Monday, October 30, 2017

SEMBANG KENCANG

UNISEL Pun Rugi Berjuta-Juta, Ada Hati Nak Bagi Pendidikan Percuma

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali hanya pemimpin retorik. Satu universiti yang dibawah kerajaan negeri pun tidak boleh jaga, ada hati hendak beri pendidikan percuma kepada semua dua puluh universiti awam di Malaysia. 

Apabila Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak membentangkan Bajet 2018 untuk kepentingan rakyat, Azmin pula sibuk bermain twitter dan perkecilkan pula usaha usaha yang dibuat kerajaan BN kepada rakyat.

Isu YAWAS berkaitan wang RM10 juta yang didakwa dibuka atas nama sembilan Ahli Parlimen pembangkang di sekitar Kuala Lumpur masih belum lagi dijawab Azmin Ali. Sibuk sangat bermain twitter semasa pembentangan bajet. 

Bila terkantoi dan tersilap tweet, enggan mohon maaf dan padam tweet. Azmin terkantoi taip angka yang salah bila menyatakan Bajet TVET hanya peruntukkan RM4.5 juta sahaja. Azmin kata di Selangor lebih banyak iaitu RM50 juta. 

Padahal angka sebenarnya dalam Bajet 2018 bukanlah RM4.5 juta tetapi keseluruhannya adalah bernilai RM4.9 billion.  Jauh berkali ganda lebih banyak dari bajet TVET di Selangor. 

Syed Saddiq terus padam tweet berkaitan TVET itu. Azmin Ali sampai ke sudah tidak padam tweet berkaitan TVET tersebut. Azmin Ali masih pertahankan kesilapan. Tidak malu sungguh. 

Bab pendidikan percuma juga Azmin telah kantoi. Dalam Bajet Alternatif DAP-Pakatan Harapan mereka mahu beri pendidikan percuma di semua universiti. Anggaran kos untuk beri pendidikan percuma di semua universiti itu mencecah hampir RM60 billion.

UNISEL yang di bawah kerajaan negeri Selangor pimpinan Azmin pun rugi teruk tiga tahun berturut-turut. Data menunjukkan, pada tahun 2014, UNISEL rugi RM10.6 juta. Tahun 2015 pula rugi RM16.6 juta dan tahun 2016, rugi lagi 4.01 juta. Kerugian terkumpul bernilai RM31.21 juta.

Hutang terkumpul di UNISEL pula sejumlah RM126 juta sejak 2014. 

Bagaimana Azmin dan rakan-rakannya bermegah mahu melakukan pendidikan percuma? Sedangkan satu universiti pun tidak boleh dijaga, macam mana hendak jaga 20 universiti awam? 

Sudahlah hutang berjuta juta, terpalit pula isu rasuah di UNISEL. Isu rasuah RM60 juta melibatkan kontrak di UNISEL dengan pejabat Azmin Ali. Ini baru satu universiti di bawah pentadbiran Azmin pun sudah ada kes rasuah. Belum lagi jaga 20 puluh universiti. 

Isu hutang, kerugian dan rasuah yang berlaku di Unisel ini belum lagi diselesaikan Azmin. Kemudian berlagak pula Azmin Ali kata program Malaysia Brain Bank tiru program Selangor Brain. 

 “Selangor Brain Bank telah saya laksanakan 3 tahun tetapi @NajibRazak baru tadi lancar Malaysian Brain Bank. Selangor terus jadi model” tweet Azmin dalam Twitternya. 

Fakta sebenarnya, Kementerian Pengajian Tinggi telah terlebih dahulu melancarkan MyBrain15. Program itu dilancarkan pada Disember 2010 lagi sedangkan Selangor Brain Bank baru dilancar pada 2014. Azmin Ali yang tiru kerajaan BN sebenarnya. 

Sudah sudahlah Azmin. Janganlah “claim” lebih lebih sangat. Politik di Selangor pun masih lagi tidak konsisten. Mana satu hendak pakai Pakatan Rakyat atau Pakatan Harapan? Masih lagi tidak konsisten hendak pakai yang mana satu. 

“There is no certainty in political leadership, how can they be trusted to provide a sound economic leadership” kata Datuk Seri Najib semasa Bajet 2018.

Rakyat kena pilih kerajaan yang konsisten dalam politik pada PRU14, barulah ekonomi negara juga kekal berkembang dan konsisten.

Tulisan :

Beruang Biru
BB638, Isnin
30 Oktober 2017

No comments:

Post a Comment