Sunday, October 27, 2013

COMANGO DAN IFC ADALAH SAMA..???

Melihat kepada tuntutan Comango ini, saya teringat tuntutan mereka yang melobi untuk penubuhan Suruhanjaya Antara Agama atau IFC sekitar tahun 2005-2006 dahulu. Antara tuntutan utama mereka ialah seperti:
1. mendesak Malaysia melaksanakan Artikel 18 United Nations Universal Declarations of Human Rights yang memperuntukkan "everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in publicor private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship and observance".
Terjemahan: "setiap individu berhak kepada kebebasan berfikir, kepercayaan dan agama; ini termasuk kebebasan untuk menukar agama atau kepercayaan itu, dan kebebasan, samada secara bersendirian atau bersesama samada secara persendirian atau secara terbuka.melaksanakan agama atau kepercayaan didalam bentuk pengajaran, amalan, penyembahan dan pematuhan".
Ini bermakna seseorang yang sedia-ada menganut agama Islam wajib diberi kebebasan menukar agama itu ke agama atau kepercaya lain.

Ringkasnya, seorang Islam itu wajib diberi kebebasan untuk murtad!

Apa maksud saya memberi perbandingan tuntutan Comango dan IFC ini?
Saya mahu membuktikan bahawa tuntutan mereka sama sahaja! Malah kalau dilihat mereka yang menganggotai IFC dan Comango, boleh dikatakan pihak yang sama sahaja. Malah individu yang terlibat pun ada yang sama sahaja.
Mereka kelihatan begitu kemaruk mahu memurtadkan orang Melayu beragama Islam; setelah gagal diperingkat negara, mereka kini melobi ke peringkat antarabangsa.
 

No comments:

Post a Comment