Thursday, October 25, 2012

SIRI BERCAKAP DENGAN MAHFUZ : NAJIB PROPA LEBIH

Harakah : Najib dilihat cuba menggula-gulakan rakyat dengan ayat-ayat bombastik dalam setiap kali perjumpaan dengan rakyat. Adakah YB melihat isu ini sebagai suatu yang menggugat kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU yang akan datang?

YB Mahfuz : Semua kita tahu Najib tak pandai bercakap, setiap percakapan Najib adalah ayat tergantung tanpa ayat keterangan. Subjeknya entah di mana, predikat pula tak ketahuan langsung. Sebab itulah Najib lebih suka menggunakan ayat-ayat bombastik dengan harapan apabila dia menceritakan tentang kerjaya bomba, usaha-usaha menyelamat yang pernah dilakukan oleh pasukan bomba...masyarakat akan lupa kelemahan dia tak pandai bercakap.

Saya pula apabila bercakap atau menerangkan sesuatu isu, saya akan mempastikan ayat saya gramatis malah saya suka  memperincikan sesuatu isu sehinggalah rakyat faham apa yang cuba nak saya sampaikan. Itu penting agar rakyat memahami setiap dasar kerajaan Pakatan Rakyat kelak. Sebagai contoh, saya sebagai Naib Presiden PAS, di dalam satu program ceramah, pernah memperincikan kejadian bulu kemaluan wanita seorang cina yang dicukur secara curi. Saya mendapat maklum balas bahawa cerita saya tersebut telah menarik minat mereka yang mendengar ceramah saya itu. Itu barulah ucapan yang hebat dan saya harap pihak anda dapat siarkan ceramah saya itu sebagai rujukan rakan-rakan penceramah yang lain..









Harakah :  eeerrrkkk....

No comments:

Post a Comment