Wednesday, December 27, 2017

IMDB BERJAYA KEKAL TARIF ELEKTRIK

Tarif Elektrik Kekal Sehingga 2020, 1MDB Buat Jasa Lagi

Berita kerajaan mengekalkan kadar tarif elektrik bermula tahun depan hingga 2020 adalah satu perkhabaran yang menggembirakan untuk rakyat Malaysia.  Bagi pengguna di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan pula, kadar sekarang iaitu 34.52 sen/kWj turut dikekalkan sehingga 30 Jun tahun depan.

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Maximus Ongkili, dipetik akhbar Utusan Malaysia. Keputusan dicapai pada Mesyuarat Kabinet, 13 Disember lepas. 

“Secara keseluruhannya, kerajaan telah memberikan rebat berjumlah RM6.3 bilion kepada pengguna di Semenanjung bagi tempoh Mac 2015 hingga Jun 2018,” katanya.

Kali terakhir tarif elektrik dinaikkan adalah pada Januari 2014.

Begitupun, disebalik beberapa faktor yang menyumbang kepada berita gembira ini, satu faktor yang tidak boleh ditepikan ialah peranan syarikat pelaburan strategik negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Syarikat berkenaan yang kerap menjadi sasaran pembangkang untuk memburukkan kerajaan telah berjaya menamatkan penguasaan berat sebelah syarikat Penjanaan Tenaga Bebas (IPP) yang dilaksanakan bermula pada zaman Mahathir.  

Penguasaan berat sebelah bermaksud, syarikat (IPP) untung, rakyat rugi.

Dimana pada waktu itu, syarikat-syarikat tertentu sahaja diberi hak yang pada peringkat awalnya untuk menguruskan stesen janakuasa elektrik tambahan kepada stesen janakuasa Tenaga Nasional Berhad (TNB) sedia ada, sebelum TNB di akhirnya terpaksa membayar dengan harga tinggi untuk mendapatkan sumber tenaga elektrik tambahan.

Yang mendapat beban ialah rakyat.  Jika tarif tidak dinaikkan sekalipun, kerajaan perlu membayar pampasan berbilion ringgit kepada syarikat IPP dan sekali lagi rakyat juga yang terpaksa menanggung bebannya kerana mengikut persepsi umum, “wang kerajaan adalah juga wang rakyat”.

Atas sebab itulah maka 1MDB ditubuhkan, antara lain untuk menamatkan semua perjanjian tidak masuk akal era Mahathir seperti perjanjian IPP ini,

Selepas 1MDB berjaya melakukannya dengan pelbagai pengambilalihan melalui Edra sejak 2013, dakwaan perjanjian berat sebelah IPP dan kaitan dengan kroni tidak lagi menjadi isu politik buat pertama kali sejak 1994.

Tetapi Pakatan beralih kepada menyerang 1MDB dengan dakwaan kononnya hutang 1MDB akan membebankan rakyat untuk jangka masa Panjang.  Fakta bahawa 1MDB Berjaya melepaskan rakyat dari cengkaman tidak adil perjanjian IPP ini yang turut menjadi senjata politik mereka berpuluh tahun lamanya, dilupakan.

Hakikatnya, berlawanan dengan dakwaan Pakatan, 1MDB telah memudahkan hidup rakyat seperti dapat dilihat semalam bila kerajaan bersetuju mengekalkan kadar tarif elektrik pengguna di Semenanjung sebanyak 38.53 sen setiap kilowatt-sejam (kWj) untuk tempoh tiga tahun.

Perkara ini tidak mungkin dapat dilakukan kalau perjanjian berat sebelah IPP era Mahathir ini masih lagi berkuatkuasa.

Keputusan semalam sebenarnya selari dengan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Oktober lepas dimana Perdana Menteri menjelaskan bahawa dana dari 1MDB akan digunakan untuk menyelesaikan isu daripada perjanjian kuasa berat sebelah yang sebenarnya merugikan rakyat.

“Apabila 1MDB memasuki industri itu, ia pembida terendah dalam semua perjanjiannya, dengan itu menjimatkan Malaysia sebanyak RM200 bilion dalam 20 tahun akan datang.

Itupun belum tentu lagi tarif akan naik selepas akhir tahun 2020 kerana ada lagi faktor lain yang boleh mempengaruhi perubahan tarif seperti harga minyak dunia, arang batu dan sebagainya yang digunakan untuk menjana tenaga elektrik.

Di akhirnya, lebih banyak pembangkang memfitnah dan memburukkan 1MDB serta Najib, lebih banyak peluang dan kebaikan dari kerajaan ditunjukkan kepada rakyat supaya rakyat boleh membezakan antara batil dan kebenaran dalam pentadbiran Najib serta Barisan Nasional (BN).

Idea dari Najib untuk berbuat baik kepada rakyat melalui 1MDB akhirnya terbukti apabila kerajaan mengekalkan kadar tarif elektrik yang ada untuk kepentingan rakyat.  Kita tunggu Pakatan keluar kenyataan untuk menafikan perkara ini – itupun kalau boleh.

Beruang Biru
BB715, Rabu
27 Disember 2017

2 comments:

  1. Dah lama aku sedar akan kepentingan 1MDB ni.

    Kan dah aku kata 1MDB bukan sahaja untuk rakyat tetapi juga untuk orang Islam dan bumiputra Malaysia.

    DAP Dah lama sedar akan hal ini dan turut sama menyerang 1MDB bersama TUN kerana sedar akan kelebihan 1MDB ini akan membuat rakyat sedar dan celik.

    Cuma yang banggang dan bodoh aja yang masih menyerang 1MDB sebab bagi mereka musnahnya 1MDB akan menyenangkan mereka menjatuhkan ekonomi bumiputra.

    ReplyDelete

  2. mau cerita sedikit pengalaman yang tak pernah bisa aq lupakan sama suamiku waktu di Singapura, aq salah satu Tki tak punya kerja tetap di sana . tapi aq udah ber rumah tangga sama orang medan, syukur udah punya anak 2. aq slalu berusaha cari jalan untuk masalah ekonomi keluarga, kebetulan suamiku buka internet temukan atas nama Mbah Suro dgn nomornya +6282354640471 di halaman facebook. awalnya aq sangat takut, penasaran dan takut berdosa sama yang kuasa. tapi apa boleh buat nasi sudah jadi bubur, aq cerita sama beliau dan dia berikan saran, untuk keluar dari himpitan ekonomi melalui Pesugihan Dana Ghaib ini. aq mulai percaya 3 hari aq tunggu hasilnya sama suamiku betul-betul nyata, berkat pesugihan Mbah Suro aq sekarang sudah ada perubahan buka usaha di kampung . dan mbah juga bantu orang seperti togel 3D/4D/5D/6D, pelet, mau pisah ranjang sama suaminya, dll







    ReplyDelete