Tuesday, August 16, 2011

LIM GUAN ENG ISYTIHAR MERCUN DIHARAMKAN SEMASA PERAYAAN CAP GOH MEH DAN AKTIVITI TARIAN SINGA !!!!

Ketua Menteri Pulau Pinang Tuan Lim Guan Eng telah mengisyhtiharkan mercun diharamkan semasa sambutan perayaan Cap Goh Meh dan aktiviti tarian singa  sebagai menghormat sensitiviti kaum lain akibat dari bunyi bising aktiviti kebudayaan kaum Cina tersebut!


Tuan Lim Guan Eng menegaskan langkah yang diambil beliau itu sebagai menghormati orang Melayu PAS yang sudah terlalu banyak bertolak ansur dengan DAP terutama dalam kes terbaru, larangan memperdengarkan bacaan al-Quran pada waktu subuh di masjid dan surau seluruh Pulau Pinang. Tuan Lim Guan Eng menambah, sedangkan orang Melayu Pulau Pinang boleh mengorbankan tradisi yang telah berlangsung sejak sekian lama, takkanlah masyarakat Cina tidak boleh melakukan perkara yang sama demi kehamornian kaum di negeri itu.

Tuan Lim Guang Eng sendiri mengakui bunyi bising mercun tersebut boleh menganggu  produktiviti kerana tidur terjejas akibat bunyi bising mercun pada malam perayaan Cap Goh Meh. Silap-silap itu sakit jantung punya olang pun boleh mati oooooo...terkejut dengar itu bunyi melecun!!!!ha..ha...ha...kata Tuan Lim Guan Eng sambil menepuk-nepuk kepala Tuan Guru Nik Aziz!!!

2 comments: