Thursday, August 25, 2011

RAYA DAN BALIK KAMPUNG : RAKYAT PERLU BERSYUKUR

Musim balik kampung tiba lagi sempena sambutan Aidilfitri tahun ini. Cerita yang tak akan tak termasuk dalam semua berita TV ialah kesesakan jalan terutama lebuhraya. Walaupun lebuhraya sesak sampai ada yang marah-marah sebab katanya nama saja lebuhraya, kena bayar tol lagi tetapi tetap jam macam macam time balik pejabat, tetapi sekurang-kurangnya nasib baiklah ada juga lebuhraya ....dapatlah jugak sampai ke kampung walaupun terperangkap dalam kesesakan lautan kenderaan di lebuhraya!!!!


Tapi bayangkanlah kalau Tun Mahathir takut untuk membuat keputusan membina lebuhraya...takut dikritik dan didemonstrasi oleh pembangkang.....tak dapat nak dibayangkan dari segi korban jalanraya....mau cecah ribu orang mati kemalangan setiap kali musim perayaan.
Tapi yang paling penting sekali ialah kalau tak ada lebuhraya....cuma guna jalan biasa....berapa hari nak sampai rumah kalau balik kampung setiap kali musim perayaan!!!!

Jawabnya tak balik kampung berayalah...tapi yang tinggal di KL tetap bernasib baik...banyak rumah terbuka yang boleh dikunjungi...terutama rumah terbuka pemimpin-pemimpin politik!!!!

Tapi jangan silap kunjung rumah terbuka....!!!!Bimbang akan keselamatan anak teruna anda yang mungkin tiba-tiba sahaja murung selepas makan karipap......dan tuan rumah pula tiba-tiba memberi alasan....
1. tiada bukti bahawa saya cuba untuk menutup pintu dari dalam
2. dia ada peluang untuk meninggalkan bilik duduk. tetapi “Dia tidak berbuat demikian jelas menunjukkan dia mempunyai segala peluang untuk keluar (dari bilik), tetapi dia tidak melakukannya,

2 comments:

  1. Amboi Tuan:-)
    Dari lebuhraya terus ke bicara mahkamah.

    Zaman dulu kalu dari KL balik ASetaq, hari biasa 11 jam. Raya mau 13 jam.
    Kalu pi London pun dah sampai,tapi ASetaq tak sampai lagi.

    Sekarang KL-AS, makan masa 5jam.
    Raya Puasa, Raya China mau 8 ke 10 jam.

    Ni semua salah Ayahanda Che Det,
    pasai apa buat 4 lane sahaja. Patut buat 8 lane.

    Kalau buat 12 lane lagi baik. Boleh landing light-aircraft bila balik raya.

    Parking kapaiterbang atas lebuhraya, kemudian keta proton buruk mai ambik...
    Kelasss gituuu..

    Ini cita-cita Tok Det yang semua orang tak tau.

    Sebab tu dia dulu2 dok kalut bawa balik kilang kapaiterbang dari Australia ke Mesia.

    ReplyDelete
  2. tn Hhalem....kepala otak tok det ni tiada tandingannya!!!!kembaq kepala anwar+hadi+niki aziz+lim kit siang+karpal singh pun tak boleh lwn kepala tok det!!!

    ReplyDelete