Tuesday, October 11, 2011

KERAJAAN BERKEBAJIKAN : KAKITANGAN AWAM DIBAYAR UNTUK BEKERJA...!!!!!

Jika berdasarkan kadar nisbah antara kakitangan kerajaan dengan populasi penduduk di negara-negara lain, iaitu setinggi 2% sahaja Sepatutnya MALAYSIA hanya perlu ada 650 ribu kakitangan awam sahaja!!!!! 

Menurut perangkaan Ketua Setiausaha Negara, Sidek Hassan pada Januari 2008, bilangan kakitangan kerajaan negara kita mencecah 1.2 juta orang. Dalam Bajet 2012 kakitangan awam dianggarkan berjumlah 1.3 juta orang!

Untuk negara kita yang mempunyai populasi 27 juta orang, jumlah kakitangan kerajaan sebegini telah mencakupi 4% daripadanya, atau bersamaan 10% daripada populasi pekerja (Malaysia mencatat populasi pekerja sejumlah 12 juta orang).

Sekarang tahun 2011 dan bermakna terdapat lebih 650 ribu lagi kakitangan awam sebenarnya DENGAN SENGAJA DIBELA OLEH KERAJAAN, DIBERI KERJA UNTUK DIBERI RINGGIT MALAYSIA. Tidak cukup baikkah KERAJAAN yang ada sekarang!!!!








Sila rujuk kadar nisbah antara kakitangan kerajaan dengan populasi negara di bawah:
Malaysia
4.68%

Thailand
2.06%
Korea
1.86%
Filipina
1.81%
Indonesia
1.79%
Laos
1.24%
Kemboja
1.18%
(Sumber: Organisation for Economic Co-operation and Development-OECD)

4 comments:

  1. sedih kakitangan kerajaan yang menyokong pembangkang ....dapat bonus katanya setengah bulan je....tak reti bersyukur.......

    ReplyDelete
  2. Ms Pearl...ya...langsung tidak tahu bersyukur!!!!

    ReplyDelete
  3. ..50% dari 1.3 juta kakitangan awam terdiri Melayu yg lupa diri dan goyang kaki..sambung lagi umur 60, yg dah jadi datuk tu boleh bawa kerusi malas kepejabat. Anak cucu yg baru keluar IPTA dan IPTS duduk dirumah kerana tidak ada kerja kosong untuk diisi kerana datuk masih kuat untuk tongkat pejabat.

    ReplyDelete
  4. Lebai Malang...wp tongkat pejabat tp masih tak sedar diri!!!!

    ReplyDelete