Monday, January 7, 2013

MUHYIDDIN KATA ANWAR BODOH...!!!!!

Kalau dah bodoh tu buatlah cara bodoh...patutlah nilai RM1...


SC perlu panggil Anwar - TPM

MUHYIDDIN Yassin melawat kilang Proton di Proton City, di Tanjung Malim, semalam. Turut hadir Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Zambry Abdul Kadir dan Mohd. Khamil Jamil. - MINGGUAN/Zulkarnain Mohd. Saidin
TANJUNG MALIM 5 Jan. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Bursa Malaysia memanggil Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi memperjelaskan tuduhan beliau yang mendakwa harga saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) akan menjadi lebih rendah jika tidak kerana campur tangan beberapa institusi termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
Muhyiddin berkata, ini berikutan kenyataan tidak bertanggungjawab serta niat jahat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu akan menjadikan rakyat yang menjadi pemegang sahamnya rugi, sekali gus membangkitkan kemarahan golongan peneroka Felda kepada kerajaan.
"Ketua Pembangkang patut tahu bahawa ini adalah satu syarikat awam, jadi bila dia buat kenyataan sebegitu, saham itu jatuh, dia bertanggungjawab. Jadi, orang Felda harus mempersalahkan Anwar yang cuba mencampuri urusan perniagaan dengan membuat kenyataan politik tidak betul supaya saham itu terus terjerumus jatuh dan orang-orang Felda akan marah kepada kerajaan.
"Itu muslihatnya, saya percaya ini merupakan satu tindakan yang amat tidak bertanggungjawab. Ini merupakan syarikat tersenarai awam yang memiliki tawaran awam permulaan (IPO) antara terbesar di dunia. Jadi, dia rasa iri hati yang amat sangat. Selagi saham syarikat ini tak jatuh terjunam, dia takkan berhenti daripada membuat pelbagai tuduhan.
"Saya tidak tahu sama ada Suruhanjaya Sekuriti boleh mempersoal dia balik ke atau Bursa Malaysia boleh panggil dia ke apa," katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mengadakan majlis pertemuan bersama warga kerja Proton di Proton City Tanjung Malim di sini hari ini.
Yang hadir sama Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi; Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir dan Pengerusi Eksekutif Proton Holdings Bhd., Datuk Seri Mohd. Khamil Jamil.
Beliau diminta mengulas tentang kenyataan Anwar yang antara lain menyebut harga saham FGVH berada paras RM4.62 adalah disebabkan oleh campur tangan dalam bentuk pembelian oleh KWSP, Kumpulan Wang Persaraan diperbadankan dan institusi-institusi lain.
Anwar turut mendakwa penilaian bank menunjukkan bahawa harga saham tersebut merupakan kenaikan buatan walaupun tidak menamakan dengan jelas nama-nama bank yang terlibat.
Muhyiddin menegaskan bahawa penyenaraian awam FGVH di bursa saham menepati peraturan-peraturan yang telah digariskan oleh Suruhanjaya Sekuriti, justeru Anwar tidak layak mempertikaikannya, selain mengaitkan dengan campur tangan mana-mana pihak.
Malah katanya, prosedur yang sama itu turut dilalui oleh mana-mana syarikat yang telah tersenarai supaya mengikut segala syarat dan undang-undang sebelum ini.
"Sama ada ada penyertaan daripada mana-mana pihak, agensi, institusi, individu, pemilik saham swasta atau awam itu soal lain. Saya fikir tujuannya tidak lain. Dia iri hati, ingin dipolitikkan, kalau boleh saham itu terus jatuh, jadi dia boleh kata 'betullah saya cakap saham ini tidak bagus, dimanipulasi'," katanya.

No comments:

Post a Comment