Tuesday, November 7, 2017

BIAR DITUDUH GILA ASALKAN TIDAK JADI PEMABUK

Kerajaan Yang Dikata Gila Itulah Yang Datang Menolong

Sebulan yang lepas, Guan Eng kata kerajaan BN sebagai gila dan pemimpin BN sebagai tidak siuman. Selama tujuh minit Guan Eng berucap tidak kurang 20 perkataan 'gila' dan ' tidak siuman' terbit daripada mulutnya ketika Demo Kleptokrasi di Padang Timur, Petaling Jaya pada 14 Oktober 2017.

“Kita berhimpun di sini, kerana kita mahu Malaysia jadi ‘nobel’ balik, kita mahu Malaysia tidak mau dipimpin oleh satu parti pemerintah yang sudah gila” kata Guan Eng pada malam tersebut.

Selain itu, Guan Eng berkata lagi “Kalau mabuk dia boleh ubat balik, kalau sudah gila, tiada ubat boleh ubat sama dia”. Nampaknya Guan Eng mempertahankan lagi orang yang mabuk dan minum arak masa Oktoberfest. Malah menghina pemimpin BN sebagai gila yang tidak boleh diubat dan lebih teruk dari minum arak.

“Gila punya parti lah...yang gila dan tidak siuman..tidak ada hak untuk memerintah negara..kita buang sama dia..kita ganti dengan Pakatan Harapan” teriak Lim Guan Eng lagi ketika berucap dalam majlis tersebut.

Sehari selepas berucap kata kerajaan BN sebagai gila dan tidak siuman di Petaling Jaya, Guan Eng buat satu lagi kenyataan mempertahankan pesta arak, Oktoberfest yang dianjurkan di Pulau Pinang. Guan Eng kata Pulau Pinang bukan “negeri Taliban”

"Pelampau ini mungkin berjaya mengharamkan Oktoberfest di Selangor dan Kuala Lumpur, tetapi mereka tidak akan berjaya di Pulau Pinang. Pulau Pinang tidak berminat melarangnya, atau mengganggu kebebasan rakyat Malaysia. Kami bukan negara Taliban," kata Guan Eng mempertahankan pesta arak di Pulau Pinang.

Banjir yang berlaku di Pulau Pinang bukan banjir yang biasa. Apakah ini balasan kepada keangkuhan Guan Eng dan pesta arak? Air banjir itu berwarna coklat. Air itu bersalut lumpur.

Dari mana datangnya lumpur? Turun bersama dengan air hujan? Semua rakyat Pulau Pinang harus menyalahkan sikap rakus Guan Eng yang membenarkan semua projek projek mewah di lereng bukit.

Air itu dari projek mewah milik kontraktor kaya di lereng bukit. Siapa yang gadai tanah tanah di lereng bukit itu untuk dibangunkan? Hasil keseluruhan industri jual tanah oleh Guan Eng ini sudah bernilai RM16 billion. Orang kaya yang dapat untung, rakyat dapat banjir lumpur sahaja.

Elok sangatlah seorang wakil rakyat DAP dimaki dua hari berturut turut di Pulau Pinang kerana isu banjir ini. Wakil rakyat DAP pergi melawat dan selfie sahaja. Kemudian bila diminta tolong dan bantuan, mereka kata mereka tiada kuasa. Memang kena maki hamunlah dengan rakyat.

Wakil rakyat DAP tiada kuasa? Habis itu mahu minta tolong siapa? Guan Eng kata kerajaan yang ada di Putrajaya sudah gila dan tidak siuman.

Sekarang ini, bila ditimpa musibah dan bencana banjir di Pulau Pinang, siapa yang jadi ‘gila dan tidak siuman” di waktu malam menelefon pemimpin BN meminta bantuan? Guan Eng tidak telefon pun, kerajaan BN sudah bersiap siaga untuk membantu rakyat di Pulau Pinang.

Guan Eng telefon jam 3.00 pagi, bantuan datang sebelum itu lagi. Angkatan Tentera Malaysia menerusi pasukan pemantau 509 Askar Wataniah telah diatur gerak seawal jam 1.30 pagi lagi untuk membantu mangsa banjir di Pulau Pinang. Bilik gerakan dibuka diaktifkan jam 4.30 pagi untuk menyelamatkan mangsa mangsa banjir.

Semalam, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri turun melawat Pulau Pinang. Bukan main lagi Guan Eng memeluk erat Timbalan Perdana Menteri, kemudian makan nasi bersama sama di pusat pemindahan banjir.

Hari ini, Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri pula datang melawat mangsa banjir di Pulau Pinang. Guan Eng tunggu awal lagi di tangga kapal terbang untuk menyambut Perdana Menteri dan isteri. Kemudian bila Datin Seri Rosmah turun dari pesawat, terus Guan Eng bersalam dan memperkatakan sesuatu kepada Datin Seri Rosmah.

Dengan muka yang penuh sugul, entah apa yang disebut oleh Guan Eng kepada Datin Seri Rosmah. Inilah jiwa besar pemimpin pemimpin Barisan Nasional. Tidak pun menyimpan dendam terhadap orang yang menuduh mereka sebagai gila dan tidak siuman.

Bantuan kepada mangsa banjir dihulurkan tanpa mengira parti dan jumlahnya. Kalau hendak kira bantuan yang kerajaan Barisan Nasional salurkan, jumlahnya jauh berkali ganda lebih banyak dari hanya RM1 juta yang disumbangkan oleh Azmin Ali.

Dimana kawan-kawan Guan Eng yang lain? Di mana Mahathir? Dimana ayahnya Lim Kit Siang? Mereka sibuk dengan acara menyelamatkan orang lain di Sungai Buloh. Kroni Mahathir kaya raya, mana sumbangan mereka?

Akhirnya kerajaan Barisan Nasional juga yang datang membantu. Elok rakyat Pulau Pinang serah baliklah kerajaan negeri Pulau Pinang kepada BN dalam PRU14 nanti. Sudah terbukti kerajaan DAP gagal sepenuhnya menjaga rakyat di Pulau Pinang. 

Guan Eng kena minta maaf balik secara terbuka kepada pemimpin BN sebab cakap gila dan tidak siuman ini. Rakyat ternanti nanti permohonan maaf Guan Eng ini.

Tulisan :
Beruang Biru
BB648, Selasa
7 November 2017

No comments:

Post a Comment