Friday, December 14, 2012

HANYA CINA BOLEH KAYA-RAYA...

Setiap kekayaan orang Melayu akan di pertikai kerana hanya Cina sahaja yang layak kaya....

Tony Puaka terus menyerang Syed Mokhtar



Tony Puaka terus menyerang Syed Mokhtar dalam isu Spektrum 4G. Kenapa dia tak pertikaikan apabila YTL mendapat kontrak dengan Kementerian Pelajaran yang bernilai jutaan ringgit. Menang Tony Puaka rasis dan perlu dibuang dari Malaysia pergi lah duduk di Singapore negeri yang banyak membantu beliau.
SKMM harus kemuka bidaan spektrum 4G, bukan hanya terus memilih Syed Mok htar
Oleh Clara ChooiPenolong Pengarang BeritaDecember 13, 2012


Cara di mana lesen dan kuota dianugerahkan mesti dipersoalkan, tegas ahli parlimen DAP, Tony Pua. — Gambar failKUALA LUMPUR, 13 Dis — Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) seharusnya membuka bidaan terhadap spektrum 4G, dan bukannya terus memilih untuk memenuhkan poket sesebuah syarikat, kata ahli Parlimen pembangkang hari ini.


Ahli Parlimen DAP, Tony Pua menegaskan di sini bahawa pengatur sepatutnya mengemukakan bidaan spektrum 4G-LTE jalur lebar, daripada terus memberikan kepada hartawan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (gambar kanan).
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu juga turut menyindir Pengerusi SKMM Datuk Mohd Sharil Tarmizi kerana mendakwa pemberian 40MHz kepada syarikat Puncak, adalah untuk “memperkenalkan persaingan tambahan”, berkata penjelasan beliau mencabar logik seperti lapan pemain sedia ada dalam industri seharusnya mencukupi untuk menjana persekitaran yang sangat kompetitif.
“Mengikut piawaian antarabangsa, lapan pemain adalah lebih daripada mencukupi untuk menjana persekitaran yang sangat kompetitif.
“Kebanyakan negara-negara maju lain jauh lebih kurang daripada lapan pemain dalam industri, tetapi kekal sangat berdaya saing dan inovatif,” katanya dalam satu kenyataan di sini.
Pua berkata, kenyataan Sharil bermakna bahawa lapan pemain lain tiada dalam persaingan untuk menyediakan inovasi, dan berkata bahawa SKMM kemudian harus bertanggungjawab untuk membolehkan firma-firma untuk berpakat sulit.
“Di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia, SKMM adalah pihak berkuasa untuk menggalakkan persaingan antara pemain telekomunikasi,” katanya.
Menurut The Edge pada Selasa, Shahril mempertahankan tindakan SKMM memberikan saham terbesar 4G kelajuan tinggi atau Evolusi Jangka Panjang (LTE) spektrum jalur lebar ke Puncak Semangat, yang Pua kritik untuk “tiada trek rekod” di dalam bidang tersebut.
“Kami mahu memperkenalkan persaingan tambahan,” beliau telah menjelaskan.
“Lihatlah pasaran sekarang, jika kita meninggalkan lapan pemain mereka sendiri, di mana penyelesaian, aplikasi dan inovasi akan menjadi?”
SKMM telah mengumumkan minggu lalu bahawa lapan firma akan dibenarkan akses kepada jalur 2.6 GHz spektrum yang akan membolehkan mereka untuk menyediakan perkhidmatan 4G atau evolusi jangka panjang dengan kelajuan melebihi 100 Mbps.
Celcom Axiata Bhd, DiGi Telecommunications Sdn Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd, Packet One Networks (M) Sdn Bhd, REDtone Marketing Sdn Bhd, U Mobile Sdn Bhd dan YTL Communications Sdn Bhd masing-masing 20MHz jaga manakala Puncak Semangat, pemain baru, diberikan 40MHz.
“Walaupun kita semua bersaing dalam industri, cara di mana lesen dan kuota dianugerahkan mesti dipersoalkan,” kata Pua.
Beliau menegaskan bahawa pada masa lalu, beberapa syarikat diberikan lesen 3G dan WiMAX oleh SKMM telah gagal, mengukhkan penegasannya bahawa pengatur ttidak boleh “memilih” dengan andaian yang firma tersebut akan berjaya.
Pua berkata bahawa sebaliknya, peranan SKMM ialah untuk memudahkan persaingan, mencegah amalan monopoli dan memastikan kualiti perkhidmatan, sambil menambah bahawa ini mungkin telah dilaksanakan jika pengatur telah memilih untuk membida spektrum 4G.
“Keputusan SKMM terhadap lelongan bagi jalur lebar adalah bertentangan dengan amalan terbaik antarabangsa di mana kedua-dua negara maju dan membangun telah dibangkitkan pendapatan berharga untuk Kerajaan di samping menggalakkan telekomunikasi industri yang sangat kompetitif.
“UK, Jerman, Sweden dan juga Thailand mengadakan bidaan, menerima berbilion-bilion ringgit dalam hasil, manakala Singapura, Taiwan dan Brazil merancang bidaan mereka untuk tahun depan,” katanya.
Sharil, apabila mempertahankan keputusan SKMM terhadap memegang lelongan, telah berkata bahawa lelongan tersebut hanyalah yang terbaik apabila spektrum itu mudah dan kualiti spektrum tidak lagi menjadi masalah. “
Tetapi Pua berkata ianya tidak masuk akal, dan menunjukkan bahawa mana-mana firma yang komited yang percaya dalam keupayaan sendiri untuk muslihat persaingan akan menjadi lebih bersedia untuk mengambil bahagian dalam bidaan spektrum.
Beliau berkata bahawa sekiranya syarikat itu gagal, SKMM masih akan mempunyai kuasa untuk menarik balik sambil menyimpan hasil bidaan.
“Oleh itu dalam keadaan sedemikian, terdapat insentif yang lebih besar bagi pemain untuk bersaing dan berinovasi untuk memastikan perniagaan yang berjaya. Ini akan dimanfaatkan pengguna pada masa sama,” kata Pua.
Setiausaha publisiti kebangsaan DAP itu turut mengingatkan SKMM untuk mematuhi slogan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa “era kerajaan tahu yang terbaik telah tamat”, dan mengatakan pasaran harus dibenarkan untuk memainkan peranannya dalam menentukan pemenang dalam bidaan.
“Jika tidak, ia jelas menunjukkan bahawa SKMM lebih memperluaskan peranan pengawalseliaan untuk “memilih” pemain industri dengan membuat keputusan yang keuntungan syarikat untuk menggemukkan, dan mengabaikan kepentingan berjuta-juta pengguna telekomunikasi di Malaysia,” katanya lagi. —Reuters
 
sumber 

2 comments:

  1. ... Orang orang Melayu MESTI dan PATUT dibantu oleh kerajaan untuk berjaya dan mengecapi kekayaan dinegara ini. Halau sahaja sibangsat itu keluar dari sini kerana mempersoalkan kewajaran memberi kemudahan kepada orang orang Melayu...

    ReplyDelete
  2. org cina dengki bila org lain lebih kaya dari mereka,,kalau lah msia ni dapat kat mereka,agaknya org melayu akan jadi mcm singapura la.

    ReplyDelete