Sunday, April 17, 2011

KITA BOLEH HIDUP TANPA CINA....

Orang Cina tidak suka BN yang dibayangi UMNO. Tetapi adakah orang Cina ingat orang Melayu UMNO akan suka sangat sekiranya PAKATAN RAKYAT memerintah berdasarkan telunjuk DAP!!!! Semua orang Melayu dah tahu betapa kejamnya Cina DAP terhadap orang Melayu Pulau Pinang, sakitnya hati melihat bagaimana Cina DAP memijak-mijak AGAMA ISLAM di Selangor!!! 

http://umnobahagiancheras.blogspot.com/2011/04/tidak-berterima-kasih-kepada-bn-kaji.html

 

20 comments:

  1. SEkarang, telah tiba masanya kerajaan BN perlu mempertimbangkan kembali konsep 'ambil hati' kepada masyarakat cina, bukan sahaja di sarawak, tetapi juga di seluruh semenanjung. Ibarat tidak mengenang budi, bunga yang kerajaan beri, najis pula yang dibaling balik kepada kerajaan. Telah terlalu banyak kemudahan khas kepada kaum cina kerajaan berikan, telah tidak tersenarai permintaan2 mereka yang telah kerajaan tunaikan termasuklah permintaan yang kelihatan amat berat sebelah dan terlalu 'perkauman', malahan kerajaan dilihat begitu ambil berat setiap hal ehwal masyarat cina di negara ini. Tetapi, mereka tidak pernah menghargai, apatah lagi membalas jasa budi kerajaan ini. PRN Sarawak baru2 ini yang menunjukkan 50% masyarakat cina terutama di bandar2 tidak menyahut seruan kerajaan tetapi semakin kuat berpihak kepada pembangkang perkauman (DAP) memberi gambaran sebenar bagaimanakan hati perasaan bangsa yang satu ini.

    Justeru, kerajaan perlu lebih realistik dan seimbang dalam melaksanakan permintaan setiap kaum di negara ini dan mengutamakan dahulu rakyat yang benar2 mengenang budi. Betapa ramainya kumpulan rakyat yang menyokong kerajaan BN selama ini yang perlu diberikan pembelaan (bukan pembelaan individu semata2, tetapi membela nasib kaum tersebut secara kolektif dalam segenap segi dengan mengutamakan ekonomi, kemudahan infrasruktur tempat tinggal, pendidikan dan pemilikan harta). Jika sebelum ini, kerajaan kelihatan cuba mengambil hati pengndi2 cina dengan harapan mereka memihak kepada kerajaan sehinggalah kerajaan kelihatan seolah2 mengetepikan keperluan prasarana kaum lain yang 'totok' menyebelahi kerajaan, kini sepatutnya kerajaan melebihkan kumpulan yang berjasa ini dengan memberi keutamaan kepada mereka dahulu dalam apa jua segi. Ini kerana, dari merekalah kerajaan dapat mengekalkan kuasa memerintah sehingga hari ini, termasuk di sarawak.

    Janganlah kerana terlalu ingin mengambil hati kaum yang ternyata tidak pernah mengenang jasa ini mengakibatkan kaum2 yang sejak sekian lama setia kepada kerajaan 'merajuk hati' dan kecewa. Jika perasaan kumpulan ini tidak dijaga sebaiknya, natijahnya amat besar sekali kepada pengekalan kuasa BN di masa akan datang. Pengalaman tsunami PRU 12 lepas cukup mengajar kerajaan akan berkuasanya rakyat jelata. Kerajaan perlu mengutamakan rakyat yang menyokong kerajaan dahulu, kemudian barulah kepada rakyat yang tidak mengenang budi itu. Dan biarlah kumpulan yang satu lagi itu dengan dunia mereka sendiri bersama2 parti pembangkang hingga mereka sendiri sedar kedudukan mereka dan biarlah perasaan sayangkan negara ini datang secara semulajadi dari benak hati mereka sendiri. Cinta tidak boleh dijual beli, tetapi mengajar betapa berharganya cinta itu perlu diasuh supaya manusia2 yang buta hati itu sedar di mana bumi di pijak, di situlah sepatutnya langit di junjung.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. zakir...JKKKP KSS setuju 10000000 %...cuma pemimpin UMNO masih bodoh dan pekak!!!!

    ReplyDelete
  4. LIHAT SAJA PUTRAJAYA TANPA CINA MELAYU BOLEH IDUP TAK PERLU CINA LAH

    ReplyDelete
  5. BN kena kaji balik kerusi yg diperuntukan pada MCA dan Gerakan yg mana kemenangan mereka atas sokongan melayu.

    ReplyDelete
  6. Utk Mengatasi masalah kaum cina perbudakkan melayu hendaklah melayu semua bersatu, selagi melayu dok jadi balaci cina DAP dan PAS jadi barua dap, PKR parti kencing rakyat, maka selama itulah dap baru akan bermaharaja lela...
    Untuk mengatasi masalah ini melayu mesti bersatu, itu saja. tiada cara lain, Sekarang ini melayu berpecah sebab dendam nak jadi
    PM, Hadi pun teringin nak jadi PM, Anwar lagi la gila nak jadi PM, Nik Ajis diam2 teringin jugak, lasti sekali karpal singh jadi PM, Lim Kit Siang jadi TPM. Tapi jangan terkejut kalau orang PAS buat kenduri kalau karpal singh jadi PM.....dengki punya pasal

    ReplyDelete
  7. Kepada blogger Melayu semua saya menyeru agar anda semua berkempen ke arah penyatuan melayu, hanya dengan cara ini sahaja melayu tidak boleh di perbodohkan dan cina bangsat tidak berani menuntut yang bukan2 dari kerajaan. Tidak kira siapa jadi kerajaan, PAS atau UMNO, sekiranya melayu berpecah maka mudahlah cina kemaruk ni mencelah diantara dua musuh ini. Kasihanilah anak cucu kita di kemudian hari yang terpaksa menanggung derita akibat dari perasaan hasad dengki datuk nenek mereka sekarang ini. Malangnya mereka itu.....

    ReplyDelete
  8. pada pru akan datang letakan calun mca atau gerakan dikaw. majoriti cina..biar dia lawan dengan dap..
    jangan letak dikaw. majoriti melayu...sbb melayu kompem x nak undi..
    ade berani!!!

    ReplyDelete
  9. NAJIB BUANG DUIT..BUAT APA...PERKIDMATAN KERAJAAN SEPATUTNYA DI UPGRED.. POLIS/TENTERA/DAN PERKHDIMATAN LAUIN...BUANG DUIT SANA SINI..UNDI TAK DAPAT...DAP/PKR KATA BN BERI AMBIL UNDI SORI...PADAN MUKA BN..BARANG NAIK, BILA NAIK , BARU NAIK, BERAPA NAIK , BANYAK NAIK...(BN)...KENAPA BN..UMNO AMAT TAKIUT DGN KAUM MEKA INI.. POLIS BANGS AMELAYU KERAP KALI DI HINA...DIFITNAH/DITOMAH..DIMALUKAN...MASIH PERCAYA PADA PUAK SIALAN INI...TAK PAYAH LAYAN.. L;AYAN PUN BN DI KATAKAN ANJING..BAPAK ANJING..POLIS DIKATAKAN ANJING BN...YG JAGA NEGERI PENANG DAN SELANGOR SERTA KEDAH TU ANJING POLIS MANA PULAK...

    ReplyDelete
  10. Yang pendek akal saja kata boleh hidup tanpa Cina..

    Kaji sejarah dulu..

    Kedai barang runcit sapa punya, kedai barang sapa punya, yang impot barang sapa, yang hantar barang sapa .. banyak lagi rangkap kalau nak tulis semua.

    Kita seharus bersikap rasional.. kecuali semua Cina yang ada telah megambil keputusan untuk terjun kelaut.. kaita rasa baru lah kita tak perlukan cina.

    ReplyDelete
  11. MELAYU perlu ber 1..!
    sehingga 1 masa walaupun semasa CNY, bisnes mcm biasa juga sbb semua kendalian perkhidmatan & perniagaan termasuk dpasar ikan maupun bengkel kereta semuanya da ada pembekal, peniaga & pengendali MELAYU..br depa nak kowtow dgn kita..jika tdk selagi itulah depa akan KIASU dgn kita..jom MELAYU..kita perlu ber 1..!

    ReplyDelete
  12. leekonyou....tepat sekali...kita boleh lakukan!!!

    ReplyDelete
  13. OsAmA LeDaNg...betul tu...melayu bertanding d kawasan majoriti melayu...Cina bertanding di kaw majoriti Cina...

    ReplyDelete
  14. kasim...betul Melayu perlu bersatu...kalau Melayu PAS dan PKR rasa susah...biar Melayu atas pagar dan melayu UMNO memulakan dahulu!!!
    Semua blogger memainkan peranan penting memulakan gerakan ini!!!

    ReplyDelete
  15. Alibroley...itulah yang sepatutnya dan pengundi Melayu pun patut ajar BN dlm PRU 13 nanti bahawa pengundi Melayu pun boleh rasis malah lebih rasis dari pengundi Cina!!!

    ReplyDelete
  16. amoi...betul tu dari bg duit kepada pengkhianat mcm buang duit ke laut..lebih baik bangunkan perkhidmatan awam dan keselamatan..

    ReplyDelete
  17. amnitpg...boleh kalau Melayu semua bersatu...kalau kaji sejarahpun dari dahulu sebelum kedatangan Cina..orang Melayu tetap boleh hidup!!!!yang berlaku sekarang adalah Melayu tidak rasis sebab tu Melayu sanggup bunuh peniaga Melayu sndiri dan membela peniaga Cina!!!!
    Jangan terlalu memandang rendah keupayaan Melayu!!!

    ReplyDelete
  18. SirVelcrow...kita boleh hidupkan peniaga Melayu di semua sektor perniagaan sekiranya kita bersatu!!!!Yg penting sekarang kesedaran untuk bersatu!

    ReplyDelete
  19. masalahnya sekarang bukan pengundi melayu,tetapi adalah PM,TPM,MENTERI KABINET,EXCO NEGERI,AHLI PARLIMEN DAN ADUN,mereka semua nak jaga jawatan sampai 4 hingga 5 penggal,kalau silap percaturan nanti kalah,menangis tak berlagu lah jawabnya.

    ReplyDelete
  20. abraz966...pengundi Melayulah yg patut ajar kerajaan BN krn mengmbil mudah undi Melayu...contohnya kita bg tahu kita tak mahu calon Cina di kaw majoroti Melayu spt Ketua Wanita Gerakan di Parlimen Grik yg dakwa Melayu sbg pendatang! kita bg dia bungkus PRU13 nanti..

    kadang2 tak perlu umum apa yg patut dilakukan!!!buat saja sebagai pengajaran sbgamana kita di ajar di Sarawak!
    Kena beranilah kalau tak sampai bila kita nak kena ikut!!!!contohnya GERAKAN yang kalah teruk tak perlulah di dilantik sbg SENATOR utk jd menteri kabinet!!!!Lantik saja lebih ramai iban atau kadazan yg byk meyokong kita..PENGUNDI BN...KITA JAGA!!!!

    ReplyDelete