Sunday, December 8, 2013

SEJUJURNYA AKU NAMPAK BARISAN NASIONAL AKAN HABIS UMUR PADA 2018

Pada firasat  JKKKPKSS umur Barisan Nasional mungkin hanya mampu bertahan hingga tahun 2018 sahaja.Kenaikan harga barangan selepas PRU13 akibat kenaikan harga minyak diikuti kenaikan harga makanan yang berkait rapat dengan kenaikan harga gula dan tak lama lagi kenaikan harga barangan ekoran kenaikan tarif letrik pasti akan membebankan rakyat. Rata-rata rakyat bercakap mengenai kenaikan bil elektrik ekoran kenaikan tarif elektrik. Bukti isu kenaikan tarif letrik amat melekat di hati rakyat ialah apabila isu perlaksanaan hudud di Kelantan, penipuan Anwar Ibrahim mengenai 40 ribu pengundi hantu Bangladesh dan isu kenaikan gaji yang terlampau di Selangor tenggelam dan hilang dari ingatan rakyat sebegitu sahaja..!!!
 Sebaliknya di kedai-kedai kopi, di rumah kenduri, di stesyen bas dan teksi..di mana-mana rakyat berjumpa tak mengira latar belakang parti dan keturunan mahupun peringkat umur..lelaki mahupun perempuan..isu kenaikan tarif letrik amat menggusarkan hati mereka..!!!

Walaupun jika merujuk kepada jadual "wayang" yang dikeluarkan, pengguna semasa dengan bil semaksima RM77.00 tidak akan menerima kesan kenaikan tarif baru tersebut tetapi rakyat sudah menjangkakan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan  
(KPDNKK) tidak akan mampu mendepani kerakusan peniaga-peniaga Cina menaikkan harga barangan keperluan dengan alasan terpaksa menanggung beban kenaikan tarif elektrik.Seperti biasa menteri KPDNKK akan menyanyikan lagu rasmi Perayaan Sambutan Pesta Kenaikan Harga Barang bertajuk " Rakyat Jangan Beli Barang Yang Naik Harga".

Rakyat marhaen terutamanya  golongan yang membayar bil RM77.00 amat marah kerana merekalah golongan yang akan terkesan dengan kenaikan harga barangan akibat kenaikan tarif letrik tersebut walaupun mereka tetap membayar bil elektrik hanya RM77.00 sedangkan golongan yang membayar bil semasa RM357.80 kalaulah terpaksa membayar lebih RM1000 sekalipun mereka mampu kerana mereka adalah terdiri dari golongan kaya dan berada atau dalam kata lain duit mereka dah tak tahu nak dibuat apa..!!!



Kaum Cina yang majoriti peniaga dan menyediakan perkhidmatan boleh menyerap kenaikan tarif letrik dan kenaikan harga barangan dengan menaikkan caj servis yang disediakan dan harga barangan yang dijual dan orang Melayulah mangsa utama kenaikan semua yang tersebut. Malangnya masyarakat peniaga Cina adalah pengundi setia DAP dan akan tetap menjadi pengundi setia DAP dan parti-parti Hamba DAP seperti PAS dan PKR sampai bila-bila!!!

Orang Melayu pula bagaimana cara mereka nak menghadapi kenaikan tarif elektrik beserta pesta kenaikan harga barangan...???

Apa yang majoriti Melayu boleh bagi servis untuk tambah pendapatan..??? Apa yang majoriti Melayu boleh jual untuk tambah pendapatan..??? Majoriti orang Melayu bekerja makan gaji di sektor kerajaan, swasta dan perkilangan. Lebih malang lagi majoriti Melayu hanya bekerja di peringkat bawahan terutama di sektor swasta dan perkilangan. Jadi apakah instrumen yang akan membolehkan mereka menambahkan pendapatan bagi menampung kos kenaikan harga barangan seperti majoriti kaum Cina..???

Majoriti rakyat terutama orang Melayu tak akan kisah dengan isu perlaksanaan hudud di Kelantan. Mereka tidak kisah dengan penipuan 40 ribu pengundi hantu Bangladesh oleh Anwar Ibrahim. Malah mereka tidak hirau dengan kenaikan gaji yang terlampau ADUN, EXCO dan Menteri Besar Selangor. Mereka tidak akan kisah semua itu kerana tidak ada duit yang perlu mengalir keluar dari poket  mereka walau sehangat mana isu-isu tersebut dimainkan..!!!

Menteri..Timbalan Perdana Menteri..Perdana Menteri mungkin sambil tersenyum  boleh berkata kerajaan tidak ada pilihan lain..tarif terpaksa di naikkan demi menjaga perkembangan ekonomi negara...subsidi terpaksa di kurangkan bagi mengukuhkan nilai ringgit..harga barangan terpaksa dinaikkan ekoran peningkatan harga di pasaran dunia...tapi bila berlaku kenaikan tarif letrik diikuti dengan pesta kenaikan harga barangan keperluan yang akan menyaksikan duit simpanan yang tak seberapa pun terpaksa di belanjakan...bila mata ayah dan ibu terkebil-kebil memikirkan keperluan antara membeli susu anak dengan lampin anak..antara makan di kantin atau membawa bekal..antara ikan basah dengan ikan kering setiap bulan....hati mana yang boleh tahan..kalau fanatik UMNO yang bila  lengan di toreh keluar darah keris UMNO sekalipun..akan terdetik juga rasa marah kepada kerajaan Barisan Nasional bila anak menangis dahagakan susu tetapi susu semakin mahal, duit pula semakin susut ..lebih malang lagi majoriti orang Melayu ini adalah pengundi setia UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional...fikir-fikirkanlah

Kenaikan tarif utiliti dan harga minyak memang tidak dinafikan tidak dapat dielakkan tetapi perlukah harga barangan juga dinaikkan sewenang-wenangnya oleh peniaga cina yang tamak.  Peniaga Cina mengaut untung berlipat kaliganda bila mereka mengambil kesempatan menaikkan harga barangan dan servis tetapi taiknya kerajaan Barisan Nasional yang terpaksa hidu dan kalau ada kesempatan, cucilah...

Tak bolehkan Kerajaan Barisan Nasional bertegas dan mengambil tindakan terhadap peniaga Cina yang suka mengambil kesempatan ini. Tindakan menaikkan harga barangan sesuka hati ada satu pengkhianatan terhadap ekonomi negara. Kalau di negara China, pengkhianat negara hukumnya adalah di tembak hingga mati!!!

Tak beranikah kerajaan Barisan Nasional demi kepentingan majoriti rakyat, bertindak menghukum mati pengkhianat negara ini sebagai pengajaran atau kerajaan Barisan Nasional memang sedang menunggu hukuman mati dari rakyat pada PRU14 2018 nanti..!!!!

6 comments:

  1. Miskin ke orang Melayu ni. Pakai Astro bayar bulan2 boleh. Pakai Handphone canggih bayar bulan2 boleh, pakai tv - lcd/led size mak dato.. besar2. Bila sana naik sikit, sini naik sikit, kecoh, walhal, dah tahu tak mampu, siap pakai vios lagi, bayar bulan2 setengah mampus. Lepas tu salahkan kerajaan.. tuihh... Usaha lah lebih lagi, kalau tak suka pi la minta jadi warga negara Singapore ke, Indonesia ke, Thailand ke... Apakah jaminan yang kalau kerajaan pembangkang naik semua akan guarentee baik... tengok negeri yang pakatan takbir sudah le... boleh caya ke... Kelantan 22 tahun, Melayu sama melayu ditindas... apa taknye, gebang lebih, last2 merempat ke negeri lain cari rezeki, lepas tu balik, gah kata mereka hidup mewah... tuih.. Pulau Pinang.. melayu ramai dah merempat ke seberang tanah besar, tak tahan hidup di Pulau. Lu fikir lah sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan semua Melayu mampu pakai hp..ada astro..apatah lg nak pakai smart TV..ramai yg di kampung hidup susah..hidup secukup makan..bukan minta Malaysia di tadbir Pakatan Rakyat tapi kalau rakyat berasa susah..mereka akan tukar kepada PR...itu sahaja..pemimpin UMNO selagi ada kuasa..gunalah kuasa untuk bagi org Melayu senang...BN akan menang..Insyaallah..

      Delete
    2. Saya setuju dengan lu bro. Para bloggers BN yang dikasihi sekelian.... kalau anda adalah PM, adakah anda akan menaikkan harga baran sewenang wenangnya? Dalam teori dan praktikal micro dan macro ekonomi, kenaikan beberapa barang asas tidak dapat dielakkan... itupun bukan KENAIKAN tetapi PENGURANGAN subsidi.

      Saya setuju. Prinsip orang Melayu ni nak disuap sahaja, rata rata tidak punya jiwa kental dan tidak tahan dengan dugaan. Hiburan sahaja yang dititikberatkan. Tengok maharaja lawak, AF, lawak bodoh dll lagi... semuanya orang Melayu. Lagha dan suka bergelak ketawa, tanpa ada rasa ingin menaikkan taraf hidup masing-masing. Kenaikan harga barang, memang tidak dapat dielakkan. Tiada ada yang kekal static, sebab kita berniaga dalam dunia yang serba mencabar... saya harap para Bloggers pro BN menyokong kerajaan, tetapi tidak membabi buta. Kalau orang marah Rosmah, itu ada kebenarannya. Tetapi kalau harga barang, tiada satu orang pun PM di dunia ini nak rakyat dia sengkek dan susah... fikirlah...
      Sekadar pandangan....wassalam.

      Delete
    3. tak semua org melayu nak di suap..ada yg di lahirkan kurang dr segi fizikal dan mental..bila kita tengok org kampung kita..kita sedih sbb mereka tidak berupaya utk mengubah hidup mereka kalau dibantu sebaik mana sekalipun..bayangkan ada yg masih tak tahu guna mesin ATM..org mcmnilah yg memerlukan bantuan UMNO..ramai golongan macam ni..cuma mampu jadi kuli cina..ambil upah kerja2 kampung..pendapatan kais pagi mkn pg..tp mrk lah pejuang UMNO..merekalah yg panjat poko pasang bendera..bila digertak pembangkang merekalah di depan..tp mereka tidak tahu apa2 pasai ekonomi yg disebutkan PM..kalau harga brg naik..mereka kurangkan pembelian..kurang makan makanan berkhasiat..kesian anak2 mrk...otak tak berkembang..mustahil boleh jadi profesional apatah lg nak jadi ahli Parlimen, ADUN atau ketua bahagian..menentang kerajaan BN UMNO tidak sekali..begitu setia..tetapi pemimpin UMNO yg mrk perjuangkan gagal menselesakan hidup mereka..cukuplah dengan merendahkan harga barangan...sebagai contoh.mengapoa menjelang musim perayaan harga barangan naik melambung..sepatutnya banyak permintaan..semakin murah barangan tersebut..tapi menteri pun tahu peniaga cina ambik kesempatan..tetapi menteri tak buat apa2 pun untk bantu org kampung yg susah ni..mentri cuma bg nasihat jgn makan ayam kalau ayam mahal..tp rumah menteri kambing, rusa dan ayam tergolek di atas meja..tauke hantar kasi belanja maaaa....

      Delete
  2. Alwi Adam thought below:
    Beberapa poin tentang Kenaikan Tarif Elektrik. (WAJIB BACA dan seb
    arkan jika perlu)


    1) Kita semua tidak suka segala perkara yang naik. Harap maklum.


    2) Apakah punca kenaikan tarif elektrik?


    3) Yang pertama adalah beban kewangan kerajaan. Ia datang daripada hutang yang tinggi dan subsidi yang ditanggung untuk merendahkan harga barang/servis.


    4) Yang kedua adalah ekonomi dunia dan polisi kewangan Amerika Syarikat (US) yang akan menaikkan kadar interest dan tapering duit fiat.


    5) Apa yang berlaku di US sebenarnya sangat memberi kesan kepada negara membangun. Apabila US dan foreign investor menarik balik duit, bon dan pelaburan mereka di Malaysia, kita dapati matawang RM kita jatuh. Index pun jatuh. Jadi semua ini ada kaitan.


    6) Kerajaan sedang melakukan liberalisasi ekonomi untuk menyelamatkan ekonomi negara dek punca punca diatas. Kita boleh baca isu TPPA dan polisi ekonomi sekarang.


    7) Hasil liberalisasi ini akan memberi impak yang sangat besar kepada pemain tempatan apatah lagi bumiputra.


    8 ) Apa yang DS Najib cakap tentang negara boleh bankrup sebenarnya ada benarnya namun beliau tidak ada pilihan lain.


    9) Berbalik kepada isu liberalisasi ekonomi, selama ini dasar bagi muka kepada businessman bumiputra dan tempatan mungkin tidak dapat diteruskan lagi. Kerana ia "costly" dari segi ekonomi.


    10) Liberalisasi ekonomi juga tidak akan memanjakan rakyat dengan subsidi. Selama ini semua rakyat tidak kira sangat kaya, kaya, miskin dan sangat miskin semuanya terima subsidi.


    11) Selepas ini untuk kerajaan berjimat, subsidi hanya untuk yang benar-benar miskin dan berpendapatan rendah sahaja.


    12) Sebagai contoh, GST mengecualikan barang-barang asas. Namun barang yang tidak asas akan kena dan kenaikan harga akan berlaku. Dan untuk membantu yang berpendapatan rendah, BR1M diberikan. Soal apakah cukup atau tidak adalah soalan yang valid.


    13) Tarif elektrik akan naik. Yang banyak pakai elektrik pasti akan rasa kenaikannya. Sesiapa yang guna di bawah RM20 akan dapat rebat. Itulah subsidi terpilih. Sementara itu yang pakai bawah 300kwj iaitu lebih kurang bil RM80 kebawah sebulan tidak akan kena kenaikan.


    14) Pasti anda tanya siapa yang guna elektrik RM20 itu. Pastilah mereka yang rumah hanya ada beberapa lampu dan kipas. Pasti tiada aircond, 2-3 buah peti sejuk, hair dryer, water heater dan sebagainya. Iaitu orang yang hidup asas sahaja iaitu orang miskin. Yang tidak miskin tidak dapat rebat dan terpaksa menanggung kenaikan.


    15) Sememangnya dari dulu lagi rakyat kelas menengah ini yang teruk ditimpa beban. Nak kata miskin, tak miskin. Nak kata kaya, tak kaya. Cukai memang kena segenap sudut, kos hidup pun tinggi. Sekarang kerajaan pun dah nak lingkup, dia hanya mampu tolong orang yang miskin sahaja.


    16) Kalau saya ahli politik, saya mungkin boleh beri solusi berdemo atau yang lainnya. Namun saya hanya seorang Perunding Kewangan Peribadi dan juga usahawan, saya tidak mampu melainkan memberi solusi kewangan peribadi sahaja.


    17) Tahun 2014 mungkin bukan tahun yang sesuai untuk pelaburan dan kemewahan. Tahun 2016/2018 mungkin berlaku kemelesetan ekonomi sekali lagi. Kita lihat sejarah, tahun 1994 US menaikkan kadar interest, tahun 1998 ekonomi meleset. Tahun 2004 US naikkan kadar interest, tahun 2008 ekonomi meleset. Tahun 2014 naikkan kadar interest, tahun berapa pula ekonomi meleset?


    18) Jadi walau siapapun anda, hidup dengan berjimat cermat. Tingkatkan simpanan. Kurangkan perbelanjaan bermewah-mewah. Kurangkan kualiti barangan yang diguna. Hidup dibawah kadar mampu (Live below your means).


    19) Jika kita rakyat kelas menengah, sedarlah diri kita bukan kaya dan bukan miskin. Kita tidak dapat bermewah dan juga tidak ada orang mahu bantu kita. Kitalah yang kena bantu diri sendiri.


    20) Kepada yang ingin berdemo dan marah kerajaan, itu hak anda dan saya tidak mahu campur urusan anda. Saya cuma harap jangan marah saya dan paksa saya bersetuju dengan anda.


    - Alwi Adam, Perunding Kewangan EzazWealth -

    ReplyDelete
    Replies
    1. secara dasarnya saya bersetuju dgn Zamri A. Manan..kenaikan tarif utiliti memang tak dapat di elakkan. Tetapi apa yang ingin saya tekankan ialah tindakan dari pemimpin UMNO untuk mengekang peniaga Cina dari mengambil kesempatan menaikkan harga barangan yang langsug tidak berkaitan dan tidak munasabah...bantulah penyokong anda, orang Melayu di luar bandar..golongan yang paling tersepit kesan dari segala kenaikan..!!!

      Delete