Tuesday, December 19, 2017

SEMUA TAHUN MAHATHIR BERGADUH DENGAN SEMUA MAKHLUK ALLAH KECUALI HAIWAN

Pembangkang Sudah Kehabisan Modal, Tuduh IMF Pula Sebagai Makan Dedak

Bila minyak tidak naik, Datuk Seri Najib dapat pula pengiktirafan dari Bahrain dan kedudukan ekonomi negara makin kukuh, maka habislah modal pembangkang.

Arab Saudi perkenalkan The Citizen Account’ yang menyerupai Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). Jokowi memperkenalkan Kad dikenali sebagai Kartu Keluarga Sejahtera dan Kartu Indonesia Sehat itu menyerupai konsep Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) pada Januari 2014.

Selepas Indonesia melaksanakannya, kerajaan Thailand pula meniru kaedah yang dilakukan oleh Malaysia ini pada 10 Disember 2016. Arab Saudi, Indonesia dan Thailand telah meniru BR1M yang dibuat oleh Malaysia.

Maka tidak salah Moody's, Bloomberg, The Economist, Bank Dunia dan IMF memuji dan memberikan penarafan yang baik pada cara pengurusan ekonomi yang dibuat Datuk Seri Najib.

Pembangkang Pakatan Harapan (PH) yang sudah lama kehabisan sumber untuk menghentam kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membuat satu lagi tuduhan tidak berasas apabila menyatakan laporan unjuran kewangan oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) adalah berat sebelah dan memihak kepada Malaysia.

Tuduhan pembangkang ini melalui Ahli Parlimen PKR-Kelana Jaya, Wong Chen memperlihatkan seakan-akan PKR menuduh badan dunia itu makan dedak untuk membuat laporan yang baik berkaitan Malaysia.

Beliau kononnya mencabar IMF untuk mencadangkan modul ekonomi yang dilaksanakan oleh Najib kepada negara lain supaya dijadikan contoh tapi menurut Wong, IMF sudah pasti tidak akan berbuat demikian. Dalam laporan berkenaan, pertumbuhan KDNK Malaysia diunjurkan oleh IMF pada 5.5 dan 6 peratus pada 2017 dan 5 peratus dan 5.5 peratus pada tahun 2018.

Menurutnya, IMF mengenepikan etika profesionalisme dan gagal menerbitkan laporan yang komprehensif.

Bagaimanakan Malaysia sebuah negara yang kecil dan membangun boleh mempengaruhi IMF iaitu sebuah organisasi antarabagsa yang menyelia sistem kewangan dunia dengan mengiku polisi makroekonomi negara anggota, terutama yang memberi kesan kepada kadar pertukaran asing dan imbangan pembayaran.

Lebih dari itu, IMF juga memberi bantuan kewangan dan teknikal kepada negara anggota yang menjadikan organisasi ini sebagai peminjam antarabangsa terakhir dan ia beribu pejabat di Washington DC, Amerika Syarikat.

Dengan rizab Malaysia yang kecil mana mungkin boleh beri dedak kepada IMF sehingga mempengaruhi mereka menulis laporan memihak kepada Malaysia.

Dua hari lepas, IMF menyatakan bahawa Malaysia sedang menuju ke arah yang betul dalam Laporan IMF berkenaan unjuran pertumbuhan KDNK sebenar negara pada 2017.

Najib yang juga Menteri Kewangan, merujuk kepada laporan IMF baru- baru ini yang menyatakan bahawa pertumbuhan KDNK sebenar Malaysia meningkat, didorong oleh permintaan domestik dan eksport yang teguh.

IMF menyatakan bahawa agenda pembaharuan struktur komprehensif pihak berkuasa, yang dibentangkan dalam Rancangan Malaysia ke-11, yang memberi tumpuan terhadap usaha menambah produktiviti dan hasil pasaran tenaga kerja, akan membantu meningkatkan pertumbuhan jangka sederhana dan meningkatkan taraf hidup.

Pasukan IMF, yang diketuai oleh Nada Choueiri, melawat Kuala Lumpur dan Putrajaya dari 28 Nov hingga 8 Dis 2017 untuk mengadakan perbincangan bagi Rundingan Artikel IV 2018 dengan Malaysia.

Dalam satu kenyataan selepas akhir lawatan itu, Choueiri menyatakan ekonomi Malaysia telah menunjukkan daya tahan pada tahun-tahun kebelakangan ini dan terus berjalan dengan lancar.

Apa yang didakwa oleh PKR semuanya tidak berasas dan tidak ada bukti kerana PKR memang gemar melakukan perkara itu. Kali ini ia dilakukan oleh Wong iaitu Ketua Biro Perdagangan dan Pelaburan PKR. Selalunya, hal-hal ekonomi, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang buat tuduhan dan dakwaan.

Tuduhan Rafizi ke atas syarikat Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC). Begitu pantas cerita bohong Rafizi dapat dipatahkan oleg Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Samad.

“Laporan berita itu menyatakan pemilikan semasa Hotel Grand Plaza Kensington dimiliki syarikat yang didaftarkan di British Virgin Islands (BVI) yang dinamakan FIC London Hotel (Private) Limited.

“Hakikatnya tarikh 13 Oktober yang dipetik Rafizi adalah tarikh salinan diakui sah (CTC) menyatakan dua aset di London itu masih dimiliki FIC.

“Ini (dakwaan Rafizi) adalah maklumat palsu berasaskan berita tak tepat. Sebagai pakar, dia perlu menentukan maklumat itu betul, tetapi dia silap rujuk tarikh salinan saham syarikat.

“Kalau kita profesional dan pakar percukaian, kena semak semua perkara sebelum membuat andaian,” katanya menghentam Rafizi.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) yang buat-buat tidak tahu pada kerugian RM31 bilion ketika jadi Perdana Menteri kerana skandal dagangan mata wang asing (Forex) dalam inkuiri Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) lebih keji apabila cuba menafikan bukti kukuh dari IMF yang buat laporan benar berdasarkan fakta dan statistik sebenar berkaitan pembangunan negara.

Apabila sudah kehabisan modal, masih mahu buat fitnah dan tuduhan palsu, PKR dan PH boleh bersiap sedia untuk bungkus dan tutup kedai selepas kalah teruk pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti. Rakyat sudah muak dengan cerita persepsi dan fitnah yang berlebih lebihan yang dibuat pembangkang.

Tulisan :
Beruang Biru
BB702, Isnin
18 Disember 2017

No comments:

Post a Comment