Thursday, December 28, 2017

BOBOI, BERSATU DAN KFA

ECK DAN BOLA SEPAK KEDAH..KOLONIALISM atau MENGANGKAT ASPIRASI?

1.Lojik macai pembangkang apabila disebut urusan bola Kedah apa jua yang berlaku adalah salah Presiden KFA.

2. Penolakan D Herbs selaku penaja satu ketika dahulu dek kerana syarat tidak masuk akal dikatakan kelemahan pengurusan Presiden KFA yang menolak tuah.

3. Kini tatkala ECK sebuah syarikat pemaju hartatanah yang dikenali ramai menaja pasukan Kedah maka ditohmah pula bahawa Presiden KFA menyerah tanah milik negeri dengan percuma.

4. Macai pembangkang atau pihak berkenaan perlu faham.
A. Penajaan adalah bertujuan mengangkat imej syarikat.
B. Penajaan adalah tentang strategi pemasaran syarikat apatah lagi jika sesebuah syarikat dapat bekerjasama dengan tim hebat seperti Lang Merah.
C. Penajaan juga adalah sebahagian dari agihan peruntukkan syarikat bagi melaksanakan CSR.
D. Penajaan juga membolehkan sesebuah entiti syarikat mengurangkan bayaran cukai korporat kepada kerajaan.

5. Logik macai berkenaan syarat penajaan ECK ditukarganti dengan pemberian tanah milik negeri juga jelas tersasar. PRESIDEN KFA dan barisan pengurusan termasuk ahli majlis KFA tiada kuasa meluluskan tanah milik kerajaan walau seincipun tanah pada mana mana penaja.

6. Urusan tanah perlu melalui prosedur yang rumit dan rigid termasuk penelitian oleh Majlis Tanah Negeri, Mesyuarat EXCO dan pelbagai lapisan birokrasi yang lain.

7. Sepertimana syarikat pemaju hartatanah yang lain ECK juga harus membida untuk mendapatkan apa jua projek awam di negeri ini dan dinegeri lain.

8. Malah semasa ECK mula menaja pasukan Kedah dipertengahan musim, pernah syarikat berkenaan membida sebuah projek pembangunan berasaskan utiliti di Kedah namun dalam senarai akhir gagal untuk membida projek berkenaan.

9. Ini adalah rencah biasa dalam perniagaan. Lantas jika tuduhan melulu dihamburkan pada ECK dan Presiden KFA berhubung perihal penajaan ini maka barangkali di satu masa nanti jika ada syarikat antarabangsa tersohor mahu menaja Kedah, maka sudah pastilah syarikat berkenaan akan berfikir dua kali sebelum mahu terlibat dalam kancah bola sepak Kedah.

10. Tuduhan melampau dan melulu samalah sepertimana lojik bahawa jika syarikat Samsung menaja Real Madrid dan Chelsea maka secara automatik syarikat berkenaan akan beroleh tanah dan pelbagai anugerah projek di Sepanyol dan United Kingdom.

11. Sudah sampai masanya macai pembangkang, segelintir penyokong yang menjadi alat orang tertentu berlapang dada dan meraikan kesungguhan Puan Sri Giney Chew dan ECK yang komited dan mahu ikutserta dalam menjayakan misi pembangunan bola sepak negeri.

12Kejayaannya mengusahakan hasrat peminat membawa Ramon Marcote dengan persetujuan Presiden KFA dan komitmen ECK menjadi rakan strategik KFA demi menjulang aspirasi peminat bola tempatan jikapun tidak dihulurkan ucapan terima kasih, maka tidak perlulah ditohmah dengan tuduhan jijik yang menjatuhkan imej ECK.

13. Pembangkang bisa berkata apa sahaja kerana mereka tiada punya tanggungjawab terhadap kesinambungan dan kelestarian pasukan bolasepak Kedah, KFA mahupun sebagai sebuah kerajaan. BAHKAN sebenarnya mereka jugak tidak sekali sekali ada raja tanggungjawab pada Rakyat dan peminat hijau kuning. Selagi bole disensasikan dari sudut sudut negatif dan buruk mereka akan terus lakukan DEMI TERUS MEMPOLITIKAN BOLASEPAK KEDAH dan memburukan pengurusan KFA dan Kerajaan sedia ada. 

14. Untuk makluman, bajet KFA 2017 adalah sebanyak 27juta. namum diakhir musim, dek 'good management' pengurusan kewangan,  KFA berjaya menjimatkan 2 juta dari bajet yang diluluskan malah telah merebut 9 Anugerah tertinggi bolasepak Negara.  Tahniah KFA!! . Malah, selepas selesai kongres KFA baru baru ini. Bajet KFA 2018 telah meluluskan bajet berjumlah RM30j untuk musim ini.

15.Oleh yang demikian, Saya cabar macai  pembangkang jika mereka mempunyai solusi mahupun penaja lain yang mungkin tiada berkepentingan contohnya OPCOM,SAPURA Kencana Petroleum, PETRON mahupun ST. MIGUEL dan kroni kroni mereka yang sangat pandai berniaga dan kini berada di mahkota kekayaan sila kemukakan permohonan pada KFA untuk 'bersedekah' pada keperluan tuntutan kewangan KFA dan tim Lang Merah kesayangan 2juta rakyat Kedah.

#KOLONIALISMVSASPIRASI
#KFAaspirasiRakyat
#lenayangberkualiti.
#bilashahabudinberbicara

2 comments: