Thursday, May 24, 2012

PENGARAH STRATEGIK YANG TAK STRATEGIK...

Mungkin Anwar melantik Rafizi sebab Anwar tahu Rafizi tu memang bodoh..


Bukti Rafizi Lemah Matematik #DebatPTPTN


Sebagai langkah penjimatan kononnya, Rafizi hendak beri RM5,000 setahun sahaja kepada pelajar IPTA. Cukupkah hendak tampung kos sara diri?. Sila lihat statistik di atas. Cukupkah RM5,000 untuk tampung kos sara diri?

YB Khairy memberi contoh Universiti Sains Malaysia (USM) yang memberi geran RM746 juta pada 2011, kemudian sejumlah RM568 juta pada 2012. 

Secara puratanya jika mengambil 10 IPTA, maka jumlah peruntukan yang diperlukan adalah RM31 bilion, bukan RM5 bilion seperti yang disebutkan Rafizi.  Sekali lagi Rafizi tersilap angka. 

Ketiga, Rafizi menyatakan hendak subsidi yuran untuk 1.4 juta pelajar IPTS. Jumlah yang diperlukan untuk subsidi yuran ini melibatkan RM60 bilion ringgit. Mana Rafizi dan pembangkang hendak dapatkan duit? Petronas?

Sekali lagi matematik mudah Rafizi adalah dengan mengatakan boleh berjimat dengan cara jangan  membina universiti. Ini masih lagi  tidak cukup untuk memberi semua subsidi kepada IPTS. 

Akhirnya kalau kita mengadaikan negara ini ke tangan mereka yang lemah matematik, maka negara ini boleh menjadi papa kedana. Tolak pakatan pembangkang, memang wajarlah dibayar RM1 kepada pegawai khas kepada penasihat ekonomi Selangor ini. 

Dulu masa Anwar Ibrahim debat dengan Shabery Cheek, Rafizi yang beri fakta salah pada Anwar (baca sini). Malam tadi, Rafizi silap lagi. Bagaimana orang yang lemah matematik sebegini boleh jadi pengarah strategik PKR?

3 comments:

  1. Senang je jika nak jimat sampai 50% yuran pengajian dan sara diri. Saya put on Rafizi's hat and walla we can do it. Kita pendekkan semua jenis kursus dari 4 tahun kepada 2 tahun.Wow. It is so simple. Even Monash University is unable to do it. Anwar or Rafizi, if you are reading this, please pay heftily for my brilliant proposal.

    ReplyDelete
  2. Ya betul. Pelajar ambil SPM pun lebih 500,000 ribu setiap tahun. Tak nak bukak universiti? Gila meroyan.

    Bagi yuran percuma tapi ramai tak dapat masuk universiti... tak menepati tujuan.

    Belum cerita yang tercicir.

    Bangang!

    ReplyDelete
  3. Pembangkang ni syok dgn persepsi sj...Persepsi bg rakyat marah kerajaan dan persepsi bg rakyat suka dgn pembangkang...pembangkang malaysia ni memang tak guna langsung...

    ReplyDelete