Wednesday, October 25, 2017

NAJIBNOMICS VS MAHATHIRMORON

Najib Jana Ekonomi Untuk Rakyat, Mahathir Jana Ekonomi Untuk Kroni

Tiga hari lagi menjelang #Bajet2018, ramai pula rakyat Malaysia yang minta tambahan dana itu dan ini untuk dimasukkan dalam Bajet 2018. Bermakna rakyat tahu bahawa ekonomi negara masih baik dan tidak bankrup seperti yang didakwa oleh pembangkang. Kalau negara hendak bankrup, buat apa hendak minta macam macam perkara?

Datuk Seri Najib sendiri merakyatkan Bajet 2018 dengan meminta pandangan daripada 13,837 rakyat. Paling utama adalah kadar kemiskinan tegar di kalangan rakyat jatuh daripada 3.8 peratus pada 2009 kepada hanya 0.4 peratus pada tahun lepas.

Di Sabah sahaja, kadar kemiskinan berkurangan daripada 19.7 peratus pada 2009 kepada hanya 2.9 peratus tahun lepas. Bukan itu sahaja, golongan berpendapatan rendah juga mendapat limpahan nikmat kek ekonomi negara. Pendapatan isi rumah B40 telah meningkat kepada RM3,000 pada 2016 daripada RM2,629 pada 2014.

Ekonomi negara ini dijana untuk rakyat, nikmatnya dikongsi bersama. Menerusi 1MDB, banyak perjanjian yang berat sebelah semasa era Mahathir telah distruktur semula. Sebanyak RM200 billion berjaya dijimatkan untuk tempoh 20 tahun akan datang.

“Apabila 1MDB memasuki industri itu, ia adalah pembida terendah dalam semua perjanjiannya, dengan itu menjimatkan Malaysia sebanyak RM200 billion dalam 20 tahun akan datang” kata Datuk Seri Najib. Penjimatan sebanyak RM200 billion ini besar nilainya.

Selama 22 tahun, Mahathir telah menjana banyak projek projek khas untuk kroninya semata mata. Misalnya projek KLCC, Petronas beli tanah dari Ananda dengan kos RM900 juta, sedangkan Ananda beli tanah itu pada hanya RM300 juta sahaja. Semua “workstation” dalam KLCC pula dibekalkan oleh syarikat milik anak Mahathir.

Maka tidak hairanlah pada tahun 2003 dan hingga ke hari ini, nama anak anak siapa yang masuk dalam Forbes sebagai orang terkaya di Malaysia. Semalam, Mahathir ada menulis tentang “Darul Penyagak”, sebenarnya dia kata pada diri dia sendiri.

“Penyagak itulah” yang  menjana ekonomi untuk anak dan kroninya sahaja pada zaman itu. Mahathir juga gunakan dana KWSP untuk labur dalam IPP milik kroninya. Hingga mengakibatkan dividen KWSP merudum kepada 4.25% pada 2002 dan 4.5% pada 2003.

“Berdasar kepada perjanjian yang berat sebelah tersebut menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung subsidi sehingga RM21 bilion untuk IPP milik bukan Melayu yang rapat dengan Dr Mahathir” kata Rafizi Ramli dalam satu ceramah isu semasa di Kampung Kubur Kuda, Kota Bharu, pada 29 Mei 2011.

Subsidi sebanyak RM21 billion hanya kepada syarikat kroni Mahathir sahaja. Bila 1MDB struktur semula semua stesen janakuasa ini, maka tiada lagilah subsidi percuma untuk kroni setiap tahun. Barangkali, ini yang membuatkan Mahathir dan kroninya marah sangat kepada Najib.

Bila IPP bukan lagi milik kroni, maka dapat jimat banyak, sampai RM200 billion, boleh beri macam macam kepada rakyat menerusi penjimatan RM200 billion ini. Meneruskan pemberian BR1M, buat jalanraya di kawasan pedalaman, beri dana untuk usahawan, beri bantuan kepada pelajar universiti, beri bantuan kepada OKU dan orang yang kurang berkemampuan dan pelbagai lagi nikmat rakyat akan dapat dengan jimatnya RM200 billion ini.

Antara fokus tumpuan Bajet 2018 kali ini ialah tentang “kapitalisme kroni”. Ini antara masalah yang akan diselesaikan dan diberi perhatian dalam Bajet 2018. Buku Barry Wain bertajuk ‘Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times’ yang dilancarkan pada 29 November 2009 telah menyatakan Mahathir telah lesapkan hampir RM100 billion.

Sampai ke hari ini, Mahathir masih buat “tidak tahu” sahaja mengenai dakwaan lesapkan RM100 billion itu. Sama juga ketika RCI Forex sudah mengesahkan bahawa Bank Negara telah lesap RM32 billion, Mahathir buat “tidak tahu’ juga. Apa yang Mahathir “tahu’ adalah tentang hal koni dan anaknya sahaja.

Ini kerana selama 22 tahun, Mahathir hanya jana ekonomi untuk kroni dan anak anaknya sahaja. Berbeza sama sekali sepanjang 8 tahun pentadbiran Datuk Seri Najib yang lebih banyak fokus kepada penjanaan ekonomi untuk rakyat.

Ada kakitangan awam hendak minta bonus sampai sebulan gaji semasa Bajet 2018 ini. Ini sahaja berita yang mereka hendak dengar katanya. Penjawat awam kena tahu kalau DAP dan Pakatan Harapan perintah, akan ramai penjawat awam kena buang dari Putrajaya.

“Mereka kena sedar, pada zaman Mahathir kenaikan gaji kakitangan awam tidak dilayan seperti kini dan kenaikan gaji hanya RM5 hingga RM15 sahaja”, kata Azih Muda, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) pada 20 Oktober 2017.

Mahathir beri kroni dan anak sendiri berjuta juta, dengan penjawat awam hanya beri RM5 ke RM15 sahaja. Jauh berbeza di zaman Najib, kebajikan 1.6 juta penjawat awam dan seluruh rakyat Malaysia sentiasa diutamakan. Rakyat berkongsi sama nikmat kekayaan negara. Ini lebih baik berbanding kroni dan anak anak sendiri yang berkongsi nikmat kekayaan yang ada.

Tulisan :
Beruang Biru
BB629, Rabu
25 Oktober 2017

No comments:

Post a Comment