Tuesday, December 12, 2017

NAJIB DALAM DUNIA ISLAM

Baitulmaqdis: Peranan Malaysia Penting Di Kalangan Negara Islam

Esok (13 Disember 2017), Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan berangkat ke Istanbul, Turki bagi menghadiri sidang Kemuncak Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) bagi membincangkan kesan pengiktirafan Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel oleh Amerika Syarikat (AS).

Sidang Kemuncak Luar Biasa yang berlangsung di Lutfi Kirdar Congress Centre itu akan dirasmikan oleh Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan selaku pengerusi Sidang Kemuncak Islam dan Sesi Luar Biasa Persidangan Islam.

Menariknya, Erdogan sendiri yang mengundang Perdana Menteri ke persidangan berkenaan kerana katanya, suara Malaysia adalah penting.

Memang tiada sesiapa pun yang boleh menafikan bahawa Malaysia merupakan pejuang utama rakyat Palestin dan ketegasan itu diulangi oleh Najib semasa Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2017 yang diadakan minggu lepas.

Dalam perhimpunan itu, Najib yang juga Presiden UMNO memberitahu beliau tidak dapat menerima masyarakat Islam ditindas dalam apa jua situasi dan tidak akan membiarkan Baitulmaqdis, tanah ketiga paling suci bagi umat Islam, dicerobohi.

Ketegasan Malaysia ini bukan ditunjukkan selepas timbulnya isu pengiktirafan Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel baru-baru ini sahaja, sebaliknya Malaysia telah lama berjuang untuk Palestin di pentas dunia.

Pada 2016, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNSC) telah meluluskan resolusi menentang penempatan haram Israel di Palestin dan ia adalah hasil suara Malaysia bersama tiga lagi negara iaitu  New Zealand, Senegal dan Venezuela.

Negara-negara ini setuju campur tangan dan membentangkan draf resolusi menuntut Israel menghentikan penempatan haram Israel itu.

Malah pada 2013, Perdana Menteri telah menjejakkan kaki ke Gaza bagi menzahirkan sokongan kepada rakyat Palestin.

“Tiada cara yang lebih baik... ini cara terbaik untuk menjejak kaki ke Gaza bagi menzahirkan sokongan kami kepada rakyat Palestin," katanya ketika berucap di pertemuan dengan menteri Kabinet Palestin di Bandaraya Gaza pada 2013.

Najib juga mencatat sejarah sebagai perdana menteri Malaysia yang pertama menjejak kaki di bumi Palestin lawatan beliau merupakan julung kali dilakukan oleh seorang Perdana Menteri asing yang bukan dari negara Arab ke Gaza. 

Itu bezanya Najib dengan pembangkang. Jika anda ingat pada 2012, Anwar Ibrahim yang ketika itu merupakan Ketua Pembangkang telah mengeluarkan kenyataan kepada The Wall Street Journal (WSJ) yang menyokong segala usaha bagi melindungi keselamatan negara Israel.

Wawancara dengan WSJ itu dibuat pada 26 Januari 2012 yang berbunyi: “I support all efforts to protect the security of the state of Israel," kata Anwar Ibrahim

Terjemahan: "Saya menyokong segala usaha bagi melindungi keselamatan negara Israel." kata Anwar Ibrahim. Balik ke Malaysia, Anwar nafi dia cakap begitu. Sampai ke sudah, Anwar tidak pula menyaman WSJ dalam isu ini. Bermakna memang betullah apa yang Anwar cakap dan ucapkan itu.

Begitu juga dengan DAP, yang didakwa telah ditawarkan dana pilihan raya umum ke-13 sebanyak AS$300 juta (RM1.2 billion)  oleh Israel, dan sebuah pangkalan tentera Israel akan diwujudkan di Port Dickson sebagai balasan jika DAP berjaya menguasai Putrajaya.

Dakwaan itu dibuat bekas Pegawai Khas Lim Kit Siang, Mohamad Razali Abdul Rahman yang mendedahkan pembiayaan Israel itu beberapa tahun lepas. Ia kemudiannya diulangi oleh Pengarah Penyelidikan Pas Pusat Dr Mohd Zuhdi Marzuki pada 2016. 

Sampai ke hari ini, DAP masih lagi bersikap bisu tentang dana Israel ini. Sama bisunya dalam isu Zaid Ibrahim bertindak biadap terhadap Sultan Selangor. Sama juga bisu bila bekas ADUN DAP dedahkan niat Kit Siang hendak jadi Perdana Menteri Malaysia. DAP mana mahu menjawab. Semua isu ini mereka jadi bisu sahaja.

Malaysia memainkan peranan penting dalam pejuangan Palestin sejak dahulu lagi. Bila Datuk Seri Najib ke Gaza pada tahun 2013, pihak zionis mula marah. Malah ada pihak zionis sudah mendoakan agar dalam PRU13 yang lepas, pihak DAP dan pembangkang menang di negara ini.

Lihat pautan video ini :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1749594302016993&id=1455416204768139

Apakah benar pembangkang di Malaysia ini ada hubungan yang kuat dengan pihak Israel ? DAP juga masih membisu dalam isu Jerusalem ini. Tidak seperti Barisan Nasional yang terlebih dahulu ke hadapan membela nasib rakyat di Palestin.

Ini beza antara pembangkang dan Najib yang sanggup menunda lawatannya ke Singapura untuk bertemu rakan sejawatnya, Lee Hsien Loong pada tarikh berkenaan semata-mata mahu ke Turki membela nasib Palestin.

Jadi tolong jangan anggap Najib memperlekehkan isu Palestin hanya disebabkan hubungan baik beliau dengan Presiden Donald Trump.

Peranan Malaysia amat penting di kalangan negara Islam. Dalam isu Rohingya, peranan Malaysia diiktiraf. Dalam isu Palestin juga, dunia Islam mahu Malaysia memainkan peranan besar untuk bersama sama menyelesaikan konflik di Timur Tengah itu.

 
Tulisan :
Beruang Biru
BB694, Selasa
12 Disember 2017

No comments:

Post a Comment