Thursday, May 30, 2013

DEMOKRASI AL CINAI MALAYSIA ...

Di Malaysia tidak ada demokrasi bila cina dengan mudah diterima menjadi rakyat tanah melayu, bila cina menguasai ekonomi dan perniagaan, bila peniaga cina bunuh perniagaan peniaga melayu, bila pemborong cina menjual dengan harga lebih tinggi kepada peniaga melayu berbanding peniaga cina, bila peniaga cina menaikkan harga barangan sesuka terutama menjelang bulan ramadhan dan raya aidilfitri, bila sjkc dapat peruntukan jutaan ringgit, bila kaum cina mempersoalkan hak istimewa orang melayu, bila kaum cina mempertikaikan agama islam, bila kaum cina menghina raja raja melayu, bila anak cina menghina pemimpin melayu, bila anak cina memburukkan negara sendiri, bila kaum cina mengBOO pemimpin melayu,...demokrasi hanya wujud dan berlaku bila kaum cina menguasai segala galanya, melayu pula merempat dipijak dikepala..

Wednesday, May 29, 2013

MALAYSIA TAK DEMOKRASI...???


Tuesday, May 21, 2013

KISAH ADIK OKU DAN IBUNYA DIBULI : AIR ASIA LEPAS TANGAN

ADAKAH DOKTOR DI VIETNAM BERPAKAIAN SEPERTI JURURAWAT? ( IZAN DAN MARYAM SELAMAT TIBA DI TANAHAIR )


KISAH ADIK OKU DAN IBUNYA DIBULI

IBU DAN BAYI SENGSARA DI VIETNAM : AIR ASIA USAH LEPAS TANGAN ( EKSKLUSIF ) UPDATED


Kira-kira  jam 8.45 malam tadi,  mengikut  waktu tempatan di  Vietnam, saya terlihat penumpang pesawat  AK 1455,    warga  Malaysia  dihampiri oleh  kakitangan  lelaki  Air Asia. Penerbangan  pulang ke Kuala Lumpur  dijadualkan  berlepas pada jam  9 malam ( 10 malam waktu  Malaysia ).

Setelah  beberapa minit  berlalu, perlahan  saya  kemudian  mendekati kumpulan penumpang itu  dan  mengajukan soalan.

"Ada masalah apa puan?"



"Kakitangan  Air Asia ini berkata,  anak saya  dilarang  menaiki pesawat  kerana dia  demam campak.   Kami  sekeluarga,  dua belas orang,  datang  ke Ho Chi  Minh  pada hari Rabu lalu.  Kami memang  ada  membawa bekalan ubat demam,  jadi bagi kepada dia kalau dia  demam.  Dia  sudah  tidak demam lagi,"  ujar  ibu bayi,   Izan  Suhaila Mohd Ali,  36 tahun.

"The  mother and the baby had to stay here  for  five days. They cannot  board the aircraft," arah  kakitangan Vietnam Air Asia berdiri di sebelah saya.

Mereka  bimbang sekiranya deman terbabit  menjangkiti penumpang lain.


Menurut ahli  keluarga  Izan, semua  beg pakaian  mereka telah dimasukkan ke dalam pesawat.  Setelah  bercuti  selama empat hari,  kandungan beg  bercampur aduk dan barangan  keperluan  asas Izan dan anaknya,  Maryam  sukar dipisahkan.  

Bayi,  Maryam  Sofea Mohd Reza, berusia 14 bulan.

Lalu saya terangkan keadaan sebenar kepada kakitangan  syarikat  penerbangan  tambang murah itu.

"So, all twelve had to stay  then ,"  balasnya.

"I understand the situation, law is a law but  don't  forget, these are human beings not dogs or cats. If she  were going to stay here for another five days, she and the baby need  cloth to wear.  Please refer this matter  to your superior again before making  further decision," balas saya.

Tidak lama kemudian,  muncul seorang penumpang MELAYU memperkenalkan dirinya  sebagai  pegawai perubatan ( medical doctor )  datang menghampiri dan menyentuh  tubuh Maryam. 


"Dia  kena chicken pox tetapi sudah tidak demam lagi. Hanya  tinggal kesan tompokan hitam sahaja di tubuh,"  ujar doktor terbabit.

Namun kenyataan beliau tidak dihiraukan oleh petugas di situ.

Beberapa minit  kemudian  tampil  pula jururawat wanita tempatan dan pantas menyelitkan jangka suhu di bawah  ketiak bayi itu sebanyak dua kali.


"Apabila  kita  bertanya,  berapakah suhu  badan  Maryam,  dia membisu,"  ujar kakak  Izan,  Norhamiza.


Saya  perhatikan,  airmata  jernih  mula bergenang  di bawah  dua kelopak mata Izan sambil dia terus  mendakap  erat  anaknya mengalami sindrom down.

Barangkali   dia  bak  tidak mampu  mempercayai  cabaran didepaninya tatkala itu amat getir. Tambahan pula suami tersayang  tidak bersamanya untuk mengharung detik hitam tidak mungkin dapat dilupakan sepanjang hayatnya itu.

Keputusan muktamat  telah  dibuat  oleh kakitangan Air Asia berpenampilan bongkak  biarpun tidak  dipersetujui ramai penumpang lain.

"The captain  doesn't  allow this baby on board," ujar pegawai sama kepada kami.

Warga Malaysia berkunjung ke bandaraya  Ho Chi Minh untuk membeli-belah. Lazimnya, ramai tidak  membawa  baki wang  tunai tatkala  pulang ke Malaysia.

Di saat perpisahan hampir menjenguk,  Izan dipeluk erat  oleh ahli keluarganya. Mereka juga  tidak berupaya  menahan  deraian  airmata tumpah di pipi. 

"Ibu ini diarahkan untuk  tinggal  bersama anaknya selama lima hari lagi di sini. Barangkali dia tidak  mempunyaii wang tunai mencukupi.   Kalau  hati terbuka untuk menghulurkan bantuan, dipersilakan,"  kata saya spontan kepada semua penumpang sedang  beratur untuk menaiki pesawat.

Tidak semena-mena,  warga Malaysia pelbagai bangsa,  Melayu, Cina dan India, tergesa-gesa, tanpa berfikir panang, mengeluarkan  matawang  pelbagai jenis dari poket serta  beg duit  mereka dan pantas  menghulurkan  kepada Izan.


Hebat  sungguh warga Malaysia. Memori  sebegitu  bakal terus  terpahat  di minda saya, selagi hayat  dikandung  badan.

Saya berasa amat kagum.

Biarpun mereka tidak mengenali Izan dan keluarga,  fakta  itu diketepikan.  Saya melihat lelaki Cina bertubuh tinggi menyeluk saku lalu menghulurkan  sejumlah wang kepada Izan, berdiri di elevator.  

Kakitangan Air Asia bertugas bak  tidak sabar untuk membawa Izan,  Maryam dan dua anak buahnya  keluar daripada kawasan itu.


Sebelum beredar, Izan  sempat dipeluk oleh  beberapa wanita Melayu tidak pernah dikenalinya. Sebilangan wanita lain, berlari mendapatkan ibu bertugas sebagai kakitangan Hong Leong Bank itu dan mendermakan  wang tunai.


Saya  berasa amat  terharu menyaksikan  detik memilukan itu tetapi gagal untuk  tidak mengizinkan kejadian itu berlaku. 

Untuk rekod, beberapa petugas, lelaki dan perempuan  kelihatan  berdiri di kaunter Air Asia.  Gambar mereka saya rakamkan.  Siapapun sekali mereka, kumpulan itu dilihat  mewakili  syarikat  penerbangan terbabit.

Andai  kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan  Air Asia,  Tan Sri  Tony  Fernandes  tiba-tiba berkebetulan   muncul  di lokasi itu,  pasti saya  tidak segan  untuk merayu ...



"Tan Sri,  tolong  hulurkanlah  sedikit  bantuan.  Mungkin kakitangan  Air Asia boleh  mencarikan hotel untuk mereka menginap kerana Vietnam, negara asing bagi mereka. Lagipun kini hampir jam 10 malam.  Pengguna  perkhidmatan  syarikat Tan Sri itu  juga BUKAN  orang kaya  dan ternama  seperti Tan Sri.  Apapun,  hakikatnya, Izan dan anaknya adalah pelanggan Air Asia dan mereka telah membayar tambang  untuk pulang. Jika  penumpang tidak mengenali mereka,  sudi membantu,  inikan pula Tan Sri,  individu  tersohor di mata rakyat  Malaysia"

Malangnya  saya tidak berpeluang  bersemuka dan meluahkan rayuan itu kepada  Tony  tatkala beliau  diperlukan. 

Saya  bukan Richard Branson and I don't wear skirt.


Lupakan Tony  tetapi saya  berharap  selepas  membaca entri ini,  beliau  dan kakitangan Air Asia  akan  mengambil tindakan segera menangani  kesengaraaan  bakal ditempuh  penumpang  malang  pesawat Air Asia terbabit.  

Tony,  just like what   I have told your staff  in Vietnam, Izan and Maryam are humans.

Sekitar  jam 9.30 malam,  kami  semua  hanya mampu menjadi penonton  ketika ibu dan anak itu  diarahkan  keluar dari pintu 18,  lapangan terbang. 


Pesawat  AK 1455  terbang  pada kira-kira jam 10 malam   waktu Vietnam,  terlewat kira-kira sejam  berbanding masa sebenar. Lebih MENAKJUBKAN,  tiada sebarang permohonan maaf diumumkan kepada penumpang berikutan kelewatan berlaku.


Sebaik menaiki  pesawat,  saya menceritakan  butiran  kejadian kepada ketua pramugari, Kasturi, sedang berdiri  berhampiran  pintu  utama pesawat.  Melihat reaksi  wajahnya gadis berpakaian  serba merah itu,  saya dapat  menjangkakan  kes itu  terlalu  asing  bagi dirinya. 

"Tolong maklumkan kepada kapten dan ground  staff Air Asia di LCCT supaya Izan dapat dibantu,"  pinta saya.
Setelah menjamah  nasi lemak tidak berapa enak dipesan, saya sekali lagi kembali menghampiri Kasturi. 

"Saya dimaklumkan,  ibu dan anak itu telah dibawa ke hospital oleh ground staff kita," kata gadis  tinggi lampai itu.

"Adakah  kapten mengetahui kejadian itu?  Kerana  ground staff   tadi  memaklumkan saya dan  keluarga  Izan,  kapten  tidak membenarkan Mariam  menaiki pesawat," soal saya.


"Kapten hanya tahu sebentar tadi setelah saya maklumkan,"  akui Kasturi.

Kapten  bertugas,  Ariffin Bakar.

Sebenarnya, tiada individu bijak gemar bertindak melanggar undang-undang. Jika kehadiran Maryam di dalam pesawat  ternyata  membahayakan nyawa semua penumpang, molek jika bayi itu dirawat dengan kadar segera  di hospital di Ho Chi Minh  terlebih dahulu.

Sewaktu  tiba di LCCT,   saya mendapatkan  berita terkini melalui Norhamiza dan ahli keluarga lain termasuk ibunya, Zaiton Baharom, 71 tahun.

"Memang kami terekjut," komen Zaiton terkilan.



"Tadi sewaktu saya hubungi melalui telefon,  Izan berkata,  kakitangan  Air Asia itu menghantar mereka sampai ke stesyen  teksi dan berkata, I am sorry.  Izan kemudian  terpaksa pergi membelikan baju Mariam dan dua pasang baju dia sendiri kemudian pergi balik ke May  Flower  Hotel,  tempat kami menginap  sebelum ini. Bayarannya,  USD60 semalam. Hujung minggu, banyak hotel penuh dan terpaksa tinggal di situ. Ini trip   pertama Izan ke Vietnam," tambah  Norhamiza.

"Jadi  tidak benarlah kenyataan  mereka  kononnya Maryam telah dihantar ke hospital oleh kakitangan Air Asia bertugas di lapangan terbang?,"  tanya saya kepada ahli perniagaan itu.

"Tidak," balasnya ringkas.


"Apakah  pesanan puan kepada Air Asia?," soal saya.

"Periksa secara teliti  terlebih dahulu sebelum  membuat keputusan.  Jika Maryam  membawa penyakit,  sudah pasti kami antara individu paling awal  dijangkiti kerana kami bercampur-gaul dengan dia.  Saya sendiri  tidur sebilik  dengan Maryam,"  luah Norhamiza, kecewa.

Apakah bakal berlaku kepada Izan dan Maryam? Adakah mereka mempunyai wang mencukupi  untuk Maryam melakukan pemeriksaan  darah di hospital di Vietnam?  Wajarkah Air Asia lepas tangan dalam kes ini?



Perkembangan  kes ini bakal saya kongsikan bersama semua, kelak.

Klik di sini untuk membaca perkembangan terkini.

SILA SEBARKAN KANDUNGAN  ENTRI INI DI MEDIA SOSIAL

sumber

ANDA MASIH MEMBELI DI KEDAI CINA..???

Anda masih membeli barangan di kedai-kedai kaum cina yang cuba mengkhianati kita dalam PRU13 yang lalu..???cukup-cukuplah..mari kita korbankan sedikit wang demi agama, bangsa dan negara..biar mahal sedikit tapi harga diri kita terjamin!!!

Kita kena kejam sebagaimana kejamnya mereka..masih terbayang di mata tatkala dimulut mereka masih  mengonggong udang besar pemberian kerajaan Barisan Nasional, mereka berlari-lari ke pusat mengundi untuk mengundi pembangkang bagi membunuh kerajaan Barisan Nasional yang selama ini memakmurkan mereka..!!!  Sikap tamak menyebabkan mereka mengkhianati kerajaan yang menatang mereka seperti minyak yang penuh..!!!

Kita ajar pengkhianat yang kurang ajar..teruskan memboikot...kalau ekonomi negara jatuh sekalipun kerana boikot kita ini..kita tidak akan merasa susah kerana majoriti orang Melayu pernah hidup susah,jadi kita tidak akan merasa susah sangat..yang akan merasa susah ialah kaum Cina..mereka senang lenang di bandar-bandar besar selama ini dengan menindas kita dari pelbagai segi..

anak-anak muda Cina pula, celik mata sahaja hidup senang lenang.....mereka tidak tahu erti pengorbanan nenek moyang orang Melayu memerdekakan negara ini dari Jepun ,Komunis dan British. Mereka tidak tahu bisanya ditikam benet askar Jepun..mereka tidak tahu sakitnya mati diseksa dengan kejam oleh cina komunis..mereka tidak tahu bisanya seluruh badan askar-askar Melayu menahan kesakitan peluru yang masih bermastautin dalam tubuh hingga akhir hayat!!

Malah mereka langsung tidak tahu berterimakasih kerana dapat hidup mewah di negara ini. .mereka menterbalikkan bendera negara kita, mereka menganggap mereka pula yang ditindas. Sambil memegang i-pad, i-phone..sambil memandu BMW, Mercedes..mereka berteriak di jalanan, kepada orang Melayu yang majoriti masih menaiki motorsikal, masih menaiki kereta kancil..mereka berteriak kepada dunia..mereka memberitahu semua orang mereka ditindas dengan kejam sekali oleh orang Melayu di Malaysia..

Monday, May 20, 2013

ABBY CIUM TELOR PEMIMPIN UMNO YANG MANA..???

Abis tu macam mana Abby Abadi boleh tahu UMNO busyuk...????

sumber

ORANG MELAYU MESTI BACA DAN FAHAM : TAKTIK DAP AMBIL ALIH NEGARA

Bacalah dan fahamkan..takkanlah Tuanku Aziz nak mereka-reka cerita...cerita tentang nasib bangsa, agama dan negara beliau sendiri yang bakal dirampas!!!

SANGAT PENTING!!! RAHSIA SULIT DAP MENERAJU NEGARA INI TERBONGKAR

LEPAS KENA LIWAT PADA 505....ADA LAGI MENTERI UMNO YANG SAYANGKAN CINA..!!!


Tak beli kat kedai cina tapi beli kat TESCO boleh jejaskan ekonomi negara ke..?? Nak jadi Menteri silalah guna otak sikit bila bercakap!!! Yang tak perlu dicakapkan janganlah bercakap!!! Simpan mulut tu untuk bercakap mengenai kegagalan KPDNKK menangani kenaikan harga barangan ikut suka hati peniaga cina!!!

yang akan terjejas adalah ekonomi kaum cina yang kurang ajar dengan cubaan menjatuhkan kerajaan BN dalam PRU13 yang lalu termasuk menaikkan harga barangan sesuka hati selepas kerajaan BN menang PRU13 dengan tujuan agar rakyat memarahi kerajaan Bn dan bangun memberontak dan menghuru-harakan negara bersama Anwar Ibrahim..

Kalau itupun sebagai seorang menteri tak boleh nampak..baik letak jawatan sebagai menteri...jadi saja budak kopi Anwar atau Lim Guan Eng..!!!

KALLA NAK MENDAMAIKAN..NALLA SURUH ANWAR JANGAN MAMAI..!!!

Apalah nasib Anwar Ibrahim sehingga terpaksa meminta rakan-rakan Indonesianya datang merayu simpati DS Najib minta nyawa. Ingat hebat sangat maki-hamun DS Najib berstadium-stadium...

Sunday, May 19, 2013

AMARAN...!!!KINI MALAYSIA BUKAN LAGI KERAJAAN YANG PENUH DENGAN AMARAN

Macam nilah baru layak jadi pemimpin...ada tindakan!!!

KDN Baru.... Zahid Hamidi BUKAN Menteri Amaran...! Anwar & Gang Sudah Gigil.....

AKHIRNYA DAPAT JUGA YANG FREE..!!!!

Macam mana..dapat makan free kan malam tadi..tak apa..makan free dulu..nanti kalau dapat masuk "dalam" baru dapat yuran free pulak!!!!
 
" Kalau ada polis, kalau ada SB, kalau ada agen-agen daripada Umno sekalipun, nama saya Adam Adli bin Abdul Halim, no kad pengenalan 890703075357, ambil butiran saya, buat laporan polis, kerana hari ini saya nak ajak semua yang ada disini kita harus susun dan kita akan turun ke jalanraya untuk rampaskan kuasa, boleh atau tidak ?, boleh atau tidak ?, boleh atau tidak ?""Kita tak banyak masa lagi, semua siap sedia, beli kasut, beli tracksuit, beli seluar jeans, sedia kita akan turun ke jalanraya, sebab akhirnya dalam dunia ketiga macam negara Malaysia, pilihanraya takkan tumbangkan kerajaan, yang boleh tumbangkan kerajaan hanyalah kuasa rakyat."

ANWAR IBRAHIM DAN ADAM ADLI PERNAH MINUM SUSU KANGKANG????

Ingatkan nasi kangkang sahaja yang wujud di Malaysia ni, susu kangkang pun ada..!! Mungkin Anwar Ibrahim, Adam Adli dan spesis penyokong pembangkang Malaysia adalah peminum tegar susu kangkang sebab itulah perangai mereka mengalahkan kongkang

Buru Geng Susu Kangkang berdasarkan CCTV


INILAH NAMANYA SYAITAN..MALAS TAPI KUAT MENGHASUT!!!!

Belajar malas, duit PTPTN guna habis dah tapi tak mau bayar balik..jalan mudah tak mau bayar hutang dan malas bekerja ialah dengan sokong Anwar dan jadi setan jalanan....ingat boleh jadi calon PRU, tapi gang artis yg lebih popular dah rembat kerusi tu..yang tinggal hanyalah bilik bilij kecil yg tiada kerusi..
ANAK SETAN MUDA MAHASEWEL,ADAM ADLI DI TAHAN
adam adli di tahan di kawasan bangsar,di bawah seksyen(1)akta hasutan 1948 semalam
sehubungan itu mohammad,ketua polis kuala lumpur menasihati orang ramai tidak boleh mengadakan sebarang perhimpunan berbentuk menghasut yang boleh menimbulkan kekecohan dan kemudaratan kestabilan negara.
adam adli bagaimana pun di percayai di tangkap berhubung kenyataan beliau semasa forum selepas pru anjuran suara anak muda malaysia (samm) pada 13 mei.
 
" Kalau ada polis, kalau ada SB, kalau ada agen-agen daripada Umno sekalipun, nama saya Adam Adli bin Abdul Halim, no kad pengenalan 890703075357, ambil butiran saya, buat laporan polis, kerana hari ini saya nak ajak semua yang ada disini kita harus susun dan kita akan turun ke jalanraya untuk rampaskan kuasa, boleh atau tidak ?, boleh atau tidak ?, boleh atau tidak ?""Kita tak banyak masa lagi, semua siap sedia, beli kasut, beli tracksuit, beli seluar jeans, sedia kita akan turun ke jalanraya, sebab akhirnya dalam dunia ketiga macam negara Malaysia, pilihanraya takkan tumbangkan kerajaan, yang boleh tumbangkan kerajaan hanyalah kuasa rakyat."
 
 

KITA AJAR AIR ASIA PULA..!!!!!

Kalau Air Asia tak mahu buang Melayu bangsat Azran Osman-Rani, biar kita saja yang buang Air Asia sebagai pengajaran



Saturday, May 18, 2013

KARPAL SINGH PUN SUDAH TAKUT DENGAN ANWAR IBRAHIM!!!

Karpal Singh pun sudah takut dengan kerja gila Anwar Ibrahim, nak cetuskan pemberontakan!!!!

PAS pula dah redha dengan ketentuan Allah...cuma kaum Cina yang hajat mereka tak kesampaian untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional masih mendokong cita-cita Anwar Ibrahim melakukan keganasan!!!

YA..KITA AMAT MENGHARAPKANNYA..!!!

Rakyat dah lama nak lihat tindakan tegas...bukan amaran. Justeru rakyat amat mengharapkan pemberontakan terhormat yang dilakukan oleh anwar Ibrahim segera di hapuskan!!! Adakah Zahid Hamidi berani bertindak ke atas bekas bos beliau..????

Thursday, May 16, 2013

BUDUS PUNYA SINGH..YANG NAK MEMBERONTAK TU KAWAN SEBANTAL DIA..!!!

Ketakutan tak dapat nak berlari-lari menyelamatkan diri kalau berlaku huru-hara nanti, Karpal Singh pun menyatakan pendirian menentang guling kerajaan guna kekerasan. Tetapi ini menunjukkan kebodohan Singh sekoq ni sebab yang nak buat kekacauan tu kawan sebantal dengan dia...Anwar Ibrahim...dua ekor setan tu cuma budak Anwar saja...

Ada budak Cina pula kata ...I am Malaysian. I am anti-racism. I am disgusted by Sin Chew Daily editorial stance

Mana nak ada aiihh budak cina yang nak hentam bangsa, kebudayaan, akhbar kaum dia..yang berani tunjuk bodoh macam tu hanya budak melayu pekak macam Azran Osman saja...buta sejarah dan seronok ampu kaum cina...

KABINET BERIMBANG UNTUK SEMUA KAUM KECUALI KAUM CINA

Kabinet Berimbang...13 pemimpin Sabah dan Sarawak, Wakil Hindraf akan bela nasib kaum India, wakil Transperancy International Malaysia pun ada untuk pastikan Kabinet Najib lebih BERSIH dari BERSIH Ambiga..cuma kaum Cina sahaja yang akan membela nasib kaum mereka yang ditindas dengan kejam oleh kerajaan BN bersama Anwar Ibrahim di stadium-stadium dan mungkin jalanan, ganti penyokong PAS...

SUMBER

Wednesday, May 15, 2013

MALCOLM MAING BERI PENGAJARAN KEPADA PETUALANG SPR

JKKKPKSS puju keberanian  Pakcik Malcolm Maing, 65 kerana memberi pengajaran sewajarnya kepada petugas-petugas SPR yang tidak profesional ini. Lazimnya petugas SPR yang pro pembangkang akan bertindak melanggar peraturan..sama seperti ketua mereka, Anwar Ibrahim yang suka mencabar undang-undang. Walaupun tindakan Malcolm Maing, 65, adalah salah tetapi semangan yang ditunjukkan oleh beliau wajar dipuji dan SPR juga harus menyiasat petugas mereka yang tidak bertanggungjawab itu

Sunday, May 12, 2013

KONSPIRASI KAUM CINA TERHADAP KAUM MELAYU

Konspirasi Cina Ke Atas Orang Melayu



Gerakan politik orang Cina amat kompleks sekali dan penuh dengan gabungan yang tersirat dan tersurat. Orang Cina pun terkenal dengan sikap 'secretive' dan 'subtle'nya. Membuat satu generalisasi mungkin satu perkara yang merumitkan kerana masyarakat Cina adalah masyarakat minoriti yang sentiasa menggunakan pragmatism untuk mencapai objektif kelompok.

Mereka pula mempunyai falsafah hidup yang berbeza walaupun dalam kelompok yang sama. Ada yang modern liberal, ada yang modern radikal dan ada yang conservative radical. Masyarakat Cina pula sudah menjadi sophisticated dengan segala tips and trick untuk survive di negara yang mempunyai sejarah yang jelas bahawa mereka adalah kelompok immigrant hasil dari dasar penjajah yang menggunakan buruh asing untuk memajukan jajahan takluk.

Terdapat banyak persamaan politik orang Cina di negara lain dengan Malaysia tetapi di Malaysia orang Cina amat bernasib baik dari segi status politik dan ekonomi setelah Malaysia mencapai kemerdekaan. Mereka di beri keistemewaan politik dan ekonomi yang boleh dikatakan sama dengan penduduk tempatan. Liberalisasi Malaysia telah meletakkan ramai orang Cina menjadi menteri utama dan hartawan yang kaya raya.

Kebuluran dan kemiskinan di zaman penjajahan telah membawa orang Cina ke TANAH MELAYU dan Indonesia sebagai buruh murahan kepada penjajahan Inggeris. Pengalaman berniaga di kampung asal telah menyebabkan masyarakat Cina cepat menguasai bandar dan segala urusan tranksasi ekonomi TANAH Melayu dan Indonesia. Walau pun orang Melayu sudah pun berniaga di bandar besar namun mereka hanya tertumpu di pasar dan gerai kecil. Masyarakat Cina mula membina deretan kedai papan dan batu sebagai premis perniagaan apabila mereka sudah dapat mengumpul modal yang cukup.

Pertukaran idea perniagaan di antara keluarga dari tanah Cina hingga ke luar negara yang lebih maju telah menyebabkan masyarakat Cina lebih mahir dengan mengexploit dan memonopoli peluang perniagaan yang wujud di Singapura, Penang, Ipoh dan bandar lain. Kehadiran bank saudagar turut membantu masyarakat Cina dari segi pengaliran modal. Sistem perkapalan dan forwarding di wujudkan untuk mengerakkan barang dari TANAH MELAYU ke Singapura dan di edar keseluruh dunia. Singapura menjadi hub perniagaan orang Cina.

Pada masa yang sama berlaku kebangkitan rakyat yang kuat di kalangan orang Melayu yang menuntut kemerdekaan dan membiarkan dulu masalah monopoli orang Cina di selesaikan kemudian. British telah mensyaratkan parti Cina dilibatkan dalam parti yang akan menyambut kemerdekaan iaitu Perikatan.

Dari sinilah bermula politik 'pressure group' Cina yang kuat terhadap UMNO yang perlukan undi Cina untuk menghadapi pengaruh saudara mereka sendiri dari parti pembangkang. Di bawah Jepun orang Cina di layan dengan buruk dan ini menyebabkan mereka memberontak melalui parti Komunis. Parti Komunis terus menentang kerajaan selepas merdeka namun di patahkan oleh orang Melayu dan kaum bukan Melayu yang anti komunis. Sikap menentang kerajaan memerintah oleh parti Komunis masih wujud dalam pemikiran orang Cina, bukan dalam bentuk parti Komunis tetapi dalam bentuk lebih halus melalui platform yang berlainan. Dari segi sejarah orang Cina di Selatan Cina, penentangan terhadap kerajaan pusat telah kuat didalam budaya mereka akibat perebutan kuasa istana.

Persoalannya timbul, mengapa orang Cina di Indonesia boleh di asimilisasi atau di integrasiakan dalam masyarakat Melayu tetapi tidak dengan orang Cina di Malaysia. Jawabnya, ia terletak pada kepimpinan. Kepimpinan Indonesia kuat kerana mereka mendapat kemerdekaan tanpa di beri syarat oleh penjajah tetapi di Malaysia penjajah yang menentukan format kemerdekaan. Yang keduanya ialah 'sense of power'.

DiIndonesia, 270 million adalah terlalu kuat bagi orang Cina Indonesia untuk mengambil risiko membuat desakan tetapi di Malaysia orang Cina merasakan mereka mempunyai kekuatan yang agak kuat untuk membuat desakan. Oleh itu boleh dikatakan aktivism masyarakat Cina di negara luar bergantung kepada kekuatan pemimpin politik negara dan kekuatan rakyat tempatan. Sikap Singapura terhadap Malaysia dan Indonesia dalam politik sekarang pun berbeza. Orang Cina di USA dan Australia, di zaman awal penghijrahan orang Cina, dilayan semacam hamba. Sikap 'White Power' telah menyekat masyarakat Cina dari membuat desakan dan ramai berhijrah kenegara lain.

Politik orang Cina di Malaysia selepas 50 tahun mula 'daring' dan 'adventurous'. Desakan dari DAP, MCA telah tidak ada bezanya melainkan platform berbeza. NGO orang Cina pula senada dengan parti politik Cina cuma mereka hanya bermain tarik tali sehingga tuan rumah merasa letih. Atau kita boleh umpamakan politik orang Cina seperti kapal selam di laut. Kadang-kadang ia mematikan enjin untuk mendengar deruan engin lawan dan kadang-kadang mereka mengangkat telescope dan menterpedo karam kapal lawan. Rasuah dan kecelaruan politik tuan rumah telah banyak menguntungkan masyarakat Cina dalam mencatur politik mereka.

Sebenarnya dalam konteks politik negara sekarang, orang Melayu perlu sedar akan mainan politik khususnya kaum Cina. Bidang Ekonomi dan pendidikan yang menjadi teras dalam sesebuah negara telahpun dikuasai oleh kaum Cina cuma kuasa politik masih lagi belum dikuasai. Perbalahan yang berlaku di antara pimpinan Melayu/Islam termasuk UMNO, PAS serta PKR (yang dipimpin oleh Melayu/Islam tapi bawa perjuangan Melayu/Islam?) hanya akan menguntungkan kaum Cina dan India.

Bukan bermaksud untuk bersifat perkauman tetapi sifat dan budaya Melayu yang menjadi tunjang pembinaan negara Malaysia semakin terhakis. Inilah yang sebenarnya yang mereka mahukan sebenarnya, dengan menghilangkan pengaruh Melayu dalam apa jua dasar dan kepentingan negara.

Sumber : Belantan

Thursday, May 9, 2013

HIMPUNAN CINA CERDIK, MELAYU BODOH

Anak cina dah tahu hala tuju matlamat dia, untuk menaikkan kerajaan pimpinan DAP tetapi anak Melayu ni pula takkanlah nak bantu naikkan kepimpinan Cina juga..???

RAHSIA MB BARU KAMI..!!!!

Kebolehan tak usah dipertikai...mesti lebih hebat dari bapa dia..yang penting...MB Kedah paling hensem kan!!!


PEMIMPIN BERJIWA PEMIMPIN

Inilah contoh pemimpin sebenar biarpun sebagai pemimpin parti UMNO yang tiada perkataan Islam di dalamnya tetapi beliau berjiwa besar. Beliau bertindak menenangkan keadaan bukannya membakar perasaan penyokong-penyokong beliau demi kepentingan peribadi. Sebagai perbandingan, lihat di Kelantan, apa yang dilakukan oleh penyokong Husam Musa, seorang pemimpin parti Islam..???

BERTANI DI SEBERANG SANA, TERPAKSA MENITI TITI

Berbudi di seberang sana,
terpaksa meniti titi.
berbudi kepada Cina,
tunggulah hari mati.

Wednesday, May 8, 2013

GAMBAR GRO CHINA PENGUNDI HANTU DAP

Mungkin anak-anak cina ini sebenarnya tukang urut rumah pelacuran DAP sebab itulah mereka sanggup menterbalikkan bendera Malaysia..

GAMBAR-GAMBAR PELAJAR BANGSA CINA HINA LAMBANG NEGARA MALAYSIA! #PRU13

Tuesday, May 7, 2013

BAGI RASUAH JUGA KE..???

Rasuah ni..rasuah dunia dan akhirat..

Wahai Pengundi Luar PR, Sudahkah Anda Mengambil Elaun Anda?


Kalau anda seorang pengundi luar untuk Pakatan Haram dalam PRU13 yang lepas, jangan malu dan jangan segan untuk mengambil habuan anda. Ramai yang telah mendapat habuan mereka. Dengan hanya bersumpah, "Wallahi, Wabillahi, Watallahi" akan mengundi Pakatan Haram, wang tunai antara RM200-RM500 akan menjadi duit kopi anda. 
Ini bukan rasuah, tapi sedekah. Bersumpah untuk terima sedekah. Halalan Toyyibba. CTS tak pastilah dalam Pakatan Haram ada konsep sumpah-sumpah ni, sebab Ketua Umum PGayR berpegang kepada amanat Ulama Besar, tak boleh bersumpah, katanya.