Saturday, January 13, 2018

LIM GUAN ENG SEMAKIN HAMPIR MASUK PENJARA

Rasuah Terowong Satu Lagi Skandal Terbesar Guan Eng Di Pulau Pinang

Kes Guan Eng beli banglo murah bawah harga pasaran akan dibicarakan pada bulan Mac nanti.

Belum habis kes rasuah lama, kini terpacul pula kes baru skandal melibatkan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng. Kali ini skandal pembinaan terowong dasar laut di negeri itu yang dikatakan skandal terbesar melibatkan dirinya.

Selepas serbuan SPRM di Komtar beberapa hari lepas, beberapa orang sudah dicekup agensi itu. Pada 10 Januari, Mahkamah Majistret Putrajaya mengeluarkan perintah tahanan reman enam hari kepada seorang Pengarah Eksekutif Zenith Construction Sdn Bhd (Zenith) yang bergelar Datuk untuk membantu siasatan skandal projek itu. 

Projek itu adalah pembinaan terowong sepanjang 7.2km yang menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam di Seberang Perai dan tiga jalan utama, ia dianugerahkan kepada Konsortium Zenith dan dijadualkan bermula 2023.

Skandal ini mula terdedah ketika Pengarah Strategik Komunikasi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan pada 7 Mei 2016 mendedahkan bahawa kos keseluruhan kajian kebolehlaksanaan projek itu dikatakan mencecah sehingga RM305 juta.

Menurut beliau, jumlah itu terlalu tinggi dan tidak munasabah kerana ia hanya sekadar kertas kerja asas dan laporan kajian bagi pelaksanaan projek.

Kerajaan DAP pimpinan Guan Eng sudah terlebih bayar sebanyak 400 peratus kepada syarikat pemegang konsesi berkenaan. Ini kerana, Guan Eng dan syarikat Zenith masing-masing ada kepentingan ke atas projek pembinaan terowong yang kontroversi berkenaan. 

Pada 10 Mei 2016, Abdul Rahman yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan ada mempersoalkan mengenai konflik kepentingan syarikat Zenith yang sebelum itu dikenali dengan nama Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd yang dilantik Guan Eng memberikan projek kepada kalangan pemegang sahamnya antaranya Astral Supreme Berhad kini dikenali Vizione Holdings Berhad (Vizione).

Individu bernama Datuk Ng Aun Hooi adalah pemilik dan pemegang saham Syarikat Wira Syukur (M) Sdn Bhd (Wira Syukur) sehingga hari ini masih pemegang saham dalam Zenith. Vizione sebelum ini adalah Konsultan projek terowong. Untuk makluman Vizione juga dikatakan telah mengambil alih Wira Syukur. 

Kalau hendak diceritakan memang banyak kait mengait yang turut melibatkan Guan Eng dan betapa liciknya perancangan para perasuah ini untuk mendapatkan keuntungan. Ada juga dakwaan bahawa Zenith telah dibayar penuh sebelum projek siap. Malah sampai sekarang status projek entah ke mana.

Syarikat itu dikatakan sudah untung RM61.5 juta dari pendapatan RM51.8 juta hanya dalam masa setahun.

Pihak yang sudah mengetahui perangai Guan Eng difahamkan sudah mengumpul bukti rasuah berkenaan dan menyerahkan kepada SPRM untuk siasatan dan tindakan. 

Laporan Malay Mail pada 4 Oktober 2013 menyatakan bahawa Kerajaan DAP Pulau Pinang sudah meluluskan projek itu dengan kos keseluruhan berninai RM6.3 bilion dan dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan cara tunai.

Pada 15 November 2014, akhbar New Straits Times melaporkan bahawa Guan Eng mengakui tidak dapat membantu rakyat negeri itu dalam aspek pengangkutan dan penjagaan kesihatan. Tapi biayai projek terowong Guan Eng mampu pula.

Jika siap, rakyat negeri itu akan dibebankan dengan kutipan tol pula ikut gaya bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad apabila Kerajaan DAP membenarkan syarikat Zenith untuk mengutip tol selama 30 tahun dengan anggaran kasar RM270 juta keuntungan menerusi kutipan tol berkenaan. 

Guan Eng hanya mementingkan kantung poketnya sendiri buat pakatan dengan rakan-rakan proksi buat projek dan dapat faedah wang tanpa memikirkan nasib rakyat Pulau Pinang.

Rakyat Pulau Pinang perlu membayar banyak benda yang mahal-mahal tapi masalah yang membelenggu mereka masih juga belum selesai khususnya banjir. Bagaimana hendak selesai, selagi DAP memerintah Pulau Pinang, selagi itulah rasuah akan terus berlaku di Pulau Pinang.

Guan Eng sahaja sudah terpalit dua kes rasuah di mahkamah dan satu lagi kes rasuah babitkan projek terowong ini. Usahlah berlagak ajak orang minum kopi lagi, kalau sudah buat salah mana boleh sembunyi lagi. Kali ini kasi ajar sama Guan Eng, jangan bagi undi lagi.

Tulisan :
Beruang Biru
BB737, Jumaat
12 Januari 2018

1 comment:

  1. Terima kasih banyak kepada teman aku yang ada di Singapura ..! berkat postingan dia di halaman facebook TKI Sukses aku baca. Aku bisa kenal nama nya Mbah Suro. waktu itu setelah pikir-pikir kurang lebih 5 tahun kerja jadi Tkw di SINGAPURA hanya jeritan batin dan tetes air mata selalu menharap tapi itu tidak ada hasil sama sekali. Mana lagi dapat majikanku galak, kejam, cerewet, salah sedikit kena marah lagi . Tiap bulan dapat gaji hanya separoh nya saja . . itu pun tidak cukup biaya mamaku di kampung. Tapi saya beranikan diri telpon langsung nomor Whatsapp beliau +6282354640471 untuk minta bantuan nya. melalui PESUGIHAN DANA GHAIB Nya . syukur Alhamdulillah benar2 terbukti sekarang. terima kasih ya allah atas semua rejeki mu ini. Aku sudah berada di kampung halamanku buka usaha sekarang. jika teman minat ingin kenal sama beliau . ini nomor Whatsapp nya +6282354640471 Karna beliau juga bisa bantu seperti Anka Ritual Togel 3D/4D/5D/6D. Pelet. Penglaris Usaha. Dll

    ReplyDelete