Thursday, February 13, 2014

TAIB MAHMUD DAH TUNAI JANJI..ANWAR IBRAHIM BILA LAGI..???

Tan Sri Abdul Taib Mahmud dahpun meletak jawatan sebagai Ketua Menteri Sarawak sebagai menunaikan janjinya. Anwar Ibrahim bila lagi..???



Adenan Ketua Menteri Sarawak


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama Abdul Taib Mahmud (kanan) ketika menghadiri perjumpaan khas bersama presiden parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak di Kuching, Sarawak, malam tadi. - BERNAMA
KUCHING 12 Feb. - Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini menyerahkan surat peletakan jawatan sebagai Ketua Menteri Sarawak dan mengumumkan Menteri di Pejabat Ketua Menteri (Tugas-tugas Khas), Tan Sri Adenan Satem sebagai penggantinya.
Pemilihan Adenan, 70, yang juga Ketua Penerangan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) diumumkan oleh Abdul Taib dalam sidang akhbar selepas menghadap dan mendapat perkenan Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng di Astana Negeri di sini.
Abdul Taib berkata, Adenan akan mengangkat sumpah jawatan pada 28 Februari ini dan memulakan tugas pada 1 Mac.
"Beliau (Yang Dipertua Negeri) tiada bantahan dan saya gembira sebab semuanya berjalan lancar. Rakan saya (pemimpin parti komponen Barisan Nasional) juga faham alasan saya mahu meletak jawatan dan mereka sangat gembira. Semuanya akan berjalan lancar sebab banyak perkara dibuat secara bersama sebelum ini," katanya.
Yang turut hadir dalam sidang akhbar tersebut ialah Timbalan Ketua Menteri merangkap Timbalan Presiden PBB, Tan Sri Alfred Jabu Numpang; Menteri Kewangan II negeri, Datuk Seri Wong Soon Koh dan Menteri Pembangunan Sosial negeri merangkap Presiden Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP), Tan Sri William Mawan Ikom.
Mengenai kedudukan beliau sebagai Yang Dipertua Negeri bagi menggantikan Tun Abang Muhammad Salahuddin yang akan tamat tempoh perkhidmatan pada 28 Februari ini, Abdul Taib berkata, beliau menyerahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membuat pelantikan selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah.
Abdul Taib yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balingian berkata, pilihan raya kecil di kawasan itu akan diadakan jika beliau dilantik Yang Dipertua Negeri Sarawak.
Terdahulu Abdul Taib yang tiba di Astana Negeri pada pukul 2.50 petang menghadap Yang Dipertua Negeri Sarawak pada pukul 3.25 hingga pukul 3.56 petang.
Mengulas lanjut peletakan jawatannya, Abdul Taib berkata, beliau yakin tindakannya itu tidak menjejaskan perpaduan dalam Barisan Nasional (BN) Sarawak kerana parti dianggotai oleh ahli berbilang kaum itu sudah menjalin kerjasama sejak sedekad lalu.
Ditanya tentang pemilihan Adenan sebagai pengganti, beliau berkata, pemimpin itu memenuhi syarat dikehendakinya antara tiga calon yang disenaraikan sebelum ini.
"Saya juga melihat beliau mampu mengekalkan semangat berpasukan yang telah ada dalam PBB dan parti komponen BN sejak beberapa tahun lalu.
"Saya yakin Tan Sri (Adenan) dan pasukan lama (pemimpin BN Sarawak sedia ada) mampu mengekalkan momentum untuk meneruskan pembangunan bagi negeri ini pada masa akan datang," ujarnya.
Abdul Taib berkata, beliau tidak berasa sedih mahu melepaskan jawatan kerana memilih berbuat demikian ketika negeri ini berada dalam keadaan baik tetapi akan merindui rutin harian iaitu bekerja dalam tekanan.
"Saya boleh bagi tahu anda (saya tidak sedih) sebab saya meninggalkan negeri ini dalam keadaan baik, pengalaman baik. Saya saya tidak was-was kerana mereka (Adenan bersama barisan Kabinet) akan lakukan terbaik tanpa saya mulai sekarang," katanya.

2 comments:

  1. Assalam Bro

    Nanti statement Anwar... Saya tak pernah cakap saya nak berhenti berpolitik, saya tak ingat saya ada cakap macam tu... INI mesti akhbar UMNO dah spin... You tanya lagi I saman... Takan dia mengaku punya... nak jadi pensyarah konon... mabuk ke apa???

    ReplyDelete