramai 2,000 orang HILANG NYAWA dalam peristiwa 13 Mei.
Di mana Tunku
Ketika itu (13 Mei 1969), Tunku Abdul Rahman baru pulang dari Alor Star meraikan kemenangan beliau di sana.
6.45 petang Encik Mansor selaku Ketua Polis Trafik KL memaklumkan kejadian pembunuhan kepada Tunku Abdul Rahman. Darurat diisytiharkan pada jam 7.00 malam 13 Mei 1969.
Mageran (Majlis Gerakan Negara) 
Negara diisytiharkan darurat pada malam 16 Mei 1969 di seluruh negara dan Mageran dibentuk di bawah pentadbiran Tun Abdul Razak. Parlimen dibubarkan.
Peristiwa 13 Mei 1969 menyebabkan Tunku Abdul Rahman DIPERSALAHKAN oleh orang Melayu dan Malaysia secara keseluruhannya. Berikutan itu Tunku MELETAK jawatan pada tahun 1970.
Keadaan akhirnya DAPAT DIKAWAL dan beberapa keputusan telah diambil bagi mencari JALAN PENYELESAIAN termasuklah penubuhan beberapa badan seperti Majlis Perundingan Negara, Dasar Ekonomi Baru dan Rukun Negara telah diciptakan.
Ternyata langkah Tunku Abdul Rahman MENYINGKIR Singapura dari Malaysia TIDAK menyelesaikan masalah perkauman. Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan KEMUNCAK kemarahan lama orang Melayu kerana mereka miskin di tanah air mereka sendiri.
Tahun 1969 PILIHANRAYA diadakan semula dan memberi KEMENANGAN 2/3 semula kepada kerajaan yang memerintah. BARISAN NASIONAL dibentuk dan beberapa AHLI POLITIK yang dianggap BERBAHAYA telah DITAHAN melalui AKTA KESELAMATAN DALAM NEGERI (ISA)



Jelas... orang CINA lar yang telah MEMULAKAN DAHULU 'API' RUSUHAN 13 mei 1969... BAWAK PENYAPU...???? perghhh...!!! dahsyat...!!!! so MORAL OF THE STORY :-

orang2 POLITIK macam PAKATAN HAPRAK terutama DAPig janganlar terlalu sangat 'bermain' dengan isu PERKAUMAN dalam MISI 'dengan apa cara sekalipun' utk ke Putrajaya...kerana tahap KESABARAN orang MELAYU nie pun ADA HADNYA...

kalu kaum2 lain buat BAIK dengan orang MELAYU...orang MELAYU akan TERSANGAT LAR baik ngan mereka..tapi kalu kaum2 lain buat TAIK dengan orang MELAYU....orang MELAYU akan TERSANGAT LAR BRUTAL ngan mereka... so nak pilih yang mana hahhh...????



21 comments:

  1. Terima kasih atas info, Tuan.

    Sila Like page Tanda Putera di:
    www.facebook.com/TandaPutera

    Sebuah filem yang turut memaparkan peristiwa 13 Mei. Anak-anak muda harus tahu siapakah DAP.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. terbaik ah...

    dalam kronologi, yang ada tokoh2 gerakan, tetiba kat ending naik nama Lim Kit Siang. adesss...

    ReplyDelete
  3. aku sedang cuba2 timbangkan versi cerita ni dgn versi yg kat blog pro pembangkang. ikut logik, yg ini lagi betul kot.

    ReplyDelete
  4. Versi ni tak betul. racist nie..

    ReplyDelete
  5. Kalau betul melayu racist, tentunya tidak wujud lg cina dan india slps peristiwa 13 Mei. Org melayu tlalu baik hati, sbb tu ada ungkapan "jemputla masuk, buat mcm rumah sendiri" oleh org melayu bila ada tetamu dtg. sama la dgn malaysia, menerima org cina n indai sbg syarat untk merdeka dr British, buat mcm negara sendiri n akhir diberi taraf warganegara. org melayu tlalu baik hati n pnuh dgn adab sopan. tp syg generasi muda skrg, sudah lari dr landasan yg betul. mmg stiap org mahukn perubahan, tp perubahan yg bagaimana? jgn salahkn pemimpin smata2 klu dri sndiri x mampu berubah jd lbh baik. alangkh indahnya jika org Islam bersatu. jd kn sejarah sbg pengajaran. sudah btahun2 kita hidup aman damai, jgn la dihasut hingga mencetus pepecahan. Kerajaan tlh berusaha utk rakyat n rakyat juga harus berusaha jd lbh baik jgn tlalu bharap pd kerajaan. Peristiwa 13 Mei ini blh dijadikn sbg pganjaran n pandang dr sudut positif utk meningkatkn lg usaha org melayu menjadi bangsa yang lbh baik. jika kita positif akan apa yg tlh blaku, inshaa Allah, kita akan lbh maju.

    ReplyDelete
  6. Aku berminat dengan thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley...dalam tu ada jawapan sebenar yang tuan-tuan nak tahu..walaupun tak derlah banyak sangat informasi tapi cukup untuk kita menilai..sapa betul sapa salah? sila baca dulu dan komen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh saya tahu tajuk thesis tersebut tuan?

      shafeezanis@gmail.com

      Delete
    2. Boleh saya tahu tajuk thesis tersebut tuan?

      shafeezanis@gmail.com

      Delete
  7. http://www.malaysiakini.com/news/67120

    ReplyDelete
  8. Skarang kisah low yat plak,,, cino supo beghok,, nate anok sapi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jange oyak gitu, demo tu ramai lg islam pd melayu

      Delete
  9. kite buat kumpul semua abang long kasi pengal kepala cina tp tunggu 13 ogos la....ni semua plan yahudi suke pada anke 13

    ReplyDelete
  10. jgn panggil cina. mulai sekarang tukar ke panggilan bangsa yowtai..

    ReplyDelete
  11. jgn panggil cina. mulai sekarang tukar ke panggilan bangsa yowtai..

    ReplyDelete
  12. jgn panggil cina. mulai sekarang tukar ke panggilan bangsa yowtai..

    ReplyDelete
  13. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل





    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل







    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل




    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (400) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH DEWA _082315999679_ terima kasI http://bocorantogelhariini-4d.blogspot.com لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالل

    ReplyDelete
  14. Cina kafir suka hancur melayu islam dari malaysia..cina kafir tak suka islam kecuali cina muslim lebih darinya..

    ReplyDelete
  15. Cina kafir suka hancur melayu islam dari malaysia..cina kafir tak suka islam kecuali cina muslim lebih darinya..

    ReplyDelete
  16. KABAR BAIK,
    SEMUA PINJAMAN GLOBAL, inilah satu-satunya perusahaan pinjaman Asli yang diakreditasi oleh BANK DUNIA, Kami akan mengubah hidup Anda menjadi lebih baik, perusahaan pinjaman, Diberikan dan Berlisensi untuk menawarkan pinjaman kepada individu, perusahaan swasta dan orang yang membutuhkan bantuan keuangan dalam tunjangan tingkat rendah sebanyak 2% dan Kami menerima pinjaman dalam bentuk apa pun.

    Di sini, di SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, akan membuat yang terbaik dari penghormatan kami kepada semua pelamar yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan Kami dalam kesepakatan bisnis ini karena perusahaan kami akan memastikan pinjaman Anda sampai kepada Anda, jika itu tidak juga berakhir di sana, kami memiliki tim ekspatriat yang memahami undang-undang investasi, mereka akan membantu Anda, memberi Anda tips yang akan membantu Anda mengelola investasi tempat Anda menanamkan pinjaman, sehingga Anda tidak pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda dan penawaran luar biasa ini disertai dengan pinjaman Anda dan tidak dikenakan biaya, Hubungi kami hari ini melalui email allglobalgrantloan @ gmail.com


    HUBUNGI KAMI .....
    + 1(412)8513844
    allglobalgrantloan@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua hàng mỹ từ dịch vụ order hàng mỹ hay nhận mua nước hoa pháp từ website nổi tiếng hàng đầu nước Mỹ mua hàng ebay ship về VN uy tín, giá rẻ.

    ReplyDelete
  18. Itu semua salah lim kit siang sampai sekarang dia masih macam itu tak serik-serik.Kenapa dengan dia ni.

    ReplyDelete