Sunday, November 10, 2013

SISTEM PALING BODOH SEKALI (SPBS)

Wayang...!!!



Harap2 cerita di bawah membuka minda kita mengenali kerjaya seorang guru.....

Maafkan saya Abang.......
Kisah dilema seorang Guru Wanita antara Kerja..Suami... Keluarga....

Anak : Mama, adik lapar la...
Guru : Ehh... adik ni, td kan mama dh belikan KFC
Anak : Tapi mama... adik blom mkn pon lg....
Guru : Laa.. knp adik tak mkn.. mama belikan mkanan kegemaran adik tu...
Anak : Adik nak makan bersama mama.. dr td lg adik tunggu... tapi.. mama asyik dengan laptop jer ...
Guru : Mama tengah sibuk isi markah pelajar mama la sayang....
Anak : kalau macam tu adik nak jd pelajar mama lah.... ( ingin perhatian kasih sayang ibu )
Guru : Adik, waktu sekarang sistem tengah laju ni... adik ajak papa lah makan....
Anak : Papa kan keluar tadi.. belom balik pon lagi....
Guru : Oh lupa la... Alamak...!!! dah pukul 12.45 tgh malam.... Sayangnye nak tinggalkan kerja ni...

1 JAM KEMUDIAN...

Guru : Abang baru balik...... abang pegi mana...? selalu keluar balik lewat malam.. dula tak macam ni..
Suami : Awak pon dulu tak macam ni....
Guru : Apa abang cakap nie... Saye tak penah pon keluar rumah...
Suami : Memang awak tak keluar rumah.... tapi awak pon tak pernah wujud kat rumah...
Guru : Kenape ni bang.... saya tak faham...
Suami : Bila saya balik kerja.. awak ckp tak sempat masak balik lewat petang ada aktiviti kat sekolah..
saya mengadap TV awk buka buku latihan budak-budak... bila saya masuk tidur, awak pula
masuk “online”.. ..
Guru : Tapi saya terpaksa buat semua tu bang... Kat sekolah mana sempat.... banyak lg kerja lain yang
nak kena siapkan...
Suami : Saya tahu, tapi saya pon rimas tengok awk mcm ni setiap hari kat rumah... saya kesunyian... saya
tak nak marah awak bt kerja kat rumah... tapi... awk tak perlu pertikai jika saya keluar setiap
malam.
Guru : Saya TERPAKSA bang.... saya terpaksa AKUR dengan semua arahan....
Suami : Okey....!! Awak pon terpaksa akur lah jika saya cari teman untuk berbual diluar...
Guru : Tapi abang..... inikan sebahagian kerja saya... Saya terpaksa siapkan kat rumah....
Suami : Isteri kawan saya tak ada pon kerja sampai kat rumah.... Tengok isteri si Leman tu.. Setiap
petang boleh keluar berjalan dengan anak-anak, hujung minggu pon boleh cuti berehat kat
rumah.. tapi awak tidak... hujung minggu pon kena “attend” kursus... Baik awak kerja pejabat
mcm isteri Leman tu...
Guru : Maafkan saya abang..... saya akui kurang masa bersama abang dan anak-anak ( sambil menagis) tapi... kalau saya tak siapkan nnt saya akan mndapat susah... guru memang macam ni bang.... kat pejabat hanya memberi arahan... tapi kami yang laksanakan....

CERITA INI BERKESUDAHAN DENGAN PELBAGAI SITUASI.... SEMUA INI BERGANTUNG KEPADA ANDA DAN PASANGAN ANDA.......

Mgkinkah akn blku situasi sebegini?
Jom lihat senarai tugas guru 2014
1 E-Operasi
2 E-Pangkat
3 E-Prestasi
4 HRMIS
5 SPLG
6 E-Tukar
7 E-Profil
8 SPPBS
9 Psikometrik
10 E-SPTS
11 APDM
12 SPS
13 SAPS
14 SARANA IBU BAPA
15 Guru Penyayang
16 Mentor Mentee
17 Minda Sihat
18 L4
19 Konsep Kendiri
20 DWEN
21 VLEFrog
22 e-Nilam
23 zoom A
24 EMIS
25 SSDM
26 SSQS
27 NKRA - LINUS
28 e-kehadiran
29 IQ-PSS
30 PROTIM
31 1M1S
32 Myspata
33 E-mateks for spbt
34 E-bulk for spbt
35 Ujian komptensi ICT
36 SISTEM SKPK PRASEKOLAH
37 penandaan buku latihan, bla
38 gubal soalan ujian
39 penghasilan abm
40 persediaan buku rekod mengajar
41 penetapan etr / kpi setiap subjek
42 aktiviti persatuan
43 aktiviti sukan
44 aktiviti koakedemik
45 kajian tindakan
46 spsk (johor)
47 keceriaan kelas
48 latihan kebakaran dan kecemasan
49 kem motivasi
50 kemaskini fail kurikulum
51 program susu sekolah
52 program pemulihan pengayaan
53 peka/pafa
54 pelaporan guru bertugas harian
55 program sekolah selamat
56 pelaporan kantin
57 persiapan padang dan balapan
58 program akses kendiri
59 program pecutan upsr/pmr/spm
60 kelas tambahan cuti sekolah
61 projek hikmah
62 galeria sekolah
63 pengurusan stok dan rekod
64 pengurusan panitia
65 tidak termasuk tuntutan tugas yang diarahkan dari masa ke semasa seperti kurss, taklimat, bengkel, seminar, kolokium, simposium, dll

amacam... mmg hebat jadi cikgu kan3x ....dan tambah satu lagi utk guru-guru sc & math yg terbaru e-KBAT . Bersedia utk kursus on-line dan off line

3 comments:

  1. Kawan aku laki bini cikgu. 2 kali seminggu laki dia bolatampar. Malam senin dengan rabu. Kekadang anak bini dia ikut. Selain tu yang main majoriti cikgu. Ramai jugak yang bini dia cikgu jugak. Bila baca kesah ni. Jadi tak paham lak aku. Cikgu yang dalam cerite ni je ke yang sebok macam tu. Atau dia jenis yang 'sayangnye nak tinggalkan keje'.

    ReplyDelete
  2. Kalau kita menangguh2 tugas yg lazim dibuat maka "bertimbunlah " kerja.Bukankah guru biasa dgn "work smart"?

    Apapun memang kadangkala guru "dibebankan" dgn kerja2 yg sepatutnya dibuat oleh pihak Jabatan/Kementerian.Org Jabatan/Kementerian mana ada masa nak buat yg mereka sendiri tak nak buat.Maka dilonggoklah kerja2 kpd guru di sekolah.

    Kerja guru tak pernah siap.Selagi ada murid selagi itulah guru dgn amanahnya sentiasa bekerja adanya.Bersara kelak baru siap kerja.

    ReplyDelete
  3. agaknya isteri kawan en. syazamz73 cikgu sekolah tadika. hanya suami yang beristerikan cikgu sekolah menengah atau kebangsaan saja yang faham. pergilah buat soal selidik.

    ReplyDelete