Wednesday, November 30, 2011

NAJIB MELABA, ANWAR MERABA!!!

Najib turunkan LABA lagi kepada rakyat dan kali ini PESAWAH pulak pakat-pakat merasa!!!Pembangkang nak kata apa pun katalah...yang penting rakyat gembira. Sebenarnya lagi banyak laba turun kepada rakyat lagi tidak boleh tidur malam pembangkang-pembangkang JAHANAM ini!!!! Semoga PEMBANGKANG JAHANAM dan terus JAHANAM!!!



73,000 pesawah dapat ‘bonus’
Oleh Azidan Nahar

2011/11/29

ULU TIRAM: Lebih 73,000 pesawah seluruh negara bakal menerima 'durian runtuh' menerusi pembayaran tunggakan Insentif Peningkatan Hasil Padi (IPH) berjumlah RM110 juta yang dibuat mulai bulan depan.

Pelancaran pembayaran terbabit yang akan dibuat awal menerusi tiga peringkat bermula 4 Disember ini membabitkan kira-kira 100 pesawah di Selangor. Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, pesawah terbabit mendapat tunggakan bermula 2007 hingga tahun ini selepas insentif berkenaan diperkenalkan bagi meringankan beban pesawah.
Katanya, mereka yang mendapat insentif itu pesawah yang mengeluarkan hasil melebihi lapan tan padi setahun dan menerima RM650 setiap tan pertama manakala selebihnya akan diberikan RM1,300 bagi 0.4 hektar.

“Jika mereka dapat mengeluarkan 10 tan padi setahun, mereka akan menerima dua insentif sekali gus. Tahun ini kerajaan akan bayar semua kepada seluruh pesawah di negara ini, ia seperti durian runtuh kepada mereka,” katanya dalam sidang akhbar selepas melancarkan projek penanaman nanas MD2 oleh Kulim (M) Bhd di Ladang Ulu Tiram, di sini, semalam.

Sabtu lalu, kementerian terbabit memberi jaminan akan menjelaskan tunggakan pembayaran itu kepada pesawah menerusi peruntukan tambahan RM117 juta baru-baru ini.

Kementerian terbabit sebelum ini tidak dapat membayar insentif itu kepada semua petani yang berjaya meningkatkan hasil menyebabkan laporan audit menyatakan kementerian itu tertunggak bayaran sejumlah RM110 juta.
Laporan Ketua Audit Negara 2010 menyatakan kementerian itu masih belum membayar RM110.67 juta kepada kira-kira 73,291 pesawah di bawah IPH sejak 2007.

Noh berkata, kerajaan mula membayar insentif berkenaan pada 2007 membabitkan peruntukan sebanyak RM28 juta sebelum ditambah kepada RM40 juta bermula 2008 hingga 2011.

Katanya, tahun depan, kerajaan menambah peruntukan terbabit kepada RM80 juta setahun seterusnya berupaya mengurangkan beban pesawah dan meningkatkan hasil padi

2 comments:

  1. Kalau ada kalangan pesawah yang menerima bantuan tersebut tetapi masih nak menyokong dan mengundi fuckatan, memang mereka jenis manusia kufur haprak jenis tak kenal untung. Lebih baik beri kat orang-orang miskin yang lebih memerlukan. Tak halal duit kita makan tapi dalam masa yang sama menghina yang memberi wang tersebut.

    ReplyDelete
  2. Megat Alam Gempita...bab harta dunia ni selalunya puak-puak nilah yg dulu sebat!!!

    ReplyDelete