Tuesday, September 10, 2013

MAKCIK PENGAIL DAN RAKYAT 2 KUPANG

Selalu aku dok perati sepanjang jalan..ditepi sungai, parit..ramai dok gila mengail, siap ada yg bawa anak bini sekali..bawa bekal.. berkelah..!!! Gila yang terlampau sangat!!! Saja aku berhenti, saja nak sembang dengan sorang makcik pasai hobi buang masa depa tu...nak nasihatlah supaya buatlah kerja yg lebih berfaedah cari duit lebih..kan minyak dah naik 2 kupang..ramai dah orang yang mati kat FB..tu tak kira lagi beratus ribu yang jadi gila..depa pulak boleh dok relax tenangkan fikiran dok perati ikan lampam makan umpan sambil balut rokok daun...!!!
aku tanya..tengok relax sajaa.. makcik tak kisah ka harga minyak naik..makcik tu jawab..kalau menangis ayaq mata darah sekalipun.. harga minyak turun ka..???habih tu makcik tak kisahlah harga minyak naik..tak terasa ka kesan dia? Laa..ni makcik tengah dok kisahlah ni..aku tanya balik..dok kisah lagu mana..?? Ni..makcik dok mengail ni..!! Aku tanya dia balik..ooo..dok mengail..dapat ikan, lepaslah beda lauk no..dia jawab..dak aihh..makcik jual..laratka nak makan ikan lampam pagi, petang,siang malam..makcik jual sekilo RM5..aku tanya lagi... selalu dok dapat berapa kilo..?Makcik tu jawab..ikut rezekilah..ada hari dapat 5kg, ada hari dapat 8kg, kadang kadang dapat 10kg..kena ikan jenuh dapat lebih lagi...dalam kepala aku dok kali.. kalau 5kg RM25 , 8kg RM40, 10kg RM50...kalau lebih lagi..????dok layan lampam sambil isap rokok daun pun boleh dapat RM40-50..wow!!! Patut harga minyak naik, depa relax saja layan ikan lampam, depa tak layan berita ramai yang dok tension minyak naik, buat demonstrasi, tidoq atas jalan, nak bakar stesyen minyak petrol, maki sumpah seranah kerajaan, Najib sebab minyak naik 2 kupang..!!!
tiba tiba makcik tu kata lagi tapi makcik tak jual..aku tanya balik..laaa, kalau tak jual..makcik buat apa..???makcik tu jawab..makcik buat perkasam.. harga tolak sekilo RM25..aku terus kata kat makcik tu..esok saya cup tempat sebelah makcik boleh...???aku terus balik.. nak buat surat letak jawatan

No comments:

Post a Comment