Sunday, October 29, 2017

NAJIB RAZAK PEMERINTAH YANG ADIL

10 Intipati Menarik Dalam #Bajet2018

Terbukti, pembentangan Bajet 2018 oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Mohd Najib Razak pada petang Jumaat semalam benar-benar memberi manfaat dan menjaga kebajikan rakyat di Malaysia.

Semua golongan dapat. Dari nelayan, petani, orang yang jual satay, jual "coconut shake", orang yang berniaga food truck dan motorsikal tiga roda. Semua dapat dan ianya menyeluruh. Jauh bagai langit dan bumi, bajet BN dengan bajet omong kosong pembangkang.

Bajet ini bukan sahaja menambahbaik daripada bajet tahun lalu, malah pelbagai perkara baharu telah diperkenalkan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Datuk Seri Najib Razak yang segak berbaju biru semasa membentangkan Bajet 2018 semalam.

Antara perkara baharu yang diperkenalkan oleh beliau adalah seperti berikut ;

1.Pulau Pangkor menjadi Pulau Bebas Cukai

Bajet ini juga mengisytiharkan bahawa Pulau Pangkor di Perak sebagai Pulau Bebas Cukai. Walau bagaimanapun, ini tidak termasuk barang-barang seperti minuman keras, rokok dan kenderaan bermotor.

2.Jambatan Labuan ke tanah besar Borneo

Untuk merancakkan pembangunan di Labuan, kerajaan pimpinan Najib akan membuat "feasibility study" bagi membina jambatan menghubungkan Labuan dengan tanah besar di Sabah.

3.Ibu mengandung dan suami balik ke rumah awal sejam

Penjawat awam wanita yang mengandung lima bulan ke atas, dibenarkan pulang lebih awal sejam. Bagi melengkapi hasrat ini, suami yang bekerja dengan kerajaan juga dibenarkan pulang lebih awal sejam, dengan syarat, suami dan isteri mestilah bekerja di lokasi yang berdekatan.

4.Pembiayaan TEKUN dinaikkan sehingga setengah billion

Perdana Menteri juga dengan gembira memperuntukkan Bajet paling tinggi pernah diberi kepada TEKUN, iaitu setengah billion ringgit.

5.Mewujudkan taska di pejabat utama GLC

Bagi menyokong ibu bapa yang bekerja, GLC akan menyediakan taska di pejabat utama, dan kemudahan pengurangan waktu bekerja untuk pekerja wanita yang mengandung.

6.Amanah Dana Anak Malaysia (ADAM50)

Demi menjamin masa depan generasi TN50 yang lebih cerah, Kerajaan bersama-sama PNB telah bersetuju supaya setiap anak Malaysia yang dilahirkan bermula 1 Januari 2018 sehingga 2022, dihadiahkan Dana Tabungan Permulaan sebanyak RM200 melalui unit Amanah Saham di PNB. Skim yang pertama kali diperkenalkan di negara ini akan dinamakan sebagai Amanah Dana Anak Malaysia 2050, atau sesudahnya ini dikenali sebagai ADAM50.

7.Skim Persaraan 1Malaysia

Kerajaan akan meningkatkan sumbangan terhadap caruman kepada 15 peratus tertakluk kepada maksimum 250 ringgit setahun di dalam Skim Persaraan 1Malaysia, di bawah KWSP. Sumbangan ini bermula dari 2018 hingga 2022.

8.Pemansuhan kutipan 3 tol di Selangor, Kedah dan Johor

Pertama: Memansuhkan kutipan tol di Batu Tiga, Shah Alam dan Sungai Rasau di Selangor;

Kedua: Memansuhkan kutipan tol di Bukit Kayu Hitam, Kedah;

Ketiga: Memansuhkan kutipan tol di Eastern Dispersal Link, Johor.

9.Bantuan pesawah 3 bulan

Selain penoreh getah dan nelayan yang dikekalkan bantuan-bantuannya, pada Bajet kali ini, buat pertama kalinya, Najib Razak mengumumkan bantuan sebanyak 200 ringgit sebulan bagi tempoh 3 bulan sementara menunggu hasil tuaian padi, dengan peruntukan hampir 150 juta ringgit kepada pesawah padi.

10.Food Truck 1Malaysia dan Mobile Food Kiosk 1Malaysia

Menyediakan pinjaman mudah sebanyak 120 juta ringgit kepada seribu usahawan Food Truck 1Malaysia dan Mobile Food Kiosk 1Malaysia melalui Bank Rakyat dan Bank Simpanan Nasional, dengan Kerajaan memberi subsidi kadar faedah empat peratus.

Semua kesepuluh perkara ini adalah pemberian ‘hadiah’ daripada kerajaan yang telah diberi amanah selama 13 kali PRU oleh rakyat untuk memerintah negara.

Sudah berbelas kali, BN berjanji dan ianya telah pun ditepati. Hampir 97% peratus janji BN pada PRU13 sudah pun dilaksanakan. 3% lagi melibatkan projek infrastruktur dan pembangunan sedang dalam proses perlaksanaan.

Buat apa hendak percaya pada DAP dan Pakatan Harapan yang belum tentu lagi memenuhi janji mereka. Di Selangor dan Pulau Pinang pun banyak janji kerajaan DAP-Pakatan Harapan yang belum ditunaikan.

Bajet 2018 adalah tanda terima kasih Barisan Nasional atas kepercayaan rakyat dan terbukti bahawa ia bukanlah sebuah bajet yang omong kosong seperti DAP dan Pakatan Harapan.

Sekiranya PRU14 nanti rakyat terus memberi mandat kepada Barisan Nasional, maka semua perkara ini boleh dilaksanakan untuk kesejahteraan masyarakat bersama.

Semua dapat manfaat tanpa mengira warna kulit dan ideologi parti. Bajet 2018 komprehensif dan menyeluruh untuk semua. Terkedu habis geng DAP-Pakatan Harapan dalam parlimen semalam.

"Senyap nampak pembangkang.." kata Datuk Seri Najib semalam.

Tulisan :
Beruang Biru
BB636, Sabtu
28 Oktober 2017

No comments:

Post a Comment