Friday, December 1, 2017

HUJAN BABI DI NEGERI SENDIRI

Azmin Tidak Peduli Rakyat Selangor, Sibuk Jelajah Negeri Lain

Angan-angan Azmin Ali hendak jadi Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri di negara ini nampaknya semakin terserlah. Azmin kini sibuk jelajah negeri lain untuk cari populariti dari memikir masalah rakyat di negeri sendiri.

Azmin menunjuk-nunjuk di Twitter lawatannya ke negeri Johor di Batu Pahat dan Pasir Gudang. Fokus Azmin sudah hilang. Sudah mula berangan katanya untuk menjadi Presiden PKR menggantikan Wan Azizah dalam pemilihan PKR yang akan datang. Habis diangkut semua penyokongnya untuk turut sama.

Dr Afif dari Pulau Pinang pun datang sama untuk beri sokongan kepada Azmin. Tinggal sudah Pulau Pinang kerana mahu menjilat Azmin Ali selepas merasa peluangnya menjadi timbalan kepada Guan Eng tertutup bila hadirnya Saifuddin Nasuiton.

Dalam lawatan itu juga, Azmin sudah mula berjumpa dan membina rangkaian untuk menjadi Presiden PKR.  Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa itu nampak mahu lari dari isu rakyat di Sungai Yu yang sedang hangat dibualkan di Selangor.

Kampung Sungai Yu itu yang terletak di daerah Permatang kini terpalit dengan skandal pengagihan tanah yang tidak telus dek salah guna kuasa serta penyelewengan. Kata ADUN Permatang, Datuk Sulaiman Razak, ada kawasan seluas 14.4 hektar telah disediakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk menempatkan rakyat miskin khususnya masyarakat India.

Namun selepas tahun 2008, di bawah kerajaan PKR, rakyat sudah hilang hak tersebut. Ada beberapa perkara mencurigakan iaitu ada 175 penerima yang baru di tanah tersebut. 18 dari 172 penerima itu nombor kad pengenalannya tiada  dalam rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Apakah 18 orang itu menggunakan kad pengenalan palsu?

Siapa sebenarnya yang Azmin angkut ini? Orang daripada planet mana? Ada kad pengenalan palsu pula. Apakah 175 orang ini adalah pengundi hantu yang Azmin import dari luar kawasan? Ini kerana, Sungai Yu terletak dalam parlimen Kuala Selangor yang dimenangi oleh Barisan Nasional dengan hanya 460 undi sahaja.

Selain itu, hampir 70 peratus penerima tidak ada kaitan langsung dengan Sungai Yu dan hanya ada 61 orang sahaja dari DUN Permatang dan tujuh dari DUN Sungai Burung, dan selebihnya adalah orang luar.Lebih teruk daripada itu, ada pemimpin PKR dipercayai terbabit dalam membolot tanah di Sungai Yu ini.

 “Dia juga merupakan salah seorang pemimpin PKR yang terlibat dalam Jawatankuasa Pemilih yang dilantik oleh kerajaan negeri untuk memilih siapa yang layak menerima tanah itu,” kata seorang penduduk Sungai Yu, B. Vakran kepada Utusan Malaysia.

Difahamkan, pemimpin PKR terbabit membolot empat lot tanah iaitu menggunakan nama sendiri, adik-beradik dan ayah­nya. Macam mana boleh jadi begini? Ini sudah jelas kes penyalahgunaan kuasa.  Di Pulau Pinang, Guan Eng gadai tanah. Di Selangor, Azmin beri tanah pada pemimpin PKR sahaja.

Bukan sahaja isu di Sungai Yu, Azmin juga nampaknya hendak lari dari saman yang difailkan oleh Puncak Niaga Holdings Berhad (PNHB) lima hari lepas yang berjumlah RM14 bilion terhadap Kerajaan Negeri Selangor, Menteri Besar, Azmin atas dakwaan menyalahgunakan kuasa dalam melaksanakan rancangan pengstrukturan semula industri air di negeri itu. 

Ia adalah kes saman dengan jumlah tuntutan ganti rugi tertinggi pernah difailkan oleh syarikat swasta dalam sejarah ke atas sebuah kerajaan negeri di negara ini. Jumlah saman itu sendiri jauh melebihi dari rizab negeri Selangor tahun ini yang bernilai hanya RM3.18 bilion. Jumlah saman RM14 billion. Negeri Selangor bakal bankrap kerana saman ini.

Azmin lari dari semua masalah. Terbaru penyokong Red Giants sudah mula marah kerana pasukan bola sepak Gergasi Merah tidak boleh lagi beraksi di Stadium Shah Alam. Pasukan Selangor sedang mohon hendak gunakan Stadium Nasional di Bukit Jalil sebagai gelanggang mereka sendiri. Pasukan bolasepak Selangor pun merempat di negeri sendiri. Azmin buat ‘tidak tahu” sahaja. Sibuk jelajah dan peduli rakyat di negeri orang lain.

Pada 7 Jun 2017, pihak Majlis Bandaraya Shah alam (MBSA) menangguhkan permohonan Selangor untuk menggunakan stadium Shah Alam. Sebagai Menteri Besar, Azmin tidak prihatin langsung tentang masalah stadium ini. Pada musim Liga Malaysia yang baru nanti, pasti memalukan jika Selangor tidak beraksi di stadium berkenaan lagi.

Bagi Azmin yang penting adalah popularitinya. Dalam Bajet Alternatif pembangkang, bukan main lagi berjanji mahu beri pendidikan percuma tetapi di Selangor, selepas membentangkan bajet negeri Selangor, UNISEL masih lagi hutang berjuta juta. Hendak jaga UNISEL pun terkontang kanting, ada hati hendak beri pendidikan percuma di seluruh Malaysia.

Di Semenyih, Azmin Ali tipu rakyat Selangor bila gagal membina rumah mampu milik rakyat di bawah program Rumah Selangorku. Dalam sidang DUN, Azmin suruh Exco PAS  mengaku rumah itu dibina tetapi bila disemak kembali kawasan itu dipenuhi dengan rumah mewah bukannya rumah mampu milik untuk rakyat.

Banyak isu Azmin di Selangor. Isu Sungai Yu, isu stadium Shah Alam tidak boleh digunakan, isu saman, isu UNISEL dan isu rumah mampu milik di Semenyih. Namun Azmin tidak peduli semua ini. Azmin lebih peduli cita cita peribadinya sahaja.

Rakyat Selangor sudah kena tipu dengan Azmin Ali. Mahu kena tipu lagi dalam PRU14? Sudah sudahlah, masa sudah tiba untuk buat perubahan baru di Selangor. Kembalikan semula hak rakyat Selangor.

Tulisan :
Beruang Biru
BB678, Selasa
28 November 2017.

No comments:

Post a Comment